χρειάζονται συντονισμένες προσπάθειες σε
πολλούς τομείς και από το σύνολο της κυ-
βέρνησης.
Πάγια αιτήματα του Συνδέσμου είναι ο
εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου, η
μείωση του ΦΠΑ και των κρατήσεων υπέρ
τρίτων, οι επιδοτήσεις των εργοδοτικών ει-
σφορών και ο επαναπροσδιορισμός των μι-
σθωμάτων των γραμμών Δημόσιας Υπηρε-
σίας με βάση τα πραγματικά έξοδα των
πλοίων.
Οι παραπάνω παράγοντες είναι σημαντι-
κοί, αλλά αφορούν μόνο στο 30% των παρα-
γόντων που διαμορφώνουν τη σημερινή
κρίση στον κλάδο. Το σημαντικότερο θέμα
όλων είναι ό έλεγχος της τιμής των καυσί-
μων, καθώς το καύσιμο, ανάλογα με τον τύ-
πο του πλοίου, αποτελεί το 50-60% του κό-
στους εκμετάλλευσης.
Τα πλοία καταναλώνουν περίπου 1 εκατ.
τόνους ετησίως και κάθε ευρώ που κακώς
χρεώνεται, αποτελεί μία δυσβάστακτη επι-
βάρυνση. Είναι λοιπόν απαραίτητο πρώτα
και άμεσα να ελεγχθούν οι μηχανισμοί και
οι παράγοντες που διαμορφώνουν την τελι-
κή, πέραν της διεθνούς, τιμή των καυσίμων
και δεύτερον να μας απασχολήσει και να
βρεθούν οι πόροι για να καταστεί δυνατή η
εγγύηση της ανώτατης τιμής των καυσίμων,
κάτι που θα αποτελέσει την οριστική λύση
των προβλημάτων. Η ακτοπλοΐα δικαιούται
την κρατική ενίσχυση, γιατί επί της ουσίας
επιβάλλεται δημόσια υπηρεσία σε όλους
τους τομείς της επιχειρηματικής δραστη-
ριότητας των εταιρειών. Βασικές αρχές
του επιχειρείν, όπως η ευελιξία και η προ-
σαρμοστικότητα, είναι αδύνατον να εφαρ-
μοστούν και ουσιαστικά είναι απαγορευμέ-
νες.
Επίσης, είναι αδύνατη και δεν επιτρέπε-
ται μείωση συντελεστών κόστους εκμετάλ-
λευσης μέσω επιβολής συγκεκριμένων λει-
τουργικών υποχρεώσεων επάνδρωσης, με
αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η προσαρ-
μογή των υπηρεσιών στις ανάγκες της ζή-
τησης και να στερούνται οι επιβάτες επιλο-
γών που θα διευκόλυναν το ταξίδι τους,
ενώ παράλληλα θα δημιουργούνταν κίνη-
τρα για την αύξηση της κίνησης. Το αποτέ-
λεσμα όλων αυτών πολλές φορές είναι η
αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων και η
διαμόρφωση υψηλών τιμών εισιτηρίων, δυ-
σβάσταχτων για τους επιβάτες, με αρνητι-
κές συνέπειες στο μεταφορικό έργο.
Επιπλέον, ο ΣΕΕΝ απαιτεί ίση μεταχεί-
ριση με τα άλλα μέσα μεταφοράς τα
οποία επιδοτούνται σε αντίθεση με την
ακτοπλοΐα που επιβαρύνεται με υποχρε-
ώσεις. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να
πούμε ότι τα εάν τα χρήματα που στοιχίζει
ο ΟΣΕ στον κρατικό προϋπολογισμό διατί-
θεντο για την ακτοπλοΐα, τότε όχι μόνο θα
ταξίδευαν δωρεάν όλοι οι επιβάτες και τα
οχήματα, αλλά θα υπήρχε δυνατότητα κα-
ταβολής σε κάθε επιβάτη
€
7.
Τέλος, είναι σημαντικό να ειπωθεί ότι για
παρθούν οι σωστές αποφάσεις, πρέπει να
γίνει κατανοητός ο ιδιωτικός χαρακτήρας
των ακτοπλοϊκών εταιρειών διότι επικρατεί
μεγάλη σύγχυση, με αποτέλεσμα οι εται-
ρείες να αντιμετωπίζονται ως δημόσιες
όταν πρόκειται να επιβληθούν υποχρεώ-
σεις και ως ιδιωτικές όταν πρόκειται για
επίλυση προβλημάτων.
Οι εταιρείες μας έχουν ήδη ξεπεράσει
αυτά τα οποία θα μπορούσαν να κάνουν και
να αντέξουν.
Κατορθώθηκε αυτό που πολλοί θεωρού-
σαν αδύνατο, δηλαδή να ανανεωθεί ο στό-
λος μέσα σε μία δεκαετία και να διατηρη-
θούν αυτές οι υψηλές υπηρεσίες ακόμη
και σήμερα, μέσα σε μία πρωτοφανή όχι
μόνο εσωτερική, αλλά και εξωτερική κρί-
ση, χωρίς να επιβαρυνθεί ποτέ ο κρατικός
προϋπολογισμός. Έχει γίνει λοιπόν πολύ
καλή δουλειά και αναμένεται το νέο ΥΝΑ
να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις προ-
σπάθειες που έχει ξεκινήσει , αλλά και να
συντονίσει ακόμη καλύτερα το κυβερνητι-
κό έργο, για να διασφαλιστεί η σημαντική
προσφορά του κλάδου στην οικονομία,
στην ανάπτυξη των νησιών και στη διαφύ-
λαξη των εθνικών συμφερόντων.
•
34
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΑΝΕΚ LINES: ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΕΝ ΠΛΩ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΧΑΤΖΗΚΩΝΣΤΑ
Η
ΑΝΕΚ Lines, στο πλαίσιο της
Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύ-
νης, με επίκεντρο πάντα τον άν-
θρωπο και πολύ περισσότερο τα
παιδιά, λειτουργεί πλωτές εκθέ-
σεις. Συγκεκριμένα, το Ίδρυμα
Χατζηκώνστα, οι Ζωγράφοι Σε
Δράση και η ΑΝΕΚ, ενώνουν τις
δυνάμεις τους στις εκθέσεις εν
πλω που λειτουργούν στα πλοία
της εταιρείας.
Με στόχο «περισσότερα χρώματα,
περισσότερα χαμόγελα για τα παι-
διά», τα έσοδα από την αγορά των
530
εκθεμάτων θα διατεθούν εξ
ολοκλήρου στις δράσεις του Ιδρύ-
ματος Χατζηκώνστα.
Το Ίδρυμα Γεωργ. & Αικ. Χατζη-
κώνστα, από το 1853, λειτουργεί
με μία σταθερή αξία, να δίνει χα-
μόγελο και ελπίδα, παράλληλα, με
περίθαλψη και απαραίτητες γνώ-
σεις, σε παιδιά ηλικίας 6 έως 18
ετών που έχουν οικονομικές ανά-
γκες και κοινωνικές δυσκολίες.
Στην τρέχουσα περίοδο, το Ίδρυ-
μα υποστηρίζει 450 παιδιά (εσω-
τερικούς και εξωτερικούς οικό-
τροφους), τα οποία, μεταξύ άλ-
λων, υποστηρίζονται μαθησιακά
και ψυχολογικά από εξειδικευμέ-
νο προσωπικό του ιδρύματος (παι-
δαγωγούς, κοινωνικούς λειτουρ-
γούς, ψυχολόγους, ψυχοθεραπεύ-
τρια κ.λπ.). Επίσης, παρέχεται η
δυνατότητα στους οικότροφους
να παρακολουθήσουν φροντιστή-
ρια προετοιμασίας για τις πανελ-
λήνιες εξετάσεις, καθώς και ξέ-
νων γλωσσών, εκτός ιδρύματος,
εφ' όσον αυτό κριθεί αναγκαίο.
Σε όλους του οικότροφους του
ιδρύματος παρέχονται δωρεάν
διαμονή, σίτιση και ιατροφαρμα-
κευτική περίθαλψη, εκπαίδευση
σε όλες τις σχολικές βαθμίδες,
εξωσχολικές δραστηριότητες και
ψυχαγωγία, ένδυση και υπόδηση.
Το Ίδρυμα Χατζηκώνστα δεν λαμ-
βάνει κανενός είδους οικονομική
επιχορήγησηςαπό το κράτος.
Από τη δική τους σκοπιά οι Ζωγρά-
φοι Σε Δράση για τα Παιδιά, κατα-
νοώντας το σημαντικό έργο του
ιδρύματος, το στηρίζουν προσφέ-
ροντας εθελοντικά εκατοντάδες
εικαστικές κατασκευές και πίνα-
κες ζωγραφικής.
H ΑΝΕΚ, από την πλευρά της, τα-
ξιδεύει, αλληλέγγυα αυτό το πλα-
τύ χαμόγελο, το χαμόγελο των
παιδιών, και καλεί όλους μας να
μετέχουμε σε αυτό το «ταξίδι».
Το σημαντικότερο θέμα όλων είναι ό έλεγχος της
τιμής των καυσίμων, καθώς το καύσιμο, ανάλογα με
τον τύπο του πλοίου, αποτελεί το 50-60% του
κόστους εκμετάλλευσης.