62
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
TOYΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
οι υπηρεσίες δοκιμάζοντας σε μεγάλες ου-
ρές αναμονής την υπομονή των υποψήφιων
επενδυτών. Η κυβέρνηση αποφασισμένη να
αντιμετωπίσει το πρόβλημα ίδρυσε το Bizfile
και την πλατφόρμα eService για 284 ηλε-
κτρονικές υπηρεσίες με δυνατότητα απευ-
θείας σύνδεσης για την κατάθεση εγγραφής
και με σύστημα ανάκτησης πληροφοριών.
Εκτός ότι μειώθηκε η ένταση εργασίας, πα-
ρατηρήθηκε πολύ σημαντική επιτάχυνση των
διαδικασιών, μια και υπήρχε η δυνατότητα
επικαιροποίησης του συστήματος μόλις
εντός 30 λεπτών αντί για 2-3 εβδομάδες που
απαιτούσε προηγουμένως, μπορούσε να γί-
νει καταχώριση εταιρείας ή ακόμη και ενσω-
μάτωση μίας εταιρείας μέσα σε 15 λεπτά και
παράλληλα εκτός από το χρόνο μειώθηκε
δραστικά και το κόστος για τους ενδιαφερό-
μενους επενδυτές.
Η Μαλαισία το 2005 αντιμετώπιζε οικονο-
μικά προβλήματα και ήθελε να προσελκύσει
νέα κεφάλαια στην αγορά της. Η κυβέρνηση
απέδειξε ότι είχε και τη βούληση και το όρα-
μα θεσπίζοντας έναν ισχυρό Οργανισμό
Προώθησης Επενδύσεων που είχε την εξου-
σία να καταχωρεί γη, να εκδίδει άδειες και
να απαντά σε όποια άλλη απαίτηση είχαν
υποψήφιοι επενδυτές. Αυτός ο οργανισμός
έδινε την έγκρισή του ώστε να δρομολογη-
θούν οι επενδύσεις στη χώρα χωρίς χρονο-
τριβές. Λειτουργούσε ανεξάρτητα από την
κυβέρνηση και είχε 12 γραφεία στην Ασία, 4
στις ΗΠΑ και 6 στην Ευρώπη. Το σημαντικό-
τερο όμως είναι πως υπήρχε εξειδικευμένο
προσωπικό ανά τομέα ενδιαφέροντος, με
αποτέλεσμα ο οργανισμός να μπορεί να πα-
ρέχει πληροφορίες και υπηρεσίες υψηλού
επιπέδου. Τα αποτελέσματά της εγκαθίδρυ-
σης του νεοσύστατου οργανισμού προώθη-
σης των επενδύσεων είναι αξιοσημείωτα:
Μέσα σε μία τριετία (2005-2008) το απόθεμα
των άμεσων ξένων επενδύσεων στη Μαλαι-
σία αυξήθηκαν κατά 70% ($ 75 δισ.)
Το φορολογικό πλαίσιο στην Τουρκία ήταν
για πολλά χρόνια πολύπλοκο και ασταθές. Η
κυβέρνηση στην προσπάθειά της να θεσπί-
σει ένα πιο δίκαιο, σταθερό, αλλά και πιο
αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα ανέθε-
σε σε ένα φορολογικό συμβούλιο να διεξα-
γάγει μία μελέτη για τους εταιρικούς φό-
ρους. Αφότου σχεδιάστηκε το νέο νομικό
πλαίσιο, το φορολογικό καθεστώς άλλαξε
ώστε να ευθυγραμμιστεί με το διεθνές δί-
καιο και τις διεθνείς τάσεις. Τα αποτελέσμα-
τα ήταν άμεσα μια και κατάφεραν να διευρύ-
νουν τη φορολογική βάση, να αυξήσουν το
ποσό που δηλώνεται ως φορολογητέο εισό-
δημα, να ενισχυθεί ο μηχανισμός είσπραξης
των φόρων μέσω της αντικαταχρηστικής νο-
μοθεσίας και να διευρυνθεί το εισόδημα που
υποβάλλεται σε φορολόγηση από τις ξένες
εταιρείες.
Τέλος, με επιτυχία λειτούργησε στο Ηνω-
μένο Βασίλειο η Επιχειρησιακή Μονάδα
Ολοκλήρωσης Πολιτικών, υπό τον πρωθυ-
πουργό, η οποία παρακολουθούσε εντατικά
και βήμα προς βήμα τις μεταρρυθμίσεις σε
καίριους τομείς όπως είναι η υγεία, η εκπαί-
δευση, η εγκληματικότητα, οι μεταφορές και
η μετανάστευση. Σκοπός της συγκεκριμένης
μονάδας είναι όχι μόνο να επιβλέπει τους
βασικούς δείκτες επιδόσεων, αλλά να συντο-
νίζει σε καθημερινή βάση τις σημαντικές με-
ταρρυθμίσεις της κυβέρνησης και γι’ αυτό το
λόγο δίνει απευθείας λογαριασμό στο πρω-
θυπουργικό γραφείο.
Είκοσι Δέσμες προτάσεων από τον επι-
χειρηματικό κόσμο
ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ
1. Μείωση γραφειοκρατίας: Εξορθολογι-
σμός διαδικασιών έναρξης και λειτουργίας
των επιχειρήσεων μέσω της πιο αποτελεσμα-
τικής λειτουργίας των κέντρων μίας στάσης.
1.1 Δημιουργία Νομοθετικής Επιτροπής
για την απλοποίηση, με σαφή εντολή και στό-
χους εξορθολογισμού της νομοθεσίας (βέλτι-
στες πρακτικές: Ολλανδία, Νότια Κορέα).
1.2 Υιοθέτηση αρχής για αιτιολόγηση για
όλους τους ισχύοντες κανονισμούς ή διαφο-
ρετικά παύση τους (Ολλανδία, Νότια Κορέα).
1.3 Σχηματισμός ενός κέντρου μίας στά-
σης με πλήρη εξουσία, στο πλαίσιο του In-
vest in Greece (IiG) με πλήρη ευθύνη για την
ολοκλήρωση όλων των επενδυτικών διαδικα-
σιών (Χιλή, Σιγκαπούρη, Μαλαισία, Τουρκία).
2. Εξάλειψη διαφθοράς: Δημιουργία ισχυ-
ρού ενιαίου φορέα παρακολούθησης και
ελέγχου της διαφθοράς, βελτίωση της δια-
φάνειας των διαδικασιών και απλοποίηση συ-
ναλλαγών με το δημόσιο.
2.1 Ενοποίηση όλων των υφισταμένων και
αποκεντρωμένων οργανισμών παρακολούθη-
σης διαφθοράς σε μία ενιαία, μεγάλη διαφα-
νή διοικητική μονάδα για την αύξηση της
αποδοτικότητας και παράλληλα τη μείωση
του αριθμού περιττών επιθεωρήσεων στις
επιχειρήσεις (Αυστραλία).
2.2 Καθιέρωση ταχείας νομικής δίωξης
των υψηλόβαθμων αξιωματούχων σε υποθέ-
σεις διαφθοράς.
2.3 Προώθηση ανωνυμίας, μέσω των ηλε-
κτρονικών υπηρεσιών, στις συναλλαγές με
τις δημόσιες υπηρεσίες (Σιγκαπούρη).
3. Επιτάχυνση δικαιοσύνης: Αποσυμφόρη-
ση των διαδικασιών απονομής της δικαιοσύ-
νης.
3.1 Χρήση νέας τεχνολογίας για επιτάχυν-
ση δικαστικών διαδικασιών
3.2 Επιβολή (επίρριψη) αποκλειστικής ευ-
θύνης για τις δαπάνες που προέκυψαν κατά
τη διάρκεια μίας υπόθεσης στον ηττημένο
διάδικο.
4. Απλούστευση και σταθεροποίηση φορο-
λογικού πλαισίου.
4.1 Επίσημη δέσμευση για ένα φορολογικό
πλαίσιο το οποίο θα στηρίζεται στη σταθερό-
τητα και στην προβλεψιμότητα.
4.2 Κωδικοποίηση του φορολογικού νόμου
προκειμένου να αφαιρεθούν οι ασάφειες και
να μειωθεί το περιθώριο της εκτίμησης των
επιθεωρητών (Τουρκία).
5. Βελτίωση διαδικασιών εξέτασης και εί-
σπραξης φόρων.
5.1 Ενοποίηση και συγκέντρωση μηχανι-
σμών είσπραξης φόρων και εισφορών κοινω-
νικής ασφάλισης.
5.2 Επιβολή τακτικών δηλώσεων πόθεν
έσχες για εφοριακούς.
6. Ενίσχυση διαύλου επικοινωνίας με διε-
θνείς επενδυτές: Στοχευμένη προώθηση και
εστιασμένες εκστρατείες προώθησης των
επιχειρηματικών ευκαιριών, συνοδευόμενες
με σταθερή πολιτική δέσμευση για τη συνεχή
βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλο-
ντος.
6.1 Επέκταση του Invest in Greece ώστε
να καλύπτει το σύνολο της γεωγραφικής επι-
κράτειας με διακλαδώσεις σε στρατηγικές
H
Boston Consulting Group είναι διεθνής
εταιρεία, ηγέτης στο συμβουλευτικό κλά-
δο στρατηγικών και εταιρικών μελετών. Συ-
νεργάζεται με οργανισμούς, εταιρίες και κυ-
βερνήσεις στην αντιμετώπιση των μεγαλύτε-
ρων προκλήσεων και αξιοποίηση ευκαιριών
στους επιμέρους τομείς. Ιδρύθηκε το 1963 και
διατηρεί παρουσία σε 41 χώρες με 71 γρα-
φεία. Στην Ελλάδα έχει παρουσία από το 2001.