75
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η εμπο-
ρευματική κίνηση προς τα νησιά στο σύνολό
της (τρόφιμα, οικοδομικά υλικά, προμήθειες
γενικά) γίνεται αποκλειστικά από τα ακτο-
πλοϊκά πλοία.
Αν λάβουμε υπόψη μας όλα τα παραπάνω,
καθώς και το ότι τα νησιά μας υποδέχονται
το 60% των τουριστών της πατρίδας μας,
οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι χωρίς κα-
λές ακτοπλοϊκές υπηρεσίες δεν είναι κατα-
δικασμένος μόνο ο τουρισμός των νησιών
μας, αλλά και ο τουρισμός της πατρίδας μας
στο σύνολό του.
Τα προβλήματα της ακτοπλοΐας
οφείλονται:
•
στην υπερβολική αύξηση των τιμών των
καυσίμων, οι οποίες έχουν διπλασιαστεί μέ-
σα σε τρία χρόνια
•
στη μη προσαρμογή των μισθωμάτων
των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας στις αυ-
ξημένες τιμές των καυσίμων και των άλλων
εξόδων εκμετάλλευσης
•
στους ακριβούς ναύλους που διαμορφώ-
νονται ως αποτέλεσμα της υψηλής φορολό-
γησης
•
στη μείωση της κίνησης η οποία το 2012
σε σχέση με το 2009 εκτιμάται στο 25%
•
στην αύξηση των χρηματοοικονομικών
εξόδων και στην αδυναμία των τραπεζών να
ενισχύσουν τη ρευστότητα των εταιρειών
Οι συνέπειες των προβλημάτων που ανα-
φέραμε, αποτυπώνονται στα ετήσια ζημιογό-
να αποτελέσματα των εισηγμένων εταιρει-
ών, οι οποίες εξυπηρετούν το 85% του ακτο-
πλοϊκού μεταφορικού έργου στο Αιγαίο και
σήμερα το 100% τής γραμμής Ελλάδας-Ιτα-
λίας.
Το 2011 οι ζημίες ανήλθαν σε 236 εκατ.
ευρώ, ενώ και για το 2012 αναμένονται εξί-
σου αρνητικά αποτελέσματα. Είναι χαρακτη-
ριστικό ότι οι συσσωρευμένες ζημιές της πε-
ριόδου 2009/2012 υπολογίζεται ότι θα φθά-
σουν τα 762 εκατ., στις οποίες εάν προσθέ-
σουμε και τα αποτελέσματα των μη εισηγμέ-
νων εταιρειών, φθάνουμε σχεδόν τα 900
εκατ.
Τα αποτελέσματα της κρίσης ήδη είναι
ορατά, για παράδειγμα, η μείωση των ταχυ-
τήτων σε όλες τις γραμμές, η αποχώρηση
πλοίου από τα Δωδεκάνησα, η μη καθημερινή
εξυπηρέτηση της Ικαρίας και της Σάμου, η
διακοπή της γραμμής Πειραιά-Ρεθύμνου, η
διακοπή των δρομολογίων της αταιρείας
Στρίντζη στην Κεφαλλονιά κ.λπ.
Δυστυχώς οι επόμενοι μήνες θα είναι ιδιαί-
τερα κρίσιμοι και δεν αποκλείεται να υπάρ-
ξει και αντικειμενική αδυναμία εκτέλεσης
πολλών δρομολογίων. Για να εξασφαλίσουμε
την κανονική εκτέλεση των δρομολογίων
μας, πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα: Πρώ-
το μέτρο είναι η μείωση του ΦΠΑ στα επίπε-
δα αυτού των ξενοδοχείων. Επίσης, πρέπει
να μειωθούν δραστικά τα λιμενικά τέλη στο
βαθμό που πραγματικά επενδύονται προς
όφελος των επιβατών και να μελετηθεί η κα-
τάργηση του επίναυλου που επιβαρύνει τα
εισιτήρια με 3%.
Παράλληλα πρέπει να επιταχυνθούν οι δια-
δικασίες σχετικά με τον εκσυγχρονισμό του
θεσμικού πλαισίου μας.
Η εκτέλεση δρομολογίων τη χειμερινή πε-
ρίοδο από ταχύπλοα πλοία, ενώ δεν υπάρχει
μεταφορικό έργο, είναι καταστρεπτική, αυ-
ξάνει το κόστος λειτουργίας των πλοίων άρα
και τα εισιτήρια. Επιπλέον, αυτές οι στρε-
βλώσεις οδηγούν σε τάσεις οριστικής απο-
μάκρυνσής τους όπως παρατηρήθηκε το
2011,
με αποτέλεσμα τελικά να μειώνονται οι
θέσεις εργασίας για τους Έλληνες ναυτι-
κούς.
Σε ό,τι αφορά τα συμβατικά πλοία, η θέση
μας είναι υπέρ της 10μηνης ή και περισσότε-
ρης δρομολόγησης, με δυνατότητα εκτέλε-
ΠΡΟΣ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΝΑ
Σ
ημαντικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας των
επιβατηγών πλοίων, χαρακτηρίζει ο ΣΕΤΕ, άποψη με την οποία συμ-
φωνεί και ο ΣΕΕΝ, την αναθεωρημένη εκδοχή του Πολυνομοσχεδίου για
τη ναυτιλία που παρουσιάζει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, κατόπιν
της διαβούλευσης με τους κοινωνικούς φορείς.
Το αναθεωρημένο πλαίσιο εκσυγχρονίζει τις υφιστάμενες δομές λει-
τουργίας των υπό ελληνική σημαία επιβατηγών πλοίων, αίροντας στρε-
βλώσεις, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους και μειώνοντας το λει-
τουργικό κόστος.
Τα προτεινόμενα μέτρα αναμένεται να δώσουν ανάσα στα ελληνικά
πλοία στις θαλάσσιες γραμμές της Αδριατικής, τα οποία βρίσκονται σήμε-
ρα υπό ισχυρή ανταγωνιστική πίεση από σημαίες γειτονικών χωρών, και
δημιουργούν ελπίδες για ενίσχυση της ελληνικής σημαίας στις διεθνείς
γραμμές.
Ταυτόχρονα αναγνωρίζεται ο εποχικός χαρακτήρας της ακτοπλοΐας και ο
ειδικός, ενισχυτικός, ρόλος των ταχυπλόων στην εξυπηρέτηση των ακτο-
πλοϊκών γραμμών κατά την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής.
Η άρση των έως σήμερα στρεβλώσεων, οι οποίες λειτουργούσαν αποτρε-
πτικά για πολλές εταιρείες προκειμένου να δρομολογήσουν πλοία τους,
θα ωφελήσει την τουριστική ανάπτυξη των νησιωτικών κοινοτήτων και τις
αναπτυξιακές δυνατότητές τους.
Ταυτόχρονα, η νεοεισαχθείσα ευελιξία στη λειτουργία των ακτοπλοϊκών
πλοίων θα ενισχύσει και τον κοινωνικό ιστό της χώρας, αφού θα επιτρέ-
ψει στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να εξυπηρετούν τις γραμμές καθ’ όλη τη
διάρκεια του έτους, με δυνατότητα προσαρμογής της προσφοράς στη ζή-
τηση ανά γραμμή και χρονική περίοδο, ενισχύοντας τις παρεχόμενες
υπηρεσίες με επιπλέον πλοία κατά τις περιόδους υψηλής κίνησης.
HATTA: Εκσυγχρονισμός και ευελιξία για την ακτοπλοΐα
Τη βαθιά ικανοποίησή του εκφράζει ο ΗΑΤΤΑ για το σχέδιο νόμου «Ανα-
συγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και άλλες διατάξεις», που δόθηκε
πρόσφατα στους εκπροσώπους φορέων της ακτοπλοΐας.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ: Προς τη σωστή κατεύθυνση κι-
νείται το νέο νομοσχέδιο που ετοίμασε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαί-
ου σχετικά με τα θέματα της ακτοπλοΐας, δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΔΜΝ,
Ελευθέριος Σ. Κεχαγιόγλου.
ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ
Mιχ. Σακέλλης, πρόεδρος του ΣΕΕΝ.