Page 76 - Τουριστική Αγορά τ. 252

76
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
σης εποχιακών δρομολογίων μόνο από τις
εταιρείες που εξυπηρετούν μία συγκεκριμέ-
νη γραμμή όλο το χρόνο.
Σχετικά με τα δρομολόγια ΔΥ, τα οποία
αποζημιώνονται και δεν επιδοτούνται όπως
λανθασμένα νομίζουμε, πρέπει να ομολογή-
σουμε ότι υπάρχουν νησιά δύο ταχυτήτων.
Από τη μία, π.χ., τα μικρά νησιά των Κυκλά-
δων, Ηράκλεια, Σχοινούσα, Κουφονήσια και
Δονούσα με πληθυσμό 100-150 κατοίκους, τα
οποία εξυπηρετούνται με σχεδόν καθημερι-
νές συνδέσεις με τον Πειραιά, αλλά και κα-
θημερινά μεταξύ τους. Από την άλλη, τα νη-
σιά των Δωδεκανήσων, όπως η Κάρπαθος και
η Κάσος με 7.500 κατοίκους, που εξυπηρε-
τούνται με ένα η δύο δρομολόγια την εβδο-
μάδα χωρίς τακτική επικοινωνία με τα μεγα-
λύτερα νησιά, όπως η Ρόδος και η Κρήτη.
Και ενώ είναι σαφές ότι οι σημερινές απο-
ζημιώσεις δεν επαρκούν για την κάλυψη των
εξόδων των πλοίων που εκτελούν δρομολό-
για ΔΥ, αποφασίζεται η μείωση των πιστώσε-
ων κατά 15 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα να
μην είναι δυνατός ένα ολοκληρωμένος σχε-
διασμός κάλυψης των συγκοινωνιακών ανα-
γκών των μικρών νησιών μας .
Εδώ οφείλουμε να διεκδικήσουμε δυναμι-
κά από την Πολιτεία ίση μεταχείριση σε σχέ-
ση με τις χερσαίες συγκοινωνίες, οι οποίες
επιδοτούνται, μερικές φορές και σκανδαλω-
δώς, όπως στην περίπτωση του ΟΣΕ. Είναι
πράγματι άδικο να αφήνουμε τα νησιά μας
στην τύχη τους. Δεν είναι δυνατόν η ακτο-
πλοΐα να αντιμετωπίζεται στη λογική του μνη-
μονίου. Η ακτοπλοΐα παρέχει υπηρεσίες χω-
ρίς τις οποίες δεν μπορούμε να ζήσουμε και
χωρίς καμία δυνατότητα να τις υποκαταστή-
σουμε.
Σε ό,τι αφορά τα μικρά νησιά μας, δεν
υπάρχουν πλέον περιθώρια για άλλα λάθη
και παραλείψεις και πρέπει να λάβουμε άμε-
σα μέτρα και συγκεκριμένα:
Να αυξηθούν οι πιστώσεις, ούτως ώστε
όλα τα νησιά μας να απολαμβάνουν τις ίδιες
υπηρεσίες.
Σε πολλές περιπτώσεις, όπως στα Δω-
δεκάνησα, για να υπάρχει δυνατότητα τακτι-
κών συνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα,
πρέπει να μελετηθούν και να προγραμματι-
στούν τακτικές, προγραμματισμένες και
αξιόπιστες συνδέσεις με ανταποκρίσεις, κά-
τι που πλην των άλλων θα αναπτύξει και τις
εμπορικές σχέσεις των νησιών μεταξύ τους,
παράγοντας μεγάλης σημασίας για την ανά-
πτυξη των νησιών μας. Αξίζει να σημειώσου-
με ότι η Σύμη, που είναι ένα από τα νησιά
που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει μεγά-
λη κίνηση και ανάπτυξη, εξυπηρετείται κυ-
ρίως με ανταποκρίσεις μέσω Ρόδου.
Στους όρους των διαγωνισμών δημόσιας
υπηρεσίας και στο ύψος των αποζημιώσεων
πρέπει να ληφθεί υπόψη η ανάγκη βιωσιμό-
τητας και λογικής κερδοφορίας των πλοίων
ως μοναδική εγγύηση της συνεχούς παροχής
και βελτίωσης των υπηρεσιών.
Πρέπει, τέλος, να λαμβάνονται υπόψη
ποιοτικά κριτήρια προκειμένου για τη σύνα-
ψη πολυετών συμβάσεων και να καθιερωθεί
η αυτόματη αναπροσαρμογή των μισθωμά-
των, αλλά και των ναύλων κάθε γραμμής,
ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες.
Για όλα αυτά τα σοβαρά θέματα θα έπρε-
πε ήδη να έχουν βρεθεί λύσεις. Οι υπηρε-
σίες που προσφέρονται δεν είναι δυνατόν να
υποβαθμιστούν, πολύ δε περισσότερο να δια-
κοπούν. Δεν είναι δυνατόν να μη προασπί-
σουμε τα εθνικά μας συμφέροντα, δεν είναι
δυνατόν να οδηγήσουμε τα νησιά μας σε μα-
ρασμό και, τέλος, δεν είναι δυνατόν να αδια-
φορήσουμε για τον τουρισμό της χώρας μας
που απασχολεί 750.000 εργαζόμενους δηλα-
δή το 18% του συνόλου των εργαζομένων,
και αποτελεί ίσως τη μοναδική ελπίδα εξό-
δου από την κρίση.
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ
ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ
Δυστυχώς ο ΣΕΕΝ δεν κλήθηκε και δεν
έχει συμμετάσχει σε καμία συζήτηση ή δια-
βούλευση σχετικά με το μεταφορικό ισοδύ-
ναμο. Ο ΣΕΕΝ τίθεται υπέρ της εφαρμογής
του μέτρου που θα έχει ως αποτέλεσμα την
σημαντική αύξηση της κίνησης.
Παρ’ όλα αυτά είμαστε υποχρεωμένοι να
πούμε ότι δεν έχει γίνει ποτέ μελέτη για το
κόστος της εφαρμογής του μέτρου ούτε για
το πώς θα εφαρμοστεί.
Σχετικά με το κόστος, πρέπει να γνωρί-
ζουμε ότι εκτιμάται σε 175 εκατ. ευρώ, τα
οποία πρέπει να προστεθούν στα 250 εκατ.
που χρειάζεται η ακτοπλοΐα για να είναι βιώ-
σιμη κάτω από τις σημερινές συνθήκες.
Ο τρόπος εφαρμογής, δηλαδή η επιδότη-
ση του εισιτηρίου, πρέπει επίσης να μελετη-
θεί, γιατί είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα, το
οποίο είναι δύσκολο να επιλυθεί για να απο-
φευχθούν στρεβλώσεις.
Η ΥΦΕΣΗ ΠΛΗΤΤΕΙ ΤΙΣ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ
Αποτελέσματα εννεαμήνου της Minoan Lines
Η
Minoan Lines ενημερώνει για τα αποτελέσματα 9μήνου 2012: Μείω-
ση ζημιών στα καθαρά αποτελέσματα – τήρηση του προγράμματος
αποπληρωμής των δανειακών υποχρεώσεων – αύξηση των μεριδίων αγο-
ράς σε όλες τις κατηγορίες μεταφορικού έργου στις γραμμές όπου δρα-
στηριοποιείται η εταιρεία.
Το εννεάμηνο του 2012 η ελληνική οικονομία συνέχισε να βρίσκεται σε
βαθιά ύφεση χωρίς ενδείξεις ανάκαμψης. Η κλιμάκωση της κρίσης χρέ-
ους σε συνάρτηση με τη στασιμότητα που επικρατεί στο ζήτημα της ανα-
κεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος έχουν προκαλέσει την αρ-
νητική αναθεώρηση όλων των προβλέψεων ως προς το οικονομικό αποτέ-
λεσμα και τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος.
Η επιδείνωση της ανεργίας (24,4% τον Ιούνιο) σε συνδυασμό με τη νέα
σειρά μέτρων λιτότητας όξυναν ακόμη περισσότερο την ύφεση, η οποία
κυμάνθηκε σε -7,2% κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους (στοιχεία σύμφωνα
με την Eurostat).
Αποτελέσματα εννεαμήνου της ΑΝΕΚ
Η
ΑΝΕΚ ανακοινώνει τα αποτελέσματα της περιόδου από 1 Ιανουαρί-
ου έως 30 Σεπτεμβρίου 2012: Ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας
στη χώρα μας εξακολουθεί να υφίσταται σε μεγάλο βαθμό τις συνέπειες
της συνεχιζόμενης οικονομικής κρίσης και ύφεσης. Όπως χαρακτηριστι-
κά επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΕΝ: «Παρά την κρισιμότητα των
προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, έως και σή-
μερα δεν έχουν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα για τη διασφάλιση της συνέ-
χισης εκτέλεσης των αναγκαίων ακτοπλοϊκών δρομολογίων». Το υψηλό
έως απαγορευτικό σε ορισμένες περιπτώσεις κόστος λειτουργίας των
πλοίων, η καθυστέρηση στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, οι συσσωρευ-
μένες ζημιές των εταιρειών του κλάδου, η έλλειψη ρευστότητας, η οποία,
σε πολλές περιπτώσεις, οδηγεί σε αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώ-
σεων των εταιρειών, η δυσκολία αναχρηματοδότησης δανεισμού από τις
τράπεζες και, γενικότερα, το ρευστό οικονομικό περιβάλλον είναι οι κύ-
ριοι παράγοντες που έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε αυτήν τη δυσχερή θέ-
ση.