Page 33 - Τουριστική Αγορά τ. 253

33
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
την ανάγκη λήψης μέτρων. Αντί αυτού, η
προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε τη διά-
λυση του ΥΕΝ, την ανασύστασή του για εν-
νέα μήνες και την εκ νέου διάλυσή του, ανα-
θέτοντας την ευθύνη για τη ναυτιλία μέσα σε
τρία χρόνια σε τρία διαφορετικά Υπουργεία
και επτά υπουργούς.
Ο διπλασιασμός της τιμής των καυσίμων
τα τρία τελευταία χρόνια, ο στρεβλός μηχανι-
σμός διαμόρφωσης του τελικού κόστους των
καυσίμων, η πτώση της επιβατικής κίνησης
μετά το 2009 κατά 22,5% στην ακτοπλοΐα και
39%
στην Αδριατική, είναι οι κύριες αιτίες
των προβλημάτων που αντιμετωπίζει σήμερα
ο κλάδος.
Στα παραπάνω προβλήματα πρέπει να
προστεθούν η επιβάρυνση των εισιτηρίων με
υψηλούς συντελεστές ΦΠΑ (οι υψηλότεροι
στην Ευρώπη σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια) και
με κρατήσεις υπέρ τρίτων, η μη αναπροσαρ-
μογή των μισθωμάτων των ετήσιων συμβάσε-
ων Δημόσιας Υπηρεσίας, η μη λειτουργία του
τραπεζικού συστήματος και, τέλος, το ανα-
χρονιστικό θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλει
πλήθος υποχρεώσεων, προστίμων ποινικών
διώξεων και άλλα παράξενα.
Στην Αδριατική, τα πλοία με ευρωπαϊκές
σημαίες επιδοτούνται από τις χώρες τους,
ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τα ελληνικά
πλοία, τα οποία έχουν ανταγωνιστικό μειονέ-
κτημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2005 στην
Αδριατική ήταν δρομολογημένα 22 πλοία με
ελληνική σημαία και σήμερα μόλις 5.
Το νέο Υπουργείο και ο υπουργός Ναυτι-
λίας και Αιγαίου, κ. Μουσουρούλης, κληρονό-
μησαν όλο το βάρος των προβλημάτων χωρίς
να έχουν ευθύνες για τη δημιουργία τους.
Έχουν όμως την ευθύνη για την επίλυσή τους
και βέβαια έχουν την ευθύνη συντονισμού
του κυβερνητικού έργου.
Αν θέλουμε πράγματι να προστατεύσου-
με τη ναυτική εργασία, οφείλουμε να βελ-
τιώσουμε την ανταγωνιστικότητα του ελλη-
νικού πλοίου και να αντιμετωπίσουμε το
φαινόμενο της αποχώρησης πλοίων από
τις γραμμές, η οποία δυστυχώς ήδη παρα-
τηρείται. Αυτοί είναι οι πραγματικοί κίνδυνοι
που πρέπει να αποτραπούν για να μην κατα-
λήξουμε στην εξαφάνιση του ελληνικού
πλοίου, όπως συνέβη με την κρουαζιέρα.
Η στήριξή των επιβατικών πλοίων αποτε-
λεί εγγύηση για τις θέσεις εργασίας μέσα
σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά δύσκολο και
προβληματικό για όλους τους εργαζόμε-
νους στη χώρα μας και όχι μόνο.
Οι ναυτικοί ζουν καθημερινά τα προβλή-
ματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο
κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας και έχουν
στηρίξει και στηρίζουν τις προσπάθειες επι-
βίωσής της. Τούτο όμως πρέπει να γίνει κα-
τανοητό απ’ όλους τους εμπλεκόμενους ως
απαραίτητη προϋπόθεση και μονόδρομος
και για τη ναυτική απασχόληση. Μετά τον
Σεπτέμβριο έχουν αποσυρθεί πλοία λόγω
οικονομικών προβλημάτων, έχουν διακοπεί
γραμμές, υπάρχουν πλοία σε επίσχεση ερ-
γασίας, ενώ δεν αποκλείεται να αντιμετωπι-
στούν προβλήματα στην επαναδρομολόγηση
πλοίων που σήμερα βρίσκονται σε αργία λό-
γω ετήσιας επιθεώρησης.
Οι συσσωρευμένες ζημιές των εταιρειών
την περίοδο 2009-2012 θα ξεπεράσουν τα
850
εκατ. Μόνο για το 2012 υπολογίζονται
ζημιές 200 εκατ., οι οποίες για να καλυ-
φθούν πρέπει να αυξηθεί η κίνηση κατά
40%,
κάτι που βέβαια δεν θα συμβεί. Αντίθε-
τα, διαπιστώνεται σημαντική πτώση της κί-
νησης τη χειμερινή περίοδο που διανύουμε,
ενώ οι προβλέψεις δεν είναι καθόλου θετι-
κές για την υψηλή περίοδο λόγω της αναμε-
νόμενης μείωσης του εσωτερικού τουρι-
σμού. Συνεπώς, για να βγούμε από το αδιέ-
ξοδο, είναι απαραίτητο να γίνουν πολλά και
Τ
α λιμάνια Βόλου, Κέρκυρας
και Καβάλας πιστοποιήθηκαν
σύμφωνα με τα περιβαλλοντικά
πρότυπα (PERS) ως ECOPORT
(
πράσινα λιμάνια).
Τα σχετικά πιστοποιητικά απένει-
με η ESPO (Ένωση Λιμένων Ευ-
ρώπης) σε εκδήλωση που οργανώ-
θηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπι-
στήμιο Θεσσαλονίκης, το οποίο
συμμετείχε ενεργά στη διαδικα-
σία ως partner.
Στην εκδήλωση συμμετείχε ο γε-
νικός γραμματέας της ESPO, κ.
Patrick Verhoeven, o γενικός
γραμματέας του Υ.Ν.Α., κ. Κώστας
Μουτζούρης, ο πρόεδρος της
MedCruise, κ. Σταύρος Χατζά-
κος, ο εκτελεστικός δ/ντής της
ΕΛΙΜΕ, κ. Γ. Καστελλάνος, και
στελέχη του ΟΛΠ Α.Ε.
Στην ίδια εκδήλωση αναγνωρίστη-
κε ως ECOPORT και το ιταλικό λι-
μάνι του Piombino.
Από το 2011 έχει πιστοποιηθεί o
Πειραιάς και το 2012 το λιμάνι της
Θεσσαλονίκης, ενώ υποψηφιότη-
τα για επόμενη πιστοποίηση έχει
υποβάλει ο Ο.Λ. Ηγουμενίτσας.
Με τις πιστοποιήσεις αυτές η Ελ-
λάδα καθίσταται η πρώτη σε πι-
στοποιήσεις ECOPORT λιμενική
βιομηχανία της Ευρώπης.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων
Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ), κ. Γιώργος
Ανωμερίτης, αφού συνεχάρη τις
διοικήσεις των αναγνωρισθέντων
ως «πράσινων λιμανιών», δήλωσε
ότι «βασική αξία της ευρωπαϊκής
λιμενικής βιομηχανίας είναι μαζί
με την ανταγωνιστικότητα και τη
διαφάνεια, ο σεβασμός και η προ-
στασία του περιβάλλοντος, ιδιαί-
τερα του θαλάσσιου περιβάλλο-
ντος, το οποίο υφίσταται πλείστες
επιπτώσεις από τη χερσαία και
μεταφορική επιχειρηματική δρα-
στηριότητα».
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΡΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΛΙΜΑΝΙΩΝ
Τ
η θέσπιση και εγκατάστα-
ση Συστήματος Διαχείρι-
σης Ποιότητας και Περιβάλ-
λοντος στην παροχή υπηρε-
σιών Κρουαζιέρας, ανακοίνω-
σε ο ΟΛΠ. Το σύστημα εφαρ-
μογής υποστηρίζεται σύμφω-
να με τις απαιτήσεις των διε-
θνών προτύπων EN ISO
9001:2008
και EN ISO
14001:2004
και έχει ανασκο-
πηθεί από τους φορείς πιστο-
ποίησης LRQA και BV.
Όπως αναφέρει ο OΛΠ, όρα-
μά του είναι, στο πλαίσιο της
αειφόρου επιχειρηματικότη-
τας, να παρέχει υπηρεσίες-
λύσεις που θα συμβάλουν θε-
τικά στην εθνική οικονομία,
χρησιμοποιώντας εξειδικευ-
μένες γνώσεις και υψηλή τε-
χνολογία σε θέματα περιβαλ-
λοντικής διαχείρισης και πε-
ριβαλλοντικής καινοτομίας.
Ο πρόεδρος και διευθύνων
σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε., κ.
Γιώργος Ανωμερίτης, μιλώ-
ντας στα διευθυντικά στελέχη
του ΟΛΠ για την ανάγκη
εφαρμογής της νέας πολιτι-
κής ποιότητας, μεταξύ άλλων,
τόνισε: «Ο ΟΛΠ Α.Ε., ο οποίος
από το 2011 έχει αναγνωρι-
στεί ως ECOPORT από την
ESPO με πιστοποίηση των
Lloyds, κάνει ένα ακόμα βή-
μα για μια αποτελεσματική
πολιτική ποιότητας, εντάσσο-
ντας στα διεθνή πρότυπα ΙSO
τις υπηρεσίες του τομέα
κρουαζιέρας. Η διοίκηση του
ΟΛΠ Α.Ε. θα παρέχει την αμέ-
ριστη συμπαράστασή της
προς όλους για την εφαρμογή
και τη συνεχή βελτίωση του
συστήματος. Το λιμάνι του
Πειραιά δεν είναι μόνο ένα
μεγάλο λιμάνι, αλλά και ένα
λιμάνι ασφάλειας, ποιότητας
υπηρεσιών και φιλοπεριβαλ-
λοντικών δράσεων».
ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ: ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΛΠ ΑΕ