Page 40 - Τουριστική Αγορά τ. 252

40
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Ελλάδα, οι προσδοκίες για το 2013 κινούνται
σε θετικό κλίμα σε ό,τι αφορά τον αριθμό
των τουριστών που αναμένονται, ο οποίος
σαφώς θα είναι μεγαλύτερος από το 2012. Η
ουσία, όμως, είναι αλλού. Αναφερόμενος στο
κόστος των εισιτηρίων των επιβατών, σημει-
ώνει ότι με βάση τις εξαγγελίες των εταιρει-
ών κρουαζιερόπλοιων για ειδικές προσφο-
ρές, έχει φθάσει, δυστυχώς, στα επίπεδα
των δεκαετιών 1960/1970. Τα πλοία δεν κα-
λύπτουν πλέον τα λειτουργικά τους έξοδα,
ιδιαίτερα τα μικρής και μεσαίας χωρητικότη-
τας, όπως είναι τα πλοία της εταιρείας του,
της Majestic International Cruises.
Άλλωστε, όπως αναφέρει ο κ. Λάμπρου, ο
θαλάσσιος τουρισμός και κατ’ επέκταση η
κρουαζιέρα έχουν μία ετήσια ανάπτυξη της
τάξεως του 7% και το έτος 2013 οι στατιστι-
κές δείχνουν ότι θα ξεπεράσουμε παγκο-
σμίως τα 21 εκατομμύρια επιβατών.
Ο ρυθμός ναυπήγησης νέων κρουαζιερό-
πλοιων τρίτης γενιάς αυξάνεται παρά τη διε-
θνή οικονομική ύφεση και σίγουρα βασίζεται
στη σιγουριά της ετήσιας αύξησης. Οι προσ-
δοκίες του κλάδου είναι θετικές εάν τις συ-
γκρίνει κανείς με τους επισκέπτες ενός προ-
ορισμού όπως το Λας Βέγκας, που σε ετήσια
βάση ξεπερνούν τα 50 εκατομμύρια.
Προτάσεις προς την Πολιτεία
Χρειάζονται μέτρα για την ανταγωνιστικό-
τητα του υπό ελληνική σημαία κρουαζιερό-
πλοιου, κάτι που θα ενθαρρύνει την επιστρο-
φή των πλοίων στην ελληνική σημαία. Παράλ-
ληλα, οι υπεύθυνοι κυβερνητικοί φορείς πρέ-
πει να προβάλουν τον κλάδο της ελληνικής
κρουαζιέρας και κατ’ επέκταση την περιοχή
της Ανατολικής Μεσογείου, που αποτελεί το
δεύτερο καλύτερο προορισμό σε παγκόσμια
κλίμακα. Πρέπει σίγουρα ένα κλιμάκιο από
υψηλά ιστάμενα πρόσωπα των συναρμόδιων
Υπουργείων να επισκεφθεί τους επικεφαλής
των μεγάλων εταιρειών κρουαζιερόπλοιων
στο Μαϊάμι, να τους διαβεβαιώσει ότι τα ελ-
ληνικά νησιά και η χώρα μας είναι ο ασφαλέ-
στερος και καλύτερος προορισμός για τους
επιβάτες των κρουαζιερόπλοιών τους και να
προβάλει το home porting, που η αγορά ευ-
ελπιστεί ότι κάποια στιγμή θα ξεκινήσει με
θετικά αποτελέσματα για την Ελλάδα, υπό
την προϋπόθεση βέβαια ότι όλοι οι αρμόδιοι
φορείς θα ενώσουν τις δυνάμεις και τις προ-
σπάθειές τους γι’ αυτό το αποτέλεσμα.
Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων
και Φορέων Ναυτιλίας εργάζεται πυρετω-
δώς προς αυτή την κατεύθυνση και ελπίζει
ότι σύντομα θα έχουμε θετικές εξελίξεις,
που, αν μη τι άλλο, θα βοηθήσουν στην ενί-
σχυση του συναλλαγματοφόρου εισοδήματος
της χώρας μας, κάτι που χρειάζεται τώρα
παρά ποτέ άλλοτε.
Στην ομιλία του κ. Μιχάλη Λάμπρου στο
Corfu Cruise Conference τον περασμένο
Οκτώβριο, έγιναν μερικές πολύ ενδιαφέρου-
σες και σημαντικές επισημάνσεις για την πα-
γκόσμια αλλά και την ελληνική αγορά της
κρουαζιέρας.
Όπως είπε ο κ. Λάμπρου: «Η κρουαζιέρα
είναι ένας εναλλακτικός τρόπος διακοπών,
που μέρα με τη μέρα, ή καλύτερα χρόνο με
χρόνο, αναπτύσσεται, αυξάνεται και σιγά σι-
γά καλύπτει προορισμούς σε παγκόσμια κλί-
μακα, κάτι που πριν από είκοσι χρόνια, που
ξεκίνησε η ραγδαία ανάπτυξή της, ούτε και
ο πιο αισιόδοξος φορέας δεν μπορούσε να
διανοηθεί. Παρά τη διεθνή οικονομική ύφε-
ση, η κρουαζιέρα παρουσιάζει μία ετήσια
αύξηση της τάξεως του 8-10%. Πρώτος προ-
ορισμός προτίμησης επιβατών κρουαζιέρας
παραμένει η Καραϊβική και δεύτερος η Ανα-
τολική Μεσόγειος, με κεντρικό άξονα το λι-
μάνι του Πειραιά.
Οι προορισμοί της Μεσογείου είναι ήδη
πολύ δημοφιλείς και οι φορείς της κρουαζιέ-
ρας πιστεύουν ότι με το ρυθμό της ετήσιας
αύξησης επιβατών και πλοίων που παρουσιά-
ζει η περιοχή μας, σύντομα θα ξεπεράσει σε
προτίμηση τα λιμάνια της Καραϊβικής, που
παραδοσιακά επιλέγουν οι Αμερικανοί και
Καναδοί επιβάτες για τις διακοπές τους με
κρουαζιερόπλοια.
Η εικόνα της κρουαζιέρας θα έπρεπε να
είχε αλλάξει σήμερα στην Ελλάδα, ιδιαίτερα
μετά την οριστική και άνευ όρων κατάργηση
του περίφημου καμποτάζ, που για πολλά χρό-
νια απέκλειε τα υπό ξένες σημαίες κρουα-
ζιερόπλοια να χρησιμοποιούν ελληνικά λιμά-
νια ως αφετηρία και πέρας των κρουαζιέ-
ρων τους. Ένας περιορισμός καταστροφικός
για την οικονομία μας, ιδιαίτερα όταν όλες οι
χώρες προορισμού κρουαζιέρας, συμπερι-
λαμβανομένων όλων των κρατών μελών της
Ευρωπαϊκής Ένωσης, λειτουργούσαν όλα
αυτά τα χρόνια ως home ports χωρίς κανένα
περιορισμό.
Πολλοί φορείς που ασχολούνται με την
ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την ενίσχυση
του home porting σε ελληνικά λιμάνια, με
πρώτο και καλύτερο το λιμάνι του Πειραιά,
θεώρησαν ότι το πρόβλημα λύθηκε με την
οριστική και άνευ όρων κατάργηση του κα-
μποτάζ σε όλα τα ελληνικά λιμάνια.
Αυτή η άποψη είναι πέρα για πέρα εσφαλ-
μένη. Για μας ο αγώνας και οι προσπάθειες
προσέλκυσης ξένων εταιρειών κρουαζιερο-
πλοίων που θα χρησιμοποιούν τα ελληνικά λι-
μάνια ως home porting ξεκίνησε από την
επομένη ημέρα της κατάργησης του καμπο-
τάζ.
Όπως δείχνουν τα πράγματα, αυτός ο
αγώνας που ξεκίνησαν όλοι όσοι ασχολούνται
παραδοσιακά με την κρουαζιέρα μέσα από
τις τάξεις της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουα-
ζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, θα είναι
και μακρύς και επίπονος.»
Κατά την άποψη του κ. Λάμπρου, οι δρα-
Μιχάλης Λάμπρου
Μιχάλης Λάμπρου
«
Όσον αφορά στη διαρρύθμιση των λιμενικών
εγκαταστάσεων, πρέπει να ακολουθήσουμε το
παράδειγμα από το Κουσάντασι.»