Page 61 - ta246_free

Basic HTML Version

σία και προσέλκυση ξένων ανωτάτων εκπαι-
δευτικών ιδρυμάτων.
Τα μέτρα ώστε να επιτευχθεί η άμεση και
επιτυχής προσέλκυση ξένων επενδύσεων
χωρίζονται σε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος πυ-
λώνας απαιτεί να ενεργήσουμε άμεσα και
αποφασιστικά για τη βελτίωση του επιχειρη-
ματικού περιβάλλοντος, δίνοντας ιδιαίτερη
έμφαση στη μείωση της γραφειοκρατίας, την
εξάλειψη της διαφθοράς και την απλούστευ-
ση και σταθεροποίηση του φορολογικού συ-
στήματος, ώστε να είναι πιο απλό και προ-
βλέψιμο.
Ο δεύτερος πυλώνας αναφέρεται στην
ανάγκη να καθοριστούν με ακρίβεια και σα-
φήνεια οι αναπτυξιακές προτεραιότητες της
εθνικής οικονομίας ανά τομέα. Οι προτεραι-
ότητες αυτές διακρίνονται σε τρεις κύριες
κατηγορίες. Πρώτον, σε τομείς όπου η Ελλά-
δα έχει ένα σαφές ανταγωνιστικό πλεονέ-
κτημα και το μέγεθος του τομέα είναι ήδη
σημαντικό για την οικονομία. Σε αυτή την κα-
τηγορία ανήκουν: Ο τουρισμός, η ναυτιλία και
ορισμένες εξειδικευμένες υπηρεσίες του
κατασκευαστικού κλάδου. Δεύτερον, σε το-
μείς όπου το μέγεθος επί του παρόντος πα-
ραμένει σχετικά περιορισμένο, αλλά υπάρ-
χει η δυνατότητα η Ελλάδα να πρωταγωνι-
στήσει. Σ’ αυτή την κατηγορία ανήκουν: Οι
ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η γεωργία, η
εκπαίδευση, ο πολιτισμός, οι υπηρεσίες υγει-
ονομικής περίθαλψης. Τρίτον, σε πλατφόρ-
μες ανάπτυξης που αποτελούν προϋπόθεση
και είναι καθοριστικοί για την περαιτέρω
ανάπτυξη άλλων τομέων. Σ’ αυτή την κατηγο-
ρία ανήκουν: Οι υποδομές (αεροδρόμια, λι-
μάνια, δρόμοι κ.λπ.) και η διαχείριση της
εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ο τρίτος πυλώνας εστιάζει στις προϋπο-
θέσεις που χρειάζονται για να εδραιωθεί η
μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.
Αν και έχουν γίνει ορισμένα βήματα προό-
δου το τελευταίο διάστημα, η Ελλάδα εξακο-
λουθεί να στερείται μίας συνολικής στρατηγι-
κής και πειθαρχημένης εκτέλεσης για την
επιτυχή προσέλκυση ΑΞΕ.
Τα σαφή μηνύματα στη διεθνή κοινότητα
για αλλαγή πλεύσης όσον αφορά στο επιχει-
ρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα, καθώς
και η σταθερή πολιτική της δέσμευση για πε-
ραιτέρω αλλαγές που θα βοηθήσουν το επεν-
δυτικό κλίμα είναι τα πρότυπα που άλλες
ανταγωνίστριες χώρες κατάφεραν επιτυχώς
να επικοινωνήσουν.
Βέλτιστες πρακτικές άλλων χωρών
Για την καταπολέμηση της γραφειοκρα-
τίας δύο χώρες έκαναν πολύ σημαντικά βή-
ματα προόδου με απτά αποτελέσματα μέσα
σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στην Ολλαν-
δία, το 2003 η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δέ-
σμευσή της μέσα στην πρώτη της τετραετία
να μειώσει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες
κατά 25%. Εδραίωσε ένα προκαθορισμένο
μοντέλο μέτρησης ανά υπουργείο και δημι-
ούργησε μία Ανεξάρτητη Αρχή η οποία τα
επόπτευε και είχε στην αρμοδιότητά της να
παρακολουθεί στενά και να αξιολογεί τις
δράσεις του κάθε Υπουργείου ξεχωριστά. Το
συντονισμό ανέλαβε μία ειδική δια-υπουργι-
κή ομάδα έργου που συνεχώς ασκούσε πίεση
για όλο και καλύτερα αποτελέσματα.
Στη Νότιο Κορέα το 1998 η κυβέρνηση
αποφάσισε να δράσει αποφασιστικά για να
μειώσει τη γραφειοκρατία και υιοθέτησε την
πολιτική της «μηδενικής προσέγγιση», δηλα-
δή, ό,τι δεν ήταν απολύτως απαραίτητο το
κατήργησε. Για να επιτύχει όμως το στόχο
της δημιουργήθηκε μία Νομοθετική Επιτρο-
πή Μεταρρυθμίσεων, η οποία λειτουργούσε
υπό τον πρωθυπουργό. Κάθε υπουργείο
έπρεπε να αποδεικνύει την αναγκαιότητα
των γραφειοκρατικών διαδικασιών που είχε
υπό την ευθύνη του. Επίσης επιδιώχθηκε όσο
το δυνατόν μεγαλύτερη σύνδεση του κάθε
υπουργείου με τον ιδιωτικό τομέα. Τα αποτε-
λέσματα ήταν εντυπωσιακά: Μέσα σε 5 χρό-
νια (1998-2003) η Νότια Κορέα αύξησε κατά
δυόμισι φορές την εισροή ΑΞΕ και κατάφε-
ρε να αντιστρέψει την ύφεση του -7% σε ετή-
σια ανάπτυξη κατά μέσο όρο της τάξεως του
7%.
Στη Σιγκαπούρη σημαντικό ρόλο στη μείω-
ση όχι μόνο της διαφθοράς αλλά και της γρα-
φειοκρατίας έπαιξε ρόλο η προώθηση της
ηλεκτρονικής διακυβέρνησης από την κυ-
βέρνηση της χώρας. Πριν από την εγκατά-
σταση του ολοκληρωμένου συστήματος ηλε-
κτρονικής διακυβέρνησης το επιχειρηματικό
περιβάλλον προκαλούσε σύγχυση, υπήρχαν
μεγάλες καθυστερήσεις και έντονη ανάγκη
για βοήθεια από επαγγελματικές επιχειρή-
σεις, άρα και αύξηση του κόστους για τους
ενδιαφερόμενους επενδυτές. Η παραδοσια-
κή χειροκίνητη ενημέρωση του συστήματος
απαιτούσε μεγάλο χρονικό διάστημα επεξερ-
γασίας των αιτήσεων και γίνονταν μόνο σε
καθορισμένες ώρες όπου λειτουργούσαν οι
υπηρεσίες δοκιμάζοντας σε μεγάλες ουρές