39
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ
τούν απαραίτητα στελέχη και υπαλλήλους με
ικανοποιητική εκπαίδευση και κατάρτιση.
•
Ενέργειες με στόχο την εξέλιξη της του-
ριστικής παιδείας
Είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός σύγχρο-
νου πλαισίου επαγγελματικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης που διασφαλίζει την παροχή
ευκαιριών για γνώσεις, δεξιότητες και προ-
σόντα που αποζητά η τουριστική αγορά. Ένα
πλαίσιο πιστοποίησης και αναγνώρισης των
επαγγελματικών προσόντων σε κρίσιμες ει-
δικότητες για τον τουρισμό (food and
beverage, hotel management) αλλά και η
ενεργοποίηση των επιχειρήσεων για στελέ-
χωση με άξια καταρτισμένο δυναμικό.
New York College
Νίκος
Μυστριώτης,
Academic
Director Tourism
Management
Programs
•
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
Για την Ελλάδα, ο Τουρισμός είναι ένας
από τους σημαντικότερους οικονομικούς πυ-
λώνες. Εκτός από την άμεση και έμμεση δη-
μιουργία θέσεων απασχόλησης, ο Τουρισμός
μπορεί, παράλληλα, να αποτελέσει το πιο δυ-
ναμικό όχημα επανεκκίνησης της ελληνικής
οικονομίας σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Η
εκπαίδευση, εφόσον οργανωθεί με γνώμονα
τις ανάγκες της χώρας και των ελληνικών
τουριστικών επιχειρήσεων, μπορεί να συντε-
λέσει πραγματικά στην ουσιαστική αναβάθ-
μιση του τουριστικού προϊόντος και στην ικα-
νοποίηση των επισκεπτών που επιλέγουν τη
χώρα μας για τις διακοπές τους.
•
Το επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευ-
σης και κατάρτισης σήμερα
Η εκπαίδευση συντελεί στη δημιουργία
συνειδητοποιημένων επαγγελματιών, στελε-
χών και επιχειρηματιών, οι οποίοι μπορούν
με τη γνώση και τις δεξιότητές τους να συν-
δράμουν στην προσφορά του απαιτούμενου
επιπέδου υποδομών και υπηρεσιών. Στην
Ελλάδα υπάρχουν προγράμματα σπουδών
σε διάφορα επίπεδα (Διπλώματα ΙΕΚ, Πτυ-
χία ΑΤΕΙ - ΑΕΙ - Κολλεγίων, Μεταπτυχιακά
ΑΕΙ - Κολλεγίων, Διδακτορικά ΑΕΙ - Κολλε-
γίων) που καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες
της τουριστικής βιομηχανίας. Σε γενικές
γραμμές, ενώ υπάρχει πληθώρα προγραμμά-
των σπουδών, το περιεχόμενό τους χρειάζε-
ται σημαντική αναβάθμιση, ώστε να μπορέ-
σουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της
σύγχρονης τουριστικής βιομηχανίας και να
αντιμετωπίσουν τις ανάγκες της εποχής με
μεγαλύτερη επιτυχία.
•
Εκπαίδευση και παρεχόμενες γνώσεις
Το υψηλό επίπεδο του δυναμικού που στε-
λεχώνει τις σχολές, καθώς και τα προγράμ-
ματα σπουδών τα οποία καλύπτουν ικανοποι-
ητικά το γνωστικό αντικείμενο του Τουρι-
σμού, είναι τα δυνατά σημεία της ελληνικής
τουριστικής εκπαίδευσης. Αντίθετα, οι προ-
βληματικές υποδομές, σε εργαστηριακό κυ-
ρίως επίπεδο, και ο μονόπλευρος προσανα-
τολισμός, είτε στο ακαδημαϊκό είτε στο πρα-
κτικό σκέλος των σπουδών χωρίς τον μεταξύ
τους συνδυασμό, αποτελούν τα αδύνατα ση-
μεία της τουριστικής εκπαίδευσης. Οι γνώ-
σεις και δεξιότητες των εκπαιδευόμενων εί-
ναι επαρκείς και πλήρεις, συνήθως όμως σε
έναν από τους δύο εκπαιδευτικούς άξονες -
ακαδημαϊκό ή πρακτικό- και αυτό που απαι-
τείται είναι η προσαρμογή του συστήματος
τουριστικής εκπαίδευσης στις πραγματικές
ανάγκες μάθησης και στις ανάγκες της αγο-
ράς, που θα καταστήσει τους εκπαιδευόμε-
νους ολοκληρωμένους επαγγελματίες του
χώρου.
•
Διασύνδεση με την αγορά εργασίας
Οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι διασύνδε-
σης των τουριστικών σπουδών με την αγορά
εργασίας μπορούν να εντοπιστούν στην προ-
ώθηση των φοιτητών σε θέσεις πρακτικής
άσκησης αφενός, και στη λειτουργία γραφεί-
ων διασύνδεσης με την αγορά εργασίας
εντός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων αφετέ-
ρου. Στο New York College και οι δύο αυτοί
τρόποι έχουν λειτουργήσει συμπληρωματικά
με εντυπωσιακά αποτελέσματα εδώ και πολ-
λά χρόνια, αφού οι απόφοιτοί μας από προ-
πτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα
Τουρισμού έχουν αποκτήσει σταδιοδρομία
σε μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες, όπως
η Grecotel και η Aldemar.
Η εκπαίδευση μπορεί να συντελέσει πραγματικά στην
ουσιαστική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.