39
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Κώδικα περί
Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκατα-
στάσεων ISPS. O κ. Μουσουρούλης ανέφε-
ρε ακόμα ότι έχουν καταγραφεί οι δυνατότη-
τες φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων όλων των
ελληνικών λιμένων υποδοχής, ενώ δόθηκαν
και οδηγίες στους λιμένες για την εφαρμογή
του συστήματος προκαθορισμένης ημερομη-
νίας και ώρας εξυπηρέτησης, ώστε να γνω-
ρίζουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες τις δυ-
νατότητες όγκου εξυπηρέτησης κάθε λιμέ-
να. Παράλληλα, όπως είπε, το Υπουργείο
βρίσκεται σε τελικό στάδιο, σε συνεργασία
με το Υπουργείο Πολιτισμού, για τις αλλαγές
στις συνθήκες λειτουργίας των μουσείων και
των αρχαιολογικών χώρων, ώστε να διευκο-
λύνεται η επίσκεψη των τουριστών των κρου-
αζιερόπλοιων που μένουν λίγες ώρες στα λι-
μάνια υποδοχής.
Κλείνοντας, σημείωσε ότι το Υπουργείο
έχει αναλάβει πρωτοβουλία για την εξεύρε-
ση λύσης με τα συναρμόδια Υπουργεία Δημό-
σιας Τάξης και Εξωτερικών για το ζήτημα
της επίσκεψης τουριστών από τρίτες χώρες
εκτός Σένγκεν. Το θέμα εδώ είναι να διευ-
κολύνεται η επίσκεψη τουριστών, άρα να αυ-
ξάνεται η κίνηση στα λιμάνια, αλλά συγχρό-
νως να τηρείται η ισχύουσα εθνική και κοινο-
τική νομοθεσία σχετικά με την είσοδο επι-
σκεπτών τρίτων χωρών εκτός Σένγκεν. Βέ-
βαια, όπως τόνισε, για να επιτευχθεί οποιοσ-
δήποτε στόχος, χρειάζεται συνεργασία από
όλους για συντονισμένες ενέργειες και κα-
λύτερα αποτελέσματα.
Γιώργος Βερνίκος
Γενικός γραμματέας του ΣΕΤΕ, μέλος
στο Ναυτικό Επιμελητήριο της
Ελλάδας και στο Εθνικό Συμβούλιο
Τουρισμού, καθώς και
επιχειρηματίας με μεγάλη
δραστηριότητα στο θαλάσσιο
τουρισμό
Ο θαλάσσιος τουρισμός 2012
Το 2012 ήταν μία κακή χρονιά για τον ελλη-
νικό θαλάσσιο τουρισμό, που οφείλεται σε
σειρά αιτιών. Από τις κυριότερες είναι η αρ-
νητική εικόνα της Ελλάδας λόγω των απερ-
γιών του 2011 και οι εκλογικές αναμετρήσεις
του 2012, σε συνδυασμό με μία γενικότερη
αβεβαιότητα. Οι προοπτικές, ωστόσο, είναι
θετικές για το 2013.
Η ίδρυση της παγκόσμιας ένωσης
κρουαζιέρας για ενιαία φωνή του
κλάδου
Όπως σημείωσε ο κ. Βερνίκος, σχετικά
με την ίδρυση αυτής της ένωσης, που δημι-
ουργήθηκε για να προωθήσει τα συμφέρο-
ντα του κλάδου, αποτελεί υποχρέωση, τόσο
του Υπουργείου όσο και των δικών μας ενώ-
σεων, να υπάρχει στενή συνεργασία και πα-
ρακολούθηση των εξελίξεων του κλάδου
της κρουαζιέρας σε διεθνές επίπεδο, ώστε
να υπάρχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέ-
σματα.
Προτάσεις προς την Πολιτεία
Σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο, πρέπει να
υπάρχει κλίμα εμπιστοσύνης για επενδύσεις.
Αυτό τον καιρό συζητούνται πολλά θέματα
που έχουν σχέση με το θαλάσσιο τουρισμό.
Είναι σαφές ότι οι αποφάσεις του Υπουργεί-
ου Οικονομικών που αφορούν το φορολογικό
πλαίσιο έχουν πάντα πολύ μεγάλη σημασία.
Ήδη το εν λόγω Υπουργείο εξέδωσε ανακοί-
νωση που αναγνωρίζει το πόσο επιζήμιες
ήταν για τα φορολογικά έσοδα και τις θέσεις
απασχόλησης οι επιβαρύνσεις που επιβλήθη-
καν τα έτη 2010 και 2011. Ο ίδιος αγωνίζεται
μαζί με άλλους συναδέλφους, για να υπάρχει
όσο το δυνατόν ευνοϊκότερη αντιμετώπιση
του κλάδου.
Όσον αφορά ειδικότερα στη δυνατότητα
επιτυχημένης προσέλκυσης τουρισμού υψη-
λών οικονομικών προδιαγραφών, ο ακρογω-
νιαίος λίθος, επί της ουσίας, σημείωσε ο κ.
Βερνίκος, είναι το πόσο φιλοεπενδυτική χώ-
ρα είναι η Ελλάδα. Αν υπάρχει κλίμα εμπι-
στοσύνης για επενδύσεις –και μάλιστα για
επενδύσεις ποιοτικές, όπως, για παράδειγ-
μα, το ξενοδοχείο Amanzoe στην Αργολίδα,
που πραγματοποιήθηκε μέσα στην κρίση– θα
προσελκύονται και τουρίστες υψηλής εισο-
δηματικής στάθμης. Ο κ. Βερνίκος υπογράμ-
μισε ότι με μία σωστή πολιτική, με την τοπο-
θέτηση σωστών ανθρώπων σε καίριες θέ-
σεις, που θα είχε και κοινωνική στήριξη, θα
ήταν εφικτό μέσα σε έξι μήνες να αντιστρα-
φεί εντελώς η εικόνα της χώρας.
Φυσικά, όπως ήδη ανέφερε, ο θαλάσσιος
τουρισμός αποτελεί μία από τις δυναμικότε-
ρες μορφές του σύγχρονου τουρισμού, με
σημαντική συμμετοχή στις τουριστικές οικο-
νομίες των χωρών που τον αναπτύσσουν, θα
παρουσιάσει υψηλή αύξηση διεθνώς τα επό-
μενα χρόνια και επιδρά θετικά και άμεσα
στις νησιωτικές κοινωνίες και στον υψηλής
στάθμης τουρισμό. Αν υπάρχει μία χώρα
στον κόσμο που μπορεί και έχει τα πλεονε-
κτήματα να αναπτύξει το θαλάσσιο τουρισμό,
αυτή είναι η Ελλάδα.
Κλείνοντας, σημείωσε ότι οι Έλληνες
έχουν έφεση στο να επενδύουν στη θάλασ-
σα. Αν υπάρχει το ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο
και η κοινωνική υποστήριξη, ο ανταγωνισμός
μεταξύ των επιχειρηματιών οδηγεί σε συνε-
χή καλυτέρευση της ποιότητας σκαφών και
υπηρεσιών.
Μιχάλης Λάμπρου
Αντιπρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών
Κρουαζιερόπλοιων
Γενικός Διευθυντής MAJESTIC
INTERNATIONAL CRUISES INC.
Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρου, όσον αφορά
στην εξέλιξη του θαλάσσιου τουρισμού στην
Γιώργος Βερνίκος
«
ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί μία από τις
δυναμικότερες μορφές του σύγχρονου τουρισμού,
με σημαντική συμμετοχή στις τουριστικές
οικονομίες των χωρών που τον αναπτύσσουν.»