Page 80 - Τουριστική Αγορά τ. 256

80
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
MANAGEMENT
Σ
το άρθρο που φιλοξενεί το
περιοδικό «Τουριστική Αγο-
ρά», ο Νίκος Σκουλάς ανα-
φέρεται στο ιδιαίτερα σημα-
ντικό θέμα που αφορά στα
κριτήρια με τα οποία θα πρέ-
πει να επιλέγονται ή να μην επιλέγονται και
να ελέγχονται τα στελέχη της δημόσιας διοί-
κησης. Οι προτάσεις και οι παρατηρήσεις
που καταθέτει θα μπορούσαν να έχουν κατα-
λυτικό χαρακτήρα στη διοίκηση της χώρας
με την εφαρμογή τους. Σύμφωνα με τον
κ. Ν. Σκουλά, όταν ο τρόπος επιλογής και
εποπτείας στελεχών έχει καθαρά κομματι-
κά και ρουσφετολογικά κριτήρια, ευθύνε-
ται σε μέγιστο βαθμό για το χαμηλό επίπε-
δο προσφοράς υπηρεσιών προς τον πολίτη
αλλά και για την αναποτελεσματικότητα
της οικονομικής διαχείρισης.
Το πρώτο επίπεδο στελεχών αφορά σε θέ-
σεις μετακλητού δημόσιου λειτουργού (Γενι-
κοί και Ειδικοί Γραμματείς και Διοικητές Δη-
μόσιων Οργανισμών) αλλά και Γενικοί Διευ-
θυντές Υπουργείων.
Εξ ορισμού, οι Γενικοί Γραμματείς είναι ή
πρέπει, κατά τη γνώμη του, να είναι οι Διοι-
κητές των Υπουργείων προκειμένου να αφή-
νεται απερίσπαστος ο πολιτικά υπεύθυνος
υπουργός να χαράσσει την πολιτική και να
νομοθετεί. Εξ όσων άλλωστε ο ίδιος γνωρί-
ζει, όπως αναφέρει, σε όλες τις ανεπτυγμέ-
νες και ευνομούμενες χώρες, είναι υψηλού
επιπέδου επαγγελματίες μάνατζερ, συχνά
έχοντες τον τίτλο του μόνιμου ή αορίστου
χρόνου υφυπουργού, εξασφαλίζοντας την
απαραίτητη συνέχεια και σταθερότητα στη
διοίκηση κατά τις συνήθως συχνές εναλλα-
γές την πολιτικών προϊσταμένων τους.
Στην Ελλάδα, υπογραμμίζει, η υψίστης ση-
μασίας αυτή διοικητική λειτουργία συνήθως
ανατίθεται σε αποτυχόντες υποψήφιους βου-
λευτές του εκάστοτε κυβερνώντος κόμμα-
τος, κομματάρχες, ευνοούμενους προσωπι-
κούς φίλους των κυβερνώντων ή και υποδει-
κνυόμενους από τα εκδοτικά συγκροτήματα,
συνήθως χωρίς αναφορά σε προσόντα, ικα-
νότητες ή εμπειρία του διοριζόμενου.
Έτσι καταστρατηγείται και ισοπεδώνεται
η έννοια της χρηστής και αποτελεσματικής
διοίκησης χωρίς να εξασφαλίζονται τα ελάχι-
στα standard διαφάνειας, αξιοκρατίας, αξιο-
πιστίας και αποτελεσματικότητας στην επιλο-
γή στελεχών.
Ποια, λοιπόν, πρέπει να είναι τα βασικά
κριτήρια επιλογής στελεχών αυτού του επι-
πέδου; Κατά τη γνώμη του, τα εξής:
1.
Τίτλοι σπουδών και άλλα τυπικά προσό-
ντα, το μοναδικό κριτήριο στη διαδικασία του
ΑΣΕΠ, που τυγχάνει γενικής αποδοχής και
θεωρείται αξιόπιστο και αντικειμενικό, είναι
βεβαίως αναγκαία αλλά όχι ικανή προϋπόθε-
ση. Τα πτυχία πιστοποιούν γνώσεις αλλά δεν
μας λένε τίποτε για την ικανότητα του υπο-
ψηφίου να τις αξιοποιεί για να παράγει απο-
τελέσματα.
2.
Ο/η υποψήφιος/α κάτοχος της θέσης
πρέπει όχι απλώς να αποδέχεται ανεπιφύλα-
κτα την κυβερνητική πολιτική αλλά και να την
υποστηρίζει ένθερμα. Πρέπει, επίσης, να
διαθέτει πολιτικό κριτήριο και κοινωνική ευ-
αισθησία.
3.
Ανάλογα με τη θέση που επιδιώκει να
καταλάβει, ο/η υποψήφιος/α πρέπει να έχει
σημαντική διοικητική και διαχειριστική εμπει-
ρία (σε ανθρώπινους πόρους, συστήματα και
διαδικασίες). Δεν αρκεί η θεωρητική παι-
δεία. Συχνά, από μόνη της είναι επικίνδυνη.
Υπάρχει μάλιστα, σημειώνει ο κ. Σκουλάς, πι-
κρή και πρόσφατη πείρα επ’ αυτού.
4.
Πρέπει, επίσης, να έχει να επιδείξει ση-
μαντικά επιτεύγματα στις προηγούμενες
δουλειές του, ως δείκτη-πρόκριμα για επιτυ-
χή διεκπεραίωση των νέων του καθηκόντων.
5.
Εν όψει της κρίσης που διανύουμε είναι
ιδιαίτερα επιθυμητό να διαθέτει γνώση και
εμπειρία στο γνωστικό πεδίο του τομέα που
πρόκειται να αναλάβει. Αλλιώς, ο χρόνος που
απαιτείται για ενημέρωση συνήθως αποβαί-
Ο τέως υπουργός Νίκος Σκουλάς είναι σήμερα ενεργός
πολίτης χωρίς χαρτοφυλάκιο. Από αυτήν τη θέση
αισθάνεται πάντα την ανάγκη να θέτει την εμπειρία και
τη γνώση που έχει αποκτήσει, ως πολιτικός, μάνατζερ
και δάσκαλος, στην υπηρεσία των πολιτών.
Νίκος Ε. Σκουλάς:
επιλέγοντας στελέχη
ΜΕ ΣΤΟΧΟ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ