Liota, William Fichtner, Dennis Hopper, Burt Reynolds, Danny Trejo
στο GTA: Vice City, ο Kiefer Sutherland στο πρόσφατο Metal Gear
Solid V: Ground Zeroes, η Ellen Page και ο Willem Dafoe στο PS3-
exclusive Beyond: Two Souls, o Jack Black ως Eddie Riggs στο
Brutal Legend και φυσικά σύσσωμο σχεδόν το καστ του L.A. Noire.
THE MEN (AND WOMEN) IN THE PIXEL MASKS
Κατά κανόνα, ένα ειδικά εξοπλισμένο στούντιο κι ένας ή περισ-
σότεροι άνθρωποι που αναλαμβάνουν το casting (επιλογή των
ηθοποιών) και την καθοδήγησή τους κατά τις ηχογραφήσεις είναι
τα ελάχιστα προαπαιτούμενα για να επιτευχθεί ένα επαγγελματικό
αποτέλεσμα. Φυσικά, πολλοί developers (κυρίως indies) δεν έχουν
την πολυτέλεια για κάτι τέτοιο και τα βγάζουν πέρα όπως μπορούν
(
καλό παράδειγμα η Wadjet Eye Games, άσχετα αν ενίοτε ακού-
γονται «μπουκώματα» στο μικρόφωνο και αυξομειώσεις
στην ένταση), ενώ συχνά ο project leader είναι
εκείνος που εκτελεί χρέη παραγωγού και σκη-
νοθέτη στα εν λόγω sessions. Παρακολουθή-
σαμε πρόσφατα στο ντοκιμαντέρ δημιουρ-
γίας του Broken Age τον Tim Schafer μαζί
με τη μόνιμη (από εποχές LucasArts) συ-
νεργάτιδά του Khris Brown καθώς ακο-
λουθούσαν όλα τα στάδια παραγωγής
των voice-overs: από το κομμάτι όπου
ακούνε και σχολιάζουν τα ηχογραφη-
μένα δείγματα που τους έστειλαν οι
ηθοποιοί εν είδει οντισιόν, έως την επι-
λογή των κατάλληλων προσώπων για
τους ρόλους και τελικά το στάδιο της ηχο-
γράφησης στο στούντιο. Πολλοί ηθοποιοί
έχουν πει ότι βρίσκουν αρκετά διασκεδαστικές
τις ηχογραφήσεις, γιατί μπορούν να εμφανιστούν
στη δουλειά ατημέλητοι και χαλαροί, ενώ παρέχονται
πολλές δυνατότητες για κόψε-ράψε, αφού οι περισσότερες
ατάκες τους είναι μεμονωμένες και δεν χρειάζεται να τις πετύχουν
ούτε με την πρώτη φορά ούτε όλες μαζί. Από την άλλη, συχνά ο
ηθοποιός είναι αναγκασμένος να λέει πράγματα που δεν βγάζουν
νόημα (χωρίς να έχεις μπροστά σου το παιχνίδι) και συνήθως δου-
λεύει ξεχωριστά από τους συναδέλφους του, με τη «συγκόλληση»
των σκηνών να είναι αποτέλεσμα μοντάζ και όχι αλληλεπίδρασης,
αντίθετα με ό,τι συμβαίνει συνήθως στην παραδοσιακή υποκριτική.
Κάποιοι «πρωτάρηδες» στο χώρο, όπως ο Michael Madsen, που
συμμετείχε στο πρόσφατο επεισόδιο του The Walking Dead της
Telltale, παραδέχτηκαν ότι είχαν αρχικά κάποιες επιφυλάξεις και
χρειάστηκαν πειθώ για να πουν το «ναι» (στην περίπτωση του
Madsen οι gamers γιοι του ήταν εκείνοι που τον «υποχρέωσαν» να
δεχτεί). Άλλωστε, παρά το χαλαρό κλίμα, ο όγκος της δουλειάς
παραμένει μεγάλος, ειδικά όταν είσαι ο πρωταγωνιστής. Ο Dominic
Armato (η φωνή του Guybrush Threepwood) θυμάται ότι χρειάστη-
καν 27 τετράωρες συνεδρίες για να ηχογραφήσει όλες του τις ατά-
κες στο Curse of Monkey Island, διαδικασία που συνολικά πήρε
έναν ολόκληρο χρόνο.
Ωστόσο, τα games είναι μία βιομηχανία που πάντα βιάζεται να
αξιοποιήσει άμεσα τη διαθέσιμη τεχνολογία και βρισκόμαστε σε
μία εποχή που οι AAA τίτλοι δεν αρκούνται πια μόνο στη στρατο-
λόγηση μεγάλων ονομάτων, αλλά προσπαθούν να κατασκευάσουν
ψηφιακά μοντέλα που συμπεριφέρονται και παίρνουν εκφράσεις
παρόμοιες με τους ανθρώπους που τα ερμηνεύουν. Παλιότερα,
παιχνίδια όπως το The Last Express χρησιμοποίησαν την τεχνική
του rotoscoping, ενώ πιο πρόσφατα αναγνωρίσαμε σε αρκετούς
χαρακτήρες το πρόσωπο των ηθοποιών που τους δάνειζαν τη φω-
νή τους (π.χ. η Yvonne Strahovski ως Miranda Lawson στα Mass
Effect, η Kristen Bell ως Lucy Stillman των Assassin’s Creed, ο Sam
Witwer ως Starkiller στα Force Unleashed κ.ά.). Σήμερα αρκετοί
developers στοχεύουν στο πλήρες performance capture, δανει-
ζόμενοι τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν για το
Gollum (Lord of The Rings) και τους χαρακτήρες
του Avatar, όπου ολόκληρη η σωματική ερμη-
νεία του ηθοποιού «καταγράφεται» με ειδι-
κούς αισθητήρες και κάμερες και εν συνε-
χεία περνάει στην οθόνη με τη μορφή
του αντίστοιχου 3D model. Προφανώς,
αυτό είναι κάτι που αλλάζει άρδην τα
δεδομένα και τις απαιτήσεις του voice-
acting και ήδη η Ubisoft επικαλέστηκε
αυτόν ακριβώς το λόγο όταν ανακοίνω-
σε πως στο Splinter Cell: Blacklist, αντί
για τον πολύπειρο Michael Ironside, η
φωνή του Sam Fisher θα ανήκει σε έναν
νεότερο ηθοποιό που μπορεί να ανταπο-
κριθεί και στις σωματικές ανάγκες του ρό-
λου πέρα από τις φωνητικές. Αν και είναι γενι-
κά θετικό το ότι οι διαθέσιμες τεχνικές εμπλουτί-
ζονται και εξελίσσονται, δεν είμαι και πολύ σίγουρος
ότι το ηχητικό αποτέλεσμα βγαίνει κερδισμένο στην προ-
49
PC Master
Ποιος το φανταζόταν ότι οι
φωνές της Ashe (League of
Legends) και της μικρής
Clementine του Walking
Dead ανήκουν στο ίδιο πρό-
σωπο (Melissa Hutchison);
Ο ανταγωνισμός
στο στίβο της
ηλεκτρονικής
διασκέδασης έχει φτάσει σε
τέτοια επίπεδα, που οι
ερασιτεχνικές προσπάθειες
συνήθως αντιμετωπίζονται
με περιφρόνηση και
χλευασμό.
Αψεγάδιαστη. Σε όλες τις εκδοχές.
Το «ομορφότερο» voice-acting ever! Κυρίες και κύριοι, η Kate
Beckinsale…