45
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΤΕΙΧΩΝ
κειμένου όμως αυτό να αλλάξει, θα πρέπει
πρώτοι οι Έλληνες να γυρίσουν σελίδα. Εάν
δεν αρχίσουν οι ίδιοι οι Έλληνες να προβά-
λουν θετικές εικόνες στοχευμένα για τον
προορισμό, δεν θα το κάνει κανείς άλλος.
Παράλληλα, πρέπει να ληφθούν και ορισμέ-
νες πολιτικές αποφάσεις. Απαριθμώντας τις
ανάγκες:
•
Θα πρέπει έμπρακτα να εξεταστούν τα
κονδύλια της Περιφέρειας Αττικής και να
χρησιμοποιηθούν για την αντιμετώπιση της
κατάστασης «έκτακτης ανάγκης» στην οποία
βρίσκεται η πόλη. Απαιτείται άμεση ανατρο-
πή του κλίματος. Πρέπει να βγει προς τα
έξω η εικόνα και να παρουσιαστεί κάτι δια-
φορετικό, ικανό να προσελκύσει επισκέπτες.
Η κατάσταση στην Αθήνα είναι αναστρέ-
ψιμη, όμως, εάν δεν γίνουν επενδύσεις στο
τουριστικό προφίλ της, δεν θα είναι δυνατό
για πολύ ακόμα να διατηρηθούν οι όποιες
θετικές επιδόσεις της περιφέρειας.
•
Το Ιστορικό και Εμπορικό Κέντρο της
Αθήνας πρέπει να γίνει άμεση προτεραιότη-
τα σε κυβερνητικό επίπεδο και να υπάρξει
συντονισμός των εμπλεκόμενων υπουργείων,
δήμων και φορέων, προκειμένου να είναι δυ-
νατή η αναστροφή της κακής εικόνας που
παρουσιάζει ο προορισμός. Η κατάσταση
στο κέντρο της Αθήνας είναι η χειρότερη
των τελευταίων ετών. Τα προβλήματα που
άπτονται του Δήμου Αθηναίων είναι πολλά
και δεν αποτελούν τουριστικές διεκδικήσεις,
αλλά την διεκδίκηση πολιτών.
Σε ό,τι αφορά την καθημερινότητα στο
κέντρο της Αθήνας, είναι ξεκάθαρο και μέ-
σα από την έρευνα ότι εκείνους που επη-
ρεάζει περισσότερο είναι οι ίδιοι οι κάτοι-
κοι της Αθήνας, οι Έλληνες και οι Κύπριοι
που ήταν πιο αυστηροί στη βαθμολογία για
θέματα ασφάλειας, αλλά και γενικότερα
για θέματα όπως η καθαριότητα. Είναι σα-
φές ότι δεν αποτελεί διεκδίκηση τουριστικού
φορέα η καθαριότητα ή η ασφάλεια στην πό-
λη. Αυτά είναι θέματα που θα πρέπει να αντι-
μετωπιστούν σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνη-
σης σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους
φορείς. Όπως είπε ο κ. Βασιλικός, έχουν
ήδη καταθέσει τις απόψεις τους στην ηγεσία
του Υπουργείου Τουρισμού, καθώς και προ-
τάσεις αναβάθμισης (στην κυριολεξία «επί
χάρτου» και για συγκεκριμένες διαδρομές),
προκειμένου να δρομολογηθεί μία οργανω-
μένη και σταδιακή βελτίωση στην εικόνα που
παρουσιάζει η Αθήνα. Γενικότερα, θεωρούν
ότι πράγματα απλά και εφικτά θα μπορούσαν
ήδη να έχουν δρομολογηθεί – π.χ., ένα ενιαίο
εισιτήριο για μουσεία, αρχαιολογικούς χώ-
ρους και Μαζικά Μέσα Μεταφοράς, το
οποίο, άλλωστε, ισχύει σε όλες τις σύγχρο-
νες πόλεις.
•
Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος: Η πύλη ει-
σόδου της πόλης. Η τιμολογιακή πολιτική, φι-
λοσοφία και τοποθέτηση του αεροδρομίου
κρατάει την πόρτα της Αθήνας κλειστή. Έχει
ζητηθεί σε πολλές συναντήσεις με την ηγε-
σία των εμπλεκόμενων Υπουργείων και φο-
ρέων του δημοσίου να δοθεί άμεση λύση
στην ανανέωση της σύμβασης του αεροδρο-
μίου. Πρέπει να δοθεί άμεση προτεραιότητα
στη σύμβαση αυτή, αφού μπορεί άμεσα να
φέρει αποτελέσματα που θα μετριούνται σε
δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες επισκε-
πτών. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και το ΤΑΙ-
ΠΕΔ πρέπει άμεσα να λύσουν το θέμα του
AIA. Το αίτημα αυτό, δε, δεν αφορά αποκλει-
στικά την Αττική, αφού από το συγκεκριμένο
αεροδρόμιο εξυπηρετούνται και η Εύβοια,
τμήματα της Πελοποννήσου, της Στερεάς
Ελλάδος, αλλά και όλοι οι προορισμοί της Ελ-
λάδας που δεν μπορούν να συνδεθούν με πό-
λεις του εξωτερικού, παρά μόνο μέσω της
Αθήνας. Μάλιστα, ο κ. Βασιλικός σημείωσε
δηκτικά ότι αν δεν υπάρξει αντίδραση, σε λί-
γα χρόνια πιθανολογείται να είναι πιο εύκολο
να συνδέονται μέσω Κωνσταντινούπολης...
•
Συνεδριακό κέντρο Αττικής: Ο κ. Βασι-
λικός είπε χαρακτηριστικά ότι οι ξενοδόχοι
ελπίζουν πως η (ιδιωτική) πρωτοβουλία, η
οποία έχει δρομολογηθεί και την οποία στηρί-
ζουν, θα μπορέσει σύντομα να υλοποιηθεί.
Εδώ πραγματικά χρειάζεται μία καλύτερη
ενίσχυση της προσπάθειας από την κρατική
μηχανή και το ΕΣΠΑ. Κατά την άποψή του,
ειδικά σε ό,τι αφορά το συνεδριακό της Αθή-
νας, έχει ξεπεραστεί κάθε όριο και η εκά-
στοτε Πολιτεία με τους εκάστοτε αρμόδιους
είναι απλά γραφικοί...
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, αρχές
του ’90, αλλά και σε πιο πίσω δεκαετίες, γίνε-
ται συζήτηση για συνεδριακό τουρισμό, εξει-
δικευμένη συνεδριακή υποδομή, «συνεδρια-
κό μητροπολιτικό κέντρο» στην Αθήνα κ.λπ.,
ενώ δύο πρωθυπουργοί εξήγγειλαν δημόσια
πως το έργο αυτό «θα γίνει». Με τη βοήθεια
εταιρείας αποδελτίωσης δημοσιευμάτων κα-
ταμετρήθηκαν –μόνο από το 2008 και μετά–
πάνω από 1.000 δημοσιεύματα εφημερίδων
μεγάλης έκτασης, τα οποία αναφέρονται στο
συνεδριακό τουρισμό της Αθήνας και την
ανάγκη συνεδριακού κέντρου – χωρίς να συ-
νυπολογίζονται τα ειδικά αφιερώματα σε πε-
ριοδικά, ένθετα κ.λπ.
Όλοι γνωρίζουν επίσης πόσα συνέδρια
που θα διοργανώνονταν πέρσι και φέτος
στην Αθήνα χάθηκαν από το 2008 και μετά,
δηλαδή από την εποχή που «κλείδωνε» η
διοργάνωση και ο προγραμματισμός τους και
γινόταν επιλογή προορισμού (δύο-τρία χρό-
νια πριν).
•
Κρουαζιέρα και γενικότερα θαλάσσιος
τουρισμός: Δεν έχει αξιοποιηθεί ποτέ σωστά
αυτό το «ισχυρό χαρτί» της χώρας, για το
οποίο επίσης έχουν γραφτεί άπειρα δημοσι-
εύματα που αφορούν στις δυνατότητες της
χώρας –αλλά και της Αττικής– και στα προ-
βλήματα. Αλλά και οι τουριστικοί φορείς
έχουν τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη… Αυτά
τα θέματα ήρθε ο καιρός να επιλυθούν.
Το «κρυφό χαρτί» της Αττικής;
Σύμφωνα με την ΕΞΑ-ΑΑ, αυτό είναι ο Αρ-
γοσαρωνικός και οι ακτές της Αττικής. Η
ταύτιση του Αργοσαρωνικού με την Αθήνα
μπορεί να παρουσιάσει ένα νέο πρόσωπο,
άφθαρτο, καινούργιο, φρέσκο. Σε αυτό το
σημείο ο κ. Βασιλικός σημείωσε ότι τα τελευ-
ταία 8 έτη που διεξάγουν την έρευνα με την
JBR, το 60% κατά μέσο όρο (σε μερικές περι-
πτώσεις φτάνει και το 90%) των επισκεπτών
που βρίσκονται ήδη στα ξενοδοχεία της Αθή-
νας, δεν γνωρίζουν πως σε λιγότερο από 30
λεπτά από το κέντρο της πόλης μπορούν να
βρεθούν σε παραλία και σε λιγότερο από μία
ώρα σε νησί.
Ο Αργοσαρωνικός έχει ανάγκη την Αθήνα
και η Αθήνα έχει ανάγκη τον Αργοσαρωνικό.
•
Κατ’ αρχάς, τροποποιήθηκε κατάλληλα το
Πρέπει πρώτοι οι Έλληνες να γυρίσουν σελίδα και να
αρχίσουν να προβάλουν θετικές εικόνες στοχευμένα
για τον προορισμό Αθήνα.