PC Master
56
σχεδόν απίθανο να λάβουμε χρηματοδότηση για κάτι τέτοιο από
έναν παραδοσιακό publisher». Σχεδόν απίθανο λέει ο άνθρωπος και
μάλλον κάτι θα ξέρει!
Φυσικά, δεν είναι μόνο το παλιομοδίτικο ύφος των παιχνιδιών
αυτών που «κωλύει» τους publishers, οι οποίοι δεν αποδεικνύονται
ιδιαίτερα... ρομαντικοί, αλλά πολλές φορές και ο τρόπος με τον
οποίο προσεγγίζουν τη θεματολογία τους και το ίδιο το περιεχόμε-
νό τους. Καλύτερα το έχει περιγράψει αυτό ο Josh Sawyer (βλέπε
Project Eternity) σε μία συνέντευξή του, όπου είπε πως η ελευθε-
ρία (ελέω Kickstarter) από τους περιορισμούς ενός publisher τούς
επέτρεψε να εμβαθύνουν σε μία πιο ώριμη θεματολογία: «Η δου-
λεία, ο ρατσισμός (φυλετικός, πολιτιστικός, πνευματικός, σεξουα-
λικός), η χρήση και η εμπορία ναρκωτικών και πάει λέγοντας είναι
θέματα που μας βοηθούν να δώσουμε σάρκα και οστά στην ιστορία
του παιχνιδιού».
Αν θέλουμε να δώσουμε και ένα credit πάντως στις εκδοτικές
εταιρείες, ίσως θα πρέπει να αναφερθούμε και στο θέμα της πειρα-
τείας. Είδαμε πως έχουμε είδη παραδοσιακά συνυφασμένα με το
PC gaming και projects που έτσι κι αλλιώς δεν απευθύνονται πρω-
τίστως στο console κοινό. Με τα ποσοστά παράνομου downloading
να αγγίζουν μέχρι και το 90% σε κάποιες περιπτώσεις στα PCs, είναι
ίσως λογικό για τους publishers να μη θέλουν να χρηματοδοτή-
σουν τέτοιες ιδέες. Πάντως, από την άλλη, σίγουρα υποεκτιμούν
τη δυναμική αυτών των παιχνιδιών και την αφοσίωση που δείχνει
το κοινό τους.
χyςαΜε την καρδAρα Με το χρHΜα
Τι συμβαίνει όμως εάν τα πράγματα δεν πάνε κατ’ ευχήν για ένα
project στο Kickstarter; Τι απογίνονται τα χρήματα που έχουν μα-
ζευτεί; Where’s the money, Lebowski; Αν και η ίδια η πλατφόρμα
ουσιαστικά δεν αναμειγνύεται στη σχέση developers-backers, υπό
την έννοια ότι δεν παρέχει καμία εγγύηση ότι ο εκάστοτε δημιουρ-
γός θα ανταποκριθεί στις υποσχέσεις του, το μοναδικό «συμβό-
λαιο» μεταξύ των δημιουργών και του κόσμου είναι εντέλει οι όροι
του Kickstarter. Οι όροι αυτοί λοιπόν καθιστούν ξεκάθαρο το ενδε-
χόμενο ότι ένα project μπορεί και να αποτύχει και προειδοποιούν
τον άτυχο ή ανεύθυνο δημιουργό ότι ενδέχεται να πληγεί η φήμη
του στην κοινότητα ή ακόμα και να κινηθούν νομικά εναντίον του
οι backers που θέλουν τα χρήματά τους πίσω. Τυπικά πάντως δεν
υπάρχει κάτι που αναγκάζει το δημιουργό να επιστρέψει τα χρήμα-
τα που έχει δεχτεί και η όλη διαδικασία τελικά βασίζεται περισσό-
τερο στην εκατέρωθεν καλή πίστη και στην αμοιβαία αγάπη των
δύο πλευρών για τα video games.
Ο κάθε δημιουργός για να υποστηρίξει τη χρηματοδότησή του,
εκτός από το τελικό προϊόν, καλείται να εξασφαλίσει και να προ-
σφέρει μία πλειάδα άλλων πραγμάτων στην πορεία, είτε πρόκειται
για διάφορα extras και bonuses στους πλειοδότες είτε για ακριβείς
ημερομηνίες και ενημερωτικά updates του project είτε για οτιδή-
ποτε άλλο μπορεί να ανεβάσει το hype του οράματός του και να
το στηρίξει. Όλα αυτά δημιουργούν τελικά μία αρκετά πιεστική κα-
τάσταση στην οποία θα πρέπει να ανταποκριθεί για να έχει επιτυχία
στην καμπάνια του, με τη διαφορά ότι τα πλαίσιά της καλείται ο
ίδιος να τα θέσει εξαρχής. Αν αρχίζει τις εκπτώσεις και δεν είναι
συνεπής σε αυτά που υποσχέθηκε, τότε προφανώς εμφανίζονται
και τα προβλήματα.
Ένα από τα μεγαλύτερα παραδείγματα «αποτυχημένης επιτυ-
χίας» του Kickstarter είναι το Code Hero. Πρόκειται για ένα εκπαι-
δευτικό game που υποσχόταν να συνδυάζει διδασκαλία προγραμ-
ματισμού για games με αλληλεπίδραση σε έναν real-time 3D κό-
σμο. Ο αρχικός στόχος της καμπάνιας ήταν τα $ 100.000, τα οποία
κατάφερε όχι μόνο να πιάσει αλλά και να ξεπεράσει. Ωστόσο, ο
εμπνευστής της ιδέας Alex Peake είτε δεν τα είχε υπολογίσει καλά
είτε έκανε οικονομική διαχείριση στυλ... ελληνικού κράτους, με
αποτέλεσμα το στούντιό του να ξεμείνει από πόρους, να αρχίσει
να αθετεί τι ανταμοιβές που είχε υποσχεθεί στους backers, να μην
επικοινωνεί με το κοινό και να αναβάλλει συνεχώς αυτά που υπο-
«
Shut up and take my money» η ατάκα του ενθουσιώδη backer.
Τo Kickstarter
τείνει να γίνει ένας
θεσμός που θα μπορούσε
να θεωρηθεί η indie ή η DIY
τρόπον τινά αντεπίθεση
στα δολάρια των
μεγάλων publishers.
Όταν βλέπεις τέτοια «σωστή» vintage αισθητική, πώς να μη δώσεις και
εσύ το κατιτίς σου;
Shadowrun: Όταν το... Kickstarter έχει κέφια!