40
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ
Δρ. Αντώνης
Κλειδάς,
Διευθυντής
Τμήματος
«
Διεθνής
Επιχειρηματι-
κότητα &
Ευρωπαϊκές
Υποθέσεις»
Σχολή
Διοίκησης
Επιχειρήσεων
•
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης για την Ελλάδα
Η παροχή ποιοτικών τουριστικών υπηρε-
σιών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την
ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού. Το ποι-
οτικό ανθρώπινο δυναμικό αναβαθμίζει το
τουριστικό προϊόν και την αξία του για τον
επισκέπτη. Κατά συνέπεια, η τουριστική εκ-
παίδευση και κατάρτιση είναι εξαιρετικής
σημασίας για την Ελλάδα, η οποία σταδιακά
συνειδητοποιεί την τεράστια σημασία της
τουριστικής βιομηχανίας για την ανάκαμψη
της ελληνικής οικονομίας. Η ποιοτική ανα-
βάθμιση του τουριστικού προϊόντος δεν μπο-
ρεί να γίνει χωρίς συστηματική επένδυση
στην τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση.
•
Το επίπεδο της τουριστικής εκπαίδευ-
σης και κατάρτισης σήμερα στην Ελλάδα
Μεμονωμένα υπάρχουν σχολές και προ-
γράμματα που προσφέρουν υψηλή ποιότητα
σπουδών. Συνολικά όμως η χώρα μας δεν
έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα ολοκλη-
ρωμένο σύστημα τουριστικής εκπαίδευσης
που να εξυπηρετεί τις ανάγκες της σύγχρο-
νης τουριστικής βιομηχανίας, να ικανοποιεί
τις απαιτήσεις αναβάθμισης του τουριστικού
προϊόντος και να εναρμονίζεται με τους
στρατηγικούς στόχους της χώρας μας στον
τομέα του τουρισμού. Το πιο χαρακτηριστικό
παράδειγμα έλλειψης στρατηγικής στον το-
μέα της τουριστικής εκπαίδευσης στη χώρα
μας είναι η απουσία πανεπιστημιακών σπου-
δών στον τουρισμό, ένα κενό που προσπαθεί
να καλύψει το νέο πρόγραμμα BSc hons in
International Tourism and Hospitality
Management του DEREE The American
College of Greece, το οποίο έχει λάβει ευ-
ρωπαϊκή πιστοποίηση από το Open University
του Ηνωμένου Βασιλείου.
Επιπλέον, η έλλειψη ενός αποτελεσματι-
κού μηχανισμού κεντρικού ελέγχου της ποιό-
τητας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο
χώρο του τουρισμού δεν συνεισφέρει στη
διασφάλιση της ποιότητας των προσφερόμε-
νων προγραμμάτων και δημιουργεί στρεβλώ-
σεις στο χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης.
•
Τουριστική εκπαίδευση - απαιτούμενες
γνώσεις για την αγορά εργασίας
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της τουριστι-
κής εκπαίδευσης σε σχέση με άλλους τομείς
της εκπαίδευσης είναι ότι παραδοσιακά έχει
πολύ στενή σχέση με την αγορά εργασίας.
Μέσω της «θεσμοθετημένης» πρακτικής
εξάσκησης η τουριστική εκπαίδευση δια-
σφαλίζει την ένταξη των αποφοίτων στην
αγορά εργασίας, τουλάχιστον στην Ελλάδα.
Πιο σημαντικό όμως ερώτημα είναι εάν η
τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα παράγει
αποφοίτους που μπορούν να ανταγωνιστούν
στην αγορά εργασίας αποφοίτους «καλών»
σχολών του εξωτερικού. Και εδώ η απάντηση
είναι «μεμονωμένα ίσως ναι, γενικά μάλλον
όχι».
•
Διασύνδεση σπουδών με την αγορά ερ-
γασίας
Ο καλύτερος τρόπος διασύνδεσης των
σπουδών με την αγορά εργασίας είναι η
πρακτική εξάσκηση ως αναπόσπαστο κομμά-
τι του προγράμματος σπουδών, καθώς λει-
τουργεί ως «γέφυρα» μεταξύ των θεωρητι-
κών, ακαδημαϊκών σπουδών και της εργασια-
κής καθημερινότητας. Μέσα από την πρακτι-
κή εξάσκηση οι φοιτητές έρχονται σε επαφή
με το εργασιακό περιβάλλον στο χώρο του
τουρισμού και της φιλοξενίας, εμπλουτίζουν
τις γνώσεις τους και μαθαίνουν να αναγνωρί-
ζουν και να αξιολογούν τις βέλτιστες επιχει-
ρηματικές πρακτικές. Επίσης, η πρακτική
εξάσκηση δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές
να εξερευνήσουν καλύτερα το χώρο του του-
ρισμού και της φιλοξενίας ως το μελλοντικό
εργοδοτικό τους περιβάλλον και να βεβαιω-
θούν ότι ο χώρος της παροχής υπηρεσιών
ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία τους. Είναι γε-
γονός ότι ο χώρος αυτός απαιτεί συνεχή επα-
φή με τους ανθρώπους (επισκέπτες, φιλοξε-
νούμενοι κ.λπ.) και συνήθως προϋποθέτει δι-
ευρυμένα ωράρια και σκληρή δουλειά σε
ημέρες και ώρες που ο περισσότερος κό-
σμος κάνει διακοπές (Σαββατοκύριακα, αρ-
γίες, καλοκαιρινές διακοπές κ.λπ.).
•
Οι τουριστικές σχολές μεταδίδουν γνώ-
ση αλλά πρέπει να προάγουν και την
έρευνα
Η σημασία της έρευνας στην εκπαίδευση
γενικά είναι θεμελιώδης, αφού συμβάλλει
στην παραγωγή γνώσης. Είναι ενδιαφέρον
ότι ενώ γενικά γίνεται συζήτηση για την του-
ριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα, υπάρχει
μηδαμινή αναφορά στην ανάγκη αναβάθμι-
σης της ερευνητικής προσπάθειας στο χώρο
της τουριστικής εκπαίδευσης. Σε αυτό είναι
απαραίτητη η συμμετοχή πανεπιστημιακού
επιπέδου προγραμμάτων στο χώρο του του-
ρισμού, που θα δώσουν την ευκαιρία σε ποιο-
τικό ακαδημαϊκό προσωπικό από την Ελλάδα
και το εξωτερικό να ασχοληθεί ουσιαστικά
με την έρευνα στο χώρο του τουρισμού και
να παράγει γνώση. Οι συνεργασίες με εκπαι-
δευτικά ιδρύματα του εξωτερικού και η συμ-
μετοχή σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα
και δίκτυα είναι εξαιρετικά σημαντικές για
Γενικά, η έλλειψη ξεκάθαρης στρατηγικής της χώρας
μας στον τομέα του τουρισμού είναι πασιφανής και
στο χώρο της τουριστικής εκπαίδευσης.
Δέσποινα
Γαβρίλη-
Αλεξανδρή,
Συντονίστρια
Προγράμματος
και Υπεύθυνη
Πρακτικής
Εξάσκησης
«
Διοίκηση
Διεθνών
Επιχειρήσεων
Τουρισμού και Φιλοξενίας» Σχολή
Διοίκησης Επιχειρήσεων
DEREE COLLEGE The American College of Greece