53
PC Master
1974-1977:
LET THERE BE TABLETOP RPGs
Εν αρχή ην το Chainmail, ένα πρωτόλειο παιχνίδι στρατηγι-
κής (παμπάλαιος πρόγονος του Warhammer μπορεί να πει κά-
ποιος), το οποίο δημιουργήθηκε από τον Gary Gygax κάπου το
1970-71.
Απλό στη σύλληψή του, προσέφερε στους παίχτες τη
δυνατότητα να συμμετάσχουν σε μεσαιωνικού ύφους μαζικές
μάχες με μινιατούρες. Όσο για την έννοια του παιχνιδιού ρό-
λων, τότε δεν υπήρχε με τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα,
παρά μόνο ως θεατρικές αναπαραστάσεις και παιδικά παιχνί-
δια/ονειροπολήσεις (τα οποία όλοι λίγο πολύ έχουμε παίξει/κά-
νει μικροί, υιοθετώντας κάποιον ρόλο, χωρίς να αντιλαμβανόμα-
στε βέβαια ως RP αυτό που κάνουμε).
Το 1974, ο Gygax μαζί με τον Dave Arneson (αιωνία η μνήμη
και των δύο, άφησαν τα εγκόσμια την περασμένη δεκαετία) θέ-
λησαν να βγάλουν συμπληρωματικούς κανόνες για το Chainmail,
οι οποίοι θα ανταποκρίνονταν στις ανάγκες όποιων παιχτών ήθε-
λαν να παίξουν σε ένα φανταστικό setting με συγκεκριμένους
χαρακτήρες (εν αντιθέσει με την απρόσωπη μαζικότητα του κα-
νονικού Chainmail), «πατώντας» πολύ πάνω στο Lord of the Rings
lore (σε υπερθετικό βαθμό, κάποια ονόματα χρειάστηκε να αλλά-
ξουν αργότερα λόγω στυγνής αντιγραφής από το αριστούργημα
του Tolkien – κάπως έτσι γεννήθηκαν τα halflings, λόγω του καπα-
ρώματος του όρου hobbit από τα Tolkien Enterprises). Με αυτά
λοιπόν υπόψη, κυκλοφόρησε εκείνη τη χρονιά το original D&D, το
ωχρό κουτί που «γέννησε» ένα ολόκληρο είδος. Έναν χρόνο μετά,
προστέθηκαν στο υπάρχον υλικό τα δύο πρώτα campaign settings
(
δηλαδή βιβλία με περιγραφές συγκεκριμένων φανταστικών κό-
σμων), το Greyhawk και το
Blackmoor (των Gygax και
Arneson αντιστοίχως), για
να εμπλουτίσουν την ψυ-
χαγωγική εμπειρία των παι-
χτών, αλλά και για να απο-
κόψουν τη σχέση με το
παλιό Chainmail, μια και
εισήγαγαν καινούργιους
κανόνες μάχης και διαχείρισης καταστάσεων, βάζοντας στα ράφια
μας ένα καινούργιο genre. Επί της αναφοράς στο Greyhawk να πω
πως αυτό το setting είναι υπεύθυνο για πολλές από τις ονομασίες
κλασικών πλέον spells, όπως τα Melf’s Acid Arrow, Mordenkainen’s
Sword, αλλά και artifacts, όπως το Hand of Vecna, τα οποία ενσω-
ματώθηκαν αργότερα και σε άλλους κόσμους. Παράλληλα, ιδρύθη-
κε η μυθική εταιρεία TSR (Tactical Studies Rules), η οποία για πάνω
από 20 χρόνια ήταν υπεύθυνη για την κυκλοφορία οτιδήποτε σχε-
τικού με το D&D.
Το ρηξικέλευθο με το original D&D ήταν η δυνατότητα που έδινε
στον παίχτη να φτιάξει το δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα, μέσω
ενός πλαισίου κανόνων οι οποίοι αναλάμβαναν το μηχανιστικό
τμήμα της in-game απεικόνισης, μέσω attributes και ενός αδρού
συστήματος alignment (τότε υπήρχαν μόνο οι lawful-
neutral-chaotic επιλογές), μα πάνω απ’ όλα μέσω combat
και μη mechanics, τα οποία μέσω της χρήσης ζαριών ανέ-
λαβαν τη διεκπεραίωση κάθε πιθανής πράξης στην οποία
Το μακρινό 1974 δύο Αμερικανοί είχαν τη φαεινή ιδέα να κυκλοφορήσουν ένα boxed-set
ονόματι Dungeons & Dragons, το οποίο ήταν ουσιαστικά ένα «ιδιαίτερο» fantasy expansion για
το miniature wargame Chainmail. Κάπως έτσι εγένετο το σύγχρονο role-playing! Φέτος το
D&D γιορτάζει τα 40 χρόνια ύπαρξής του και εμείς δεν μπορούμε παρά να το τιμήσουμε με
μία μεγάλη ανασκόπηση της ιστορικής του πορείας, από την ταπεινή πρώτη έκδοση μέχρι την
επικείμενη –πέμπτη– D&D Next Edition. Ξεσκονίστε τα ζάρια και τα character sheets σας.
Του Χρυσόστομου «Athotep» Τσαπραΐλη
Εκεί που ξεκίνησαν
όλα, το εξώφυλλο του
πρώτου D&D box.
Προϊστορικός πρόγονος του
Warhammer, το Chainmail wargame.
Το intro box της 2ης έκδοσης του AD&D, το οποίο έμπασε πολ-
λούς από εμάς στα παιχνίδια ρόλων.
Gary Gygax...
...
και Dave Ameson