μόνο τις πρώτες αράδες, δίνοντας έτσι το στίγμα του χαρακτήρα
που μετά αντηχούσε στο μυαλό του παίκτη όσο διάβαζε το μακρο-
σκελές κείμενο. Πολλοί βετεράνοι των Baldur’s Gate και
Planescape: Torment θυμούνται με νοσταλγία τις πολεμικές ιαχές
του αγαθού βάρβαρου Minsc (Jim Cummings), τη σκανδαλιάρικη
φωνούλα της Imoen (Melissa Disney), την ανατολίτικη πονηριά του
Yoshimo (Maurice LaMarche), την κοχλάζουσα οργή του Irenicus
(
David Warner), τα υπονοούμενα του Morte (Rob Paulsen), το
σκωτσέζικο τσαμπουκά της Annah (Sheena Easton), την ηρεμία της
Fall-from-Grace (Jennifer Hale) και την αποφασιστικότητα του
Dak’kon (Mitch Pileggi – ναι, ο Skinner των X-Files), χάρη σε αυτά
τα αποσπάσματα αλλά και τα σχόλιά τους κατά τη διάρκεια κάθε
μάχης κι ενόσω συντρόφευαν τον παίκτη στα ταξίδια του. Βέβαια,
για κάθε προσεγμένη (ηχητικά) παραγωγή, υπήρχαν άλλες δέκα
που αντιμετώπιζαν τον παράγοντα voice-acting με επιπόλαιο και
διεκπεραιωτικό τρόπο και σήμερα το YouTube είναι γεμάτο με κλι-
πάκια που διακωμωδούν το πόσο υπερβολικά θεατρινίστικες ακού-
γονταν οι φωνές πολλών χαρακτήρων, ιδίως σε γνωστά γιαπωνέζι-
κα games (τουλάχιστον στην αγγλική τους βερσιόν), τα οποία σε
μεγάλο βαθμό συντηρούν αυτή την παράδοση μέχρι και σήμερα
(
οι σειρές Resident Evil και Silent Hill είναι καλά παραδείγματα ποι-
οτικών παιχνιδιών με ερμηνείες που κατά κανόνα κυμαίνονταν από
μέτριες έως φαιδρές).
AND THE OSCAR GOES TO…
Είναι δύσκολο να οριοθετήσουμε μία «χρυσή εποχή» του voice-
acting στα video games (ίσως να μην έχει ανατείλει ακόμη), αλλά
είναι γεγονός ότι (χοντρικά) από το 2000 κι έπειτα η ύπαρξη «ζου-
μερών» σεναρίων σε ολοένα και μεγαλύτερη γκάμα genres και οι
απαιτήσεις των παικτών που είχαν καλομάθει πια στα voiceovers
έφεραν μία μικρή επανάσταση, καθιερώνοντας την ύπαρξη πλή-
ρους speech σχεδόν σε όλες τις παραγωγές και προσελκύοντας
αρκετούς επαγγελματίες voice-actors στο χώρο. Παιχνίδια όπως τα
Fallout, το Beyond Good and Evil, το Psychonauts, τα Broken Sword,
τα Syberia, τα Diablo, το The Longest Journey, το Warcraft III, όλες
οι παραγωγές της Bioware (Neverwinter Nights, Jade Empire,
KoTOR), τα GTA, ακόμα και τα Worms αλλά και αρκετά ακόμα, διέ-
θεταν υψηλών προδιαγραφών voice-acting που συνέβαλε τα μέγι-
στα, ώστε οι παίκτες να αρχίσουν να παίρνουν στα σοβαρά τους
χαρακτήρες αλλά και τις ιστορίες των video games, ειδικά στις πε-
ριπτώσεις όπου αυτά συνδυάζονταν με καλογραμμένο κείμενο. Η
συνέχεια ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή και πλέον έχουμε φτάσει
σε σημείο να στραβομουτσουνιάζουμε όταν δεν βλέπουμε στα
credits κάποιο πρωτοκλασάτο όνομα ή όταν ένας-δύο από τους
δεκάδες χαρακτήρες του παιχνιδιού διαθέτει αταίριαστο ή χλιαρό
voice-acting. Το δεύτερο είναι οπωσδήποτε ενοχλητικό και «επιλή-
ψιμο», αλλά το πρώτο όχι απαραιτήτως, αφού σε πολλές περιπτώ-
σεις η αναγνωσιμότητα δεν εξασφαλίζει ποιότητα (δείτε π.χ. την
πομπώδη ερμηνεία του «πολύ» Patrick Stewart στα νέα Castlevania
ή την καλτ βλαχοαμερικάνικη προφορά του Tim Curry ως Gabriel
Knight). Τα τελευταία χρόνια, πάντως, μαθαίνουμε κάθε τόσο για
την είσοδο ενός celebrity στο καστ κάποιου video game. Αποκορύ-
φωμα η ανακοίνωση του Elder Scrolls Online ότι εξασφάλισε τη
συμμετοχή ονομάτων όπως ο John Cleese, ο Alfred Molina, η Kate
Beckinsale, ο Bill Nighy και ο Michael Gambon, ένα εξαιρετικά
εντυπωσιακό καστ που όμως έβαλε πολλούς σε σκέψεις για το κα-
τά πόσο αποτελεί απαραίτητη προσθήκη σε ένα MMO ή είναι ακό-
μα ένα πανάκριβο marketing trick. Ανάλογες αντιδράσεις δημιούρ-
γησε και η συμμετοχή των Elijah Wood (πρωταγωνιστικός ρόλος),
Jack Black και Will Wheaton (cameos) στο Broken Age, αλλά οφεί-
λω να παραδεχτώ ότι ειδικά ο Wood έκανε τη διαφορά (φυσικά
δεν έβλαψε το παιχνίδι και η επιπλέον δημοσιότητα). Άλλες γνω-
στές φυσιογνωμίες που έχουν κάνει επιτυχημένο πέρασμα από τα
video games είναι ο γνωστός (ειδικά στη Μ. Βρετανία) κωμικός
Stephen Merchant, που έλαμψε ως Wheatley στο Portal 2, o Seth
Green που έπαιξε τον Jeff «Joker» Moreau στη σειρά Mass Effect, η
Pamela Adlon (Grim Fandango, Escape from Monkey Island), οι Rey
PC Master
48
Το σενάριο των Force Unleashed ήθελε τον Starkiller να κλωνοποιείται,
αλλά η διαδικασία φαίνεται πως ξεκίνησε με τον ηθοποιό που τον υπο-
δύεται!
Το body και facial motion capture χρησιμοποιείται πλέον όλο και πιο συ-
χνά στις μεγάλες παραγωγές, όπως το Beyond: Two Souls.
Η Kristen Bell επί τω έργω.