PC Master
54
ακριβώς ενός πράγματος, αλλά την πιθανότητα μίας κατάστασης
σε μία δεδομένη στιγμή.
Ένα παράδειγμα είναι η τροχιά των ηλεκτρονίων γύρω από τον
πυρήνα ενός ατόμου, όπου σύμφωνα με τη νέα αντίληψη που
έφερε η κβαντομηχανική, αντί να ξέρουμε με ακρίβεια την ακτί-
να της, γνωρίζουμε την πιθανότητα να βρούμε ένα ηλεκτρόνιο
σε μία δεδομένη θέση και με δεδομένη ενέργεια. Η κβαντομηχα-
νική είναι μία από τις πιο επιτυχημένες θεωρίες και πολλά σύγ-
χρονα τεχνολογικά επιτεύγματα, όπως τα τρανζίστορ, τα ολοκλη-
ρωμένα κυκλώματα κ.λπ., οφείλουν την ύπαρξή τους σε αυτήν.
Η Columbia είναι ένα εντυπωσιακό οικοδόμημα που, όπως μας
ενημερώνει η Elizabeth σε κάποιο σημείο του παιχνιδιού, αξιο-
ποιεί κβαντικά σωματίδια (quantum particles) που βρίσκονται σε
λανθάνουσα κατάσταση σε κάποιο συγκεκριμένο ύψος για να
αιωρείται στον ουρανό. Ο Booker δείχνει λίγο προβληματισμέ-
νος με αυτή την πληροφορία (δεν είναι τα τεράστια μπαλόνια;)
και μάλλον με το δίκιο του, αφού εδώ επιστήμονες όπως ο Αϊν-
στάιν συνέχισαν να αμφισβητούν τις ιδέες της κβαντομηχανικής
μέχρι το τέλος της ζωής τους. Πόσο μάλλον ένας αλκοολικός
ντετέκτιβ που η μόνη σχέση που έχει με τα μαθηματικά και τις
πιθανότητες είναι τα ποσοστά νίκης μίας παρτίδας πόκερ με ζεύ-
γη άσσων από χέρι!
Η κβαντική προώθηση (Quantum Levitation) ωστόσο είναι κάτι
υπαρκτό, βασίζεται στο μαγνητισμό και το Φαινόμενο Meissner,
ήδη υπάρχουν πολύ εντυπωσιακά πειράματα για να δείτε (να
ένα:
αλλά
φυσικά πολύ δύσκολα θα μπορούσε να ανυψωθεί με αυτό τον
τρόπο μία ολόκληρη πόλη! Τι είναι ωστόσο το Φαινόμενο
Meissner; Φανταστείτε μία πόρτα σε ένα χωράφι όπου φυσάει
άνεμος. Ο αέρας θα «βρίσκει» πάνω στην πόρτα όσο είναι κλειστή
και θα διαφεύγει από τα πλάγια. Εάν ανοίξετε την πόρτα, ο αέ-
ρας θα περνά από μέσα και θα φυσάει όπως και στο υπόλοιπο
χωράφι. Αντικαταστήστε τώρα τον αέρα με ένα μαγνητικό πεδίο
και την πόρτα με ένα οποιαδήποτε αντικείμενο. Ο μαγνητισμός
στο πεδίο ρέει μέσα από το αντικείμενο αυτό, ακόμη και αν είναι
στέρεο και συμπαγές. Τι θα γινόταν όμως αν με κάποιον τρόπο
«
κλείναμε την πόρτα» στo μαγνητισμό; Σε αυτή την περίπτωση
κάνει την εμφάνισή του το Φαινόμενο Meissner, το οποίο περι-
γράφει την απώθηση του μαγνητικού πεδίου από το εσωτερικό
ενός υπεραγωγού. Η υπεραγωγιμότητα θεωρείται κβαντικό φαι-
νόμενο και ονομάζεται η κατάσταση κατά την οποία κάποια υλι-
κά (συνήθως μέταλλα και κεραμικά) παρουσιάζουν μηδενική
αντιστασιμότητα.
Στο μαγικό κόσμο της κβαντομηχανικής, ωστόσο, η διαφορά εί-
ναι ότι το πεδίο μπορεί να είναι συνεχές εκατέρωθεν της «πόρ-
τας» σαν να πέρναγε από μέσα της, χωρίς ουσιαστικά να τη δια-
περνά. Σκεφτείτε τις γραμμές του μαγνητικού πεδίου να σταμα-
τάνε στην κλειστή πόρτα και να συνεχίζουν από την άλλη μεριά,
αλλά με τη ροή να συμπεριφέρεται σαν να μην έχει διακοπεί
πουθενά. Εάν ασκηθούν λοιπόν μαγνητικές δυνάμεις σε έναν τέ-
τοιο υπεραγωγό με ανάλογες κβαντικές ιδιότητες, μπορούμε να
πετύχουμε τη μετεώρισή του! Πάντως, για να καταφέρει κάτι τέ-
τοιο η Rosalind Lutece με ολόκληρη την Columbia, θα χρειαζόταν
τόνους από κάποιο αφύσικα διαθέσιμο υπεραγώγιμο υλικό και θα
1
qCraft
Ένα mod του Minecraft το οποίο δημιούργησαν από
κοινού οι Google’s Quantum AI Lab, MinecraftEdu και το
ινστιτούτο IQIM, το οποίο φέρνει τις αρχές της κβαντο-
μηχανικής στον κόσμο του διάσημου παιχνιδιού. Δεν εί-
ναι μία εξομοίωση της Κβαντική Μηχανικής, αλλά περι-
λαμβάνει «αναλογίες» με σκοπό να γίνουν κατανοητές
ορισμένες βασικές έννοιες.
2
Mass Effect
Αν και ουσιαστικά αντιπροσωπεύει ένα σωρό ακόμη
sci-fi games που πραγματεύονται ανάλογα θέματα, η σει-
ρά Mass Effect περιλαμβάνει πολλά όμορφα πράγματα
που συγγενεύουν λίγο ή πολύ με το πεδίο και τα αντικεί-
μενα μελέτης της κβαντομηχανικής, όπως η σκοτεινή
ύλη (Dark matter) ή οι χωρο-χρονικές πύλες (Mass
Relays).
3
Quantum
Μία «τίμια» πρώτη προσπάθεια του 1982 να μπει η
λογική της κβαντομηχανικής στα video games, κάτι που
ωστόσο με τα τεχνικά μέσα της εποχής σήμερα φαντάζει
αστείο. Παρ’ όλα αυτά, αξίζει την τιμητική του αναφορά.
Ο σκοπός ήταν με τη χρήση ενός trackball ο παίκτης να
«
περικυκλώσει» ένα ατομικό σωματίδιο για να κερδίζει
πόντους, χωρίς να ακουμπήσει τα άλλα σωματίδια.
4
Saints Row IV
Πρώτον, γιατί η λογική του παιχνιδιού μάς υπενθυμί-
ζει την «ανοιχτομυαλιά» που χρειάζεται η κβαντομηχανι-
κή, και δεύτερον, γιατί όλα αυτά που συμβαίνουν σε αυ-
τό το game μόνο με μία τέτοια προσέγγιση μπορούμε να
αγγίξουμε κάτι που θα μοιάζει με εξήγηση!
Games
πουαγαπάνε
την ΚβαντικήΜηχανική
«
Μη με βαράς με το βι-
βλίο της κβαντομηχανι-
κής στο κεφάλι, δεν μα-
θαίνεται έτσι!»
Και κάπως
έτσι είναι στην
πραγματικότητα
η κβαντική
προώθηση.