53
PC Master
οποίος για πολλούς λόγους (π.χ. λόγω... λογιστάδων που λέει και
ο Παύλος Δημόπουλος!) εξαντλείται σε δοκιμασμένες και επομέ-
νως άμεσα εφαρμόσιμες συνταγές, χωρίς να τολμάει να εξερευ-
νήσει πεδία που έχουν πολλά να δώσουν. Οι διάφορες εξαιρέσεις
(
Creatures, Black & White), εκτός του ότι κυμαίνονται σε συγκε-
κριμένα στυλ, απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Bioshock infinite καΙ κβαντΙκh μηχανΙκh
Η σειρά BioShock πάντα ήταν πιο ψαγμένη από το μέσο FPS
μας, δίνοντας τροφή για σκέψη σε διάφορα ζητήματα. Στο τρίτο
παιχνίδι της σειράς, το περσινό εξαιρετικό BioShock Infinite, ο
Ken Levine και η παρέα του αποφάσισαν να μας «κάψουν» εντε-
λώς, δημιουργώντας ένα σενάριο πολυδαίδαλο, ανοιχτό σε ερ-
μηνείες (για να υπάρχει και το απαραίτητο hype στη συνέχεια),
κοινωνικοπολιτικά καυστικό, φιλοσοφικά προβληματισμένο και,
για να φτάσουμε στο θέμα μας, γεμάτο από έξυπνες αναφορές
στον πιο «ιντριγκαδόρικο» μάλλον κλάδο της Φυσικής, την κβα-
ντομηχανική!
Όλοι θα θυμάστε τους Rosalind και Robert Lutece, τα δύο
«
αδέρφια» που σας αναθέτουν την αποστολή διάσωσης της
Elizabeth από την Columbia και που στη συνέχεια σας βοηθούν
συχνά-πυκνά, καθώς δείχνουν να γνωρίζουν τι πρόκειται να συμ-
βεί ή καλύτερα τι θα «πρέπει» να συμβεί. Εν μέσω στοιχημάτων
για τα αποτελέσματα γεγονότων που βασίζονται φαινομενικά
στην τυχαιότητα, όπως το στρίψιμο ενός κέρματος, η διερευνητι-
κή τους συμπεριφορά κάνει την όλη εμπειρία να μοιάζει με κά-
ποιου είδους πείραμα, ενώ όσοι παίζετε τα παιχνίδια σας πιο προ-
σηλωμένοι στις λεπτομέρειες και το lore, θα έχετε παρατηρήσει
πολλά περισσότερα για τους δύο μυστηριώδεις φίλους μας.
Οι δύο Luteces είναι ουσιαστικά το ίδιο πρόσωπο σε δύο δια-
φορετικές εκδοχές, από δύο παράλληλα σύμπαντα. Η Rosalind
(
όπως και ο «αδελφός» της) είναι μία ιδιοφυής φυσικός με ειδί-
κευση στην κβαντομηχανική, και ο προσεκτικός παρατηρητής-
gamer θα έχει καταλάβει πως το παιχνίδι μάς φανερώνει ξεκάθα-
ρα, μεταξύ άλλων, ότι είναι υπεύθυνη για την τεχνολογία που
κρύβεται πίσω από την αιωρούμενη ουρανούπολη. Όχι, δεν είναι
ακριβώς μπαλόνια με ήλιο και αερόστατα αυτά που συγκρατούν
την Columbia στους αιθέρες, αλλά μία εξέλιξη ή φανταστική εκ-
δοχή του φαινομένου της κβαντικής προώθησης (Quantum
Levitation) ή το «Lutece Field», όπως βαπτίστηκε in-game από τη
δημιουργό του.
Η Κβαντική Μηχανική είναι αλήθεια ότι πρόκειται για μία από
τις πιο συναρπαστικές θεωρίες που κλόνισε όσο καμιά άλλη τις
καθιερωμένες αντιλήψεις για τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε
τον κόσμο γύρω μας. Ουσιαστικά είναι ένας κλάδος της Φυσι-
κής, ο οποίος ασχολείται με τη συμπεριφορά της ύλης και του
φωτός σε ατομική και υποατομική κλίμακα. Η ανάγκη που οδή-
γησε στην ανάπτυξή της ήταν η αδυναμία της κλασικής μηχανι-
κής και της κλασικής ηλεκτροδυναμικής να αναλύσουν διάφορα
φαινόμενα και ο «μύθος» γύρω από το όνομά της οφείλεται στον
τρόπο που προσπαθεί να εξηγήσει και να ερμηνεύσει τη φύση
των φαινομένων αυτών, καθώς έρχεται σε αντίθεση με την κοι-
νή λογική. Η κβαντομηχανική εισάγει την αρχή της απροσδιορι-
στίας και με αυτήν τη λογική δεν μελετάει πλέον την κατάσταση
1
Forza Motorsport
Το διάσημο racing της Microsoft περιλαμβάνει τα
Drivatars, τα οποία αξιοποιούν κάποια στοιχεία των Μπεϊ-
σιανών δικτύων για να επιτρέψουν στα αυτοκίνητα που
οδηγεί η CPU να παρακολουθούν και να μιμούνται το
στυλ οδήγησης των αληθινών παικτών. Το σύστημα αυτό
χρησιμοποιείται ως η βασική Α.Ι. για τον έλεγχο των οδη-
γών του υπολογιστή και επιτρέπει στον υπολογιστή να
εξελίσσεται και να βελτιώνεται παράλληλα με τον παίκτη.
2
Colin McRae Rally 2.0
Για τον ίδιο σκοπό, το εν λόγω racing αξιοποιεί τα
Νευρωνικά δίκτυα για να «εκπαιδεύσει» τους οδηγούς
που ελέγχονται από τη CPU να κινούνται και να αντι-
δρούν ρεαλιστικά στις πίστες του παιχνιδιού.
3
Creatures
Νευρωνικά δίκτυα και χρήση επαναστατικών αλγο-
ρίθμων σε ένα από τα πρώτα δημοφιλή games τεχνητής
ζωής που περιελάμβανε δυναμική εξέλιξη μοναδικών συ-
μπεριφορών στα πλάσματά του.
4
Black & White
Ένα από τα πιο διάσημα games το οποίο περιελάμ-
βανε μεθόδους «εκπαίδευσης» in-game. Νευρωνικά δί-
κτυα τα οποία ενσωματώνονται στο μοντέλο A.I., με νευ-
ρώνες που καταρτίζονται συνεχώς βασισμένοι στο
feedback του παιχνιδιού.
Games
πουενσωματώνουν
«
προχωρημένα»
υπολογιστικάμοντέλα
Το Black & White είχε πολύ «προχωρημένη» A.I.
που αξιοποιούσε τα Νευρωνικά δίκτυα.
Οι διακεκριμένοι μας επιστήμονες. Δεξιά η κυρία Rosalind Lutece, αρι-
στερά ο «αδερφός» της, Robert.