θα μπορούσε να προβεί ο παίχτης. Πράγματα που τώρα μας φαίνο-
νται προφανή, τότε απέκτησαν υπόσταση. Ακόμη και οι κλάσεις, οι
οποίες είναι αναπόσπαστο τμήμα της σημερινής gaming εμπειρίας,
τότε ήταν που δημιουργήθηκαν.
Εν έτει 1977 παρουσιάστηκε η πρώτη εξελιγμένη μορφή των κα-
νόνων, η λεγόμενη Advanced Dungeons & Dragons 1st Edition.
Μία έκδοση εμπλουτισμένη με επιπλέον rules, για όσους είχαν το
μεράκι να διανθίσουν ακόμη περισσότερο το παιχνίδι τους. Από
εκεί ξεκίνησε και η διχάλα των 2 εκφάνσεων του brand, οι οποίες
ενοποιήθηκαν πολλά χρόνια αργότερα με την τρίτη έκδοση του
D&D. Το κυρίως ειπείν Dungeons & Dragons ήταν η light εκδοχή, η
οποία είδε 4 εκδόσεις μέχρι το 1983, χωρίς τεράστια εμβάθυνση
σε θέματα κανόνων, ενώ το AD&D έχωνε αρκετά περισσότερο κεί-
μενο και dice rolling. Η διαφορά του υλικού είναι σαφής, αν λάβει
κανείς υπόψη το γεγονός ότι το D&D box περιείχε 3 φυλλάδια με
το σύνολο των κανόνων, ενώ ο πυρήνας του AD&D αποτελούνταν
από 3 μεγάλα βιβλία (τα γνωστά πλέον Player’s Handbook,
Dungeon Master’s Guide και
Monster Manual), τα οποία πω-
λούνταν ξεχωριστά ως οι θεμέ-
λιοι λίθοι του παιχνιδιού.
1980-1989:
BUILDING
UP THE LEGEND
Η δεκαετία του ’80 εδραίωσε
για τα καλά την TSR του Gygax
στο νεοσύστατο χώρο των παι-
χνιδιών ρόλων. Πέρα από την
επιτυχία που παρουσίασε το
D&D στο φοιτητόκοσμο των
Ηνωμένων Πολιτειών, εμφανής
ήταν και η διασπορά του σε
ολόκληρη την υφήλιο. Το εν-
διαφέρον για τα παιχνίδια ρό-
λων εκτοξεύτηκε στα ύψη,
ενώ παράλληλα είχαμε και τις
πρώτες αρνητικές, πουριτανι-
κές αντιδράσεις, από τις «γνω-
στές» ενώσεις γονέων των ΗΠΑ, οι οποίες συνέδεσαν το game με
μεμονωμένες περιπτώσεις εξαφανίσεων ή/και θανάτων εφήβων,
χωρίς να καταφέρουν εντέλει κάτι πέρα από το να κάνουν το παι-
χνίδι ακόμη πιο διάσημο (έχετε στο νου πως ουσιαστικά οι ίδιες
γραφικές ενώσεις ήταν που διαρρήγνυαν τα ιμάτιά τους για τη δια-
βρωτική επιρροή της rock/metal μουσικής στη νεολαία).
Το ’80 ήταν που είδαμε τη στανταροποίηση των κανόνων, αλλά
και της γενικότερης οπτικής του παιχνιδιού, η οποία καταστάλαξε
στη high fantasy, sword & sorcery ατμόσφαιρα ως επί το πλείστον.
Τα πρώτα βαρβάτα campaign settings είδαν το φως της ημέρας
(
Dragonlance, Forgotten Realms, ενώ είχε προηγηθεί μία τζούρα
από Ravenloft) και η TSR υπήρξε φωλιά συγκέντρωσης μεγάλων
καλλιτεχνών, όπως ο τεράστιος Larry Elmore (τα artworks που έχει
φτιάξει για το Dragonlance ακόμη και σήμερα συγκινούν με τη μα-
εστρία τους). Πέρα όμως από αρτίστες, τότε ήταν που εντάχθηκαν
στα ρόστερ της εταιρείας πρωτοκλασάτοι game designers, όπως ο
Ed Greenwood και οι Weis και Hickman (έστω κι αν η σχέση των
τελευταίων με την εταιρεία ήταν θυελλώδης), εγκαθιδρύοντας
σειρές του φανταστικού, οι οποίες λάμπουν με το περιεχόμενό
τους μέχρι τις μέρες μας. Τέλος, στα κλεισίματα της δεκαετίας αυ-
τής ήταν που είδαμε και τις πρώτες σοβαρές απόπειρες για video
games βασισμένα στο D&D σύμπαν, από τη μεγάλη SSI (το θέμα
των Dungeons & Dragons inspired video games δεν είναι επί της
παρούσης, καθώς του αξίζει ξεχωριστό άρθρο).
1989-1997:
THE GOLDEN YEARS
Το 1989 λανσαρίστηκε η δεύτερη έκδοση του AD&D, η οποία για
πολλούς από εμάς ήταν η πρώτη role-
playing εμπειρία. Το γιγαντωμένο
πλέον σύστημα μπαίνει στη χρυ-
σή περίοδό του, με πλήθος
campaign settings να αυξάνουν
τις επιλογές του κόσμου στον
οποίο μπορείς να παίξεις. Πολλά
τα flavours, από μετα-αποκαλυ-
πτικές ερήμους (Dark Sun) μέχρι
στιβαρό high fantasy (Forgotten
Realms και Dragonlance) και
horror (Ravenloft)· ακόμη και νό-
τες sci-fi υπάρχουν εδώ, τόσο σε
αισθητικό (Planescape) όσο και
σε πολύ πιο προφανές επίπεδο
(
Spelljammer και Alternity – το
δεύτερο οριακά εκτός
των χρυσών χρόνων
και τυπικά δεν είναι
D&D, αλλά μία ανα-
φορά τού αξίζει).
Στη δεύτερη έκδοση
PC Master
54
Όσο για την έννοια του παιχνιδιού
ρόλων, τότε δεν υπήρχε με τη μορφή
που γνωρίζουμε σήμερα, παρά μόνο
ως θεατρικές αναπαραστάσεις και
παιδικά παιχνίδια/ονειροπολήσεις.
Ασπρόμαυρο, χειροποίητο artwork 2ης έκδοσης για το Lankhmar: City of
Adventure expansion.