38
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ
Ο
λοι φαίνεται να συμφωνούν
ότι η χώρα χρειάζεται ένα
πλήρες, ενιαίο και λειτουργι-
κό, δημόσιο εκπαιδευτικό σύ-
στημα όλων των βαθμίδων, το
οποίο θα επικεντρώνεται όχι
μόνο στη μετάδοση της γνώσης γύρω από το
τουριστικό αντικείμενο, αλλά θα αποτελεί
ταυτόχρονα και μέσο ώστε η γνώση να διευ-
ρύνεται και να εξελίσσεται ώστε να αναβαθ-
μίζει συνεχώς το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
O κ. Χάρης Κοκώσης, σύμβουλος του
Υπουργείου Τουρισμού, καθηγητής στο πανε-
πιστήμιο Αιγαίου, κατέθεσε την άποψή του
σε πολλά καίρια ζητήματα που αφορούν στην
τουριστική εκπαίδευση και τη θέση της πολι-
τείας για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα τουριστι-
κών σπουδών.
Χάρης Κοκώσης
Δημόσια τουριστική εκπαίδευση
Οι σχολές του ΟΤΕΚ λειτουργούν κανονι-
κά και έχουν ενσωματωθεί διοικητικά στο
Υπουργείο Τουρισμού. Τα ΤΕΙ τουριστικών
σπουδών είναι αυτόνομα ανώτατα εκπαιδευ-
τικά ιδρύματα, εποπτευόμενα από το Υπουρ-
γείο Παιδείας και δεν έχουν σχέση με τις
σχολές του ΟΤΕΚ. Η τουριστική επαγγελμα-
τική εκπαίδευση παρέχεται από τις σχολές
του ΟΤΕΚ ενώ τα ΑΤΕΙ απευθύνονται περισ-
σότερο στα θέματα διοίκησης τουριστικών
μονάδων.
•
Σχέδιο «Αθηνά» και ταχύρρυθμα προ-
γράμματα κατάρτισης ξεναγών
Το Σχέδιο «Αθηνά», όπως σημειώνει ο κ.
Κοκώσης, αφορά στην τριτοβάθμια τυπική
εκπαίδευση (ΑΕΙ και ΑΤΕΙ) και δεν επηρεά-
ζει την επαγγελματική τουριστική εκπαίδευ-
ση που είναι κατά βάση δευτεροβάθμια
(
ΕΠΑΣ) και μεταδευτεροβάθμια (ΙΕΚ/ΚΕΚ
και ΑΣΤΕ). Οι Σχολές Ξεναγών ανήκουν στη
μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Λόγω της
ανάγκης διεύρυνσης των «κλειστών» επαγ-
γελμάτων, προσφέρονται ήδη από το 2013
ταχύρρυθμα προγράμματα ξεναγών για απο-
φοίτους Τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολο-
γίας των ΑΕΙ.
•
Τουριστική εκπαίδευση: Σύστημα κατάρ-
τισης - Γνώσεις και προσόντα
Το σύστημα, κατά την άποψη του κ. Κοκώ-
ση, παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις αλλά
απαιτείται σημαντική αναμόρφωση και εκ-
συγχρονισμός διότι υπάρχουν επικαλύψεις
στα προγράμματα σπουδών που παρέχονται,
ιδίως στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Το Υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη αναθέσει
σε επιτροπή εμπειρογνωμόνων την επεξερ-
γασία προτάσεων προς την κατεύθυνση ανα-
θεώρησης των σπουδών επαγγελματικής εκ-
παίδευσης. Προς το σκοπό αυτό οργανώθη-
κε Διεθνές Συμπόσιο τον Ιούλιο 2013, με ξέ-
νους και Έλληνες εμπειρογνώμονες.
•
Διασύνδεση σπουδών με την αγορά ερ-
γασίας
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι διασύνδεσης,
ένα μέρος των οποίων ήδη εφαρμόζεται
(
π.χ. ημέρες καριέρας κ.λπ.) αλλά απαιτείται
συστηματικός τρόπος αλληλοτροφοδότησης
και συμμετοχής των τουριστικών επιχειρήσε-
ων στα προγράμματα μαθητείας και τεχνικής
άσκησης, αλλά και ενημέρωσής τους για τα
μαθησιακά αποτελέσματα και δεξιότητες
των αποφοίτων των επαγγελματικών τουρι-
στικών σχολών.
Το σύστημα, που λειτουργεί σε πολλές χώ-
ρες στο εξωτερικό δίνοντας τη δυνατότητα
μετάβασης των εκπαιδευόμενων από βαθμί-
δα σε βαθμίδα, βοηθά όχι μόνο στην παραγω-
γή υψηλά καταρτισμένου ανθρώπινου δυνα-
μικού αλλά διασφαλίζει τις ευκαιρίες ανα-
βάθμισης των γνώσεων και δεξιοτήτων (και
προσόντων) των εργαζομένων στον τουρι-
σμό.
•
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα για τη χώρα μας
Όπως υπογραμμίζει ο κ. Κοκώσης, η σημα-
σία της τουριστικής εκπαίδευσης είναι ιδιαί-
τερα σημαντική καθώς ο τουρισμός είναι δυ-
ναμικός κλάδος με σημαντικές προοπτικές
και η αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού
με προγράμματα κατάρτισης και εκπαίδευ-
σης είναι ο βασικός μοχλός αναβάθμισης της
ποιότητας του τουριστικού προϊόντος και της
ανταγωνιστικότητας της χώρας ως τουριστι-
κού προορισμού.
Ωστόσο, το επίπεδο της εκπαίδευσης που
παρέχεται σήμερα χρειάζεται σημαντική
αναβάθμιση για να μπορέσει να ανταποκρι-
θεί στις σύγχρονες ανάγκες του ελληνικού
τουρισμού.
•
Απορρόφηση αποφοίτων στην αγορά ερ-
γασίας
Η απορρόφηση των αποφοίτων των τουρι-
στικών σχολών γενικά είναι μικρή. Αυτό δεν
είναι μόνο ευθύνη των σχολών, αλλά και των
τουριστικών επιχειρήσεων που δεν αναζη-
O φάκελος «Τουριστική Εκπαίδευση» που φιλοξενείται
σε αυτό το τεύχος επιχειρεί να αποτυπώσει την εικόνα
και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτός ο
σημαντικός τομέας σήμερα στη χώρα μας.
Τουριστική Εκπαίδευση
ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΑΓΜΑΤΑ...