48
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΕΜΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ
κτικά αλλάξει τον κόσμο (το πώς ψάχνουμε,
πώς μαθαίνουμε, πώς αγοράζουμε, πώς επι-
κοινωνούμε, πώς σκεφτόμαστε) και έχει δη-
μιουργήσει αντίστοιχα την ανάγκη προσαρ-
μογής των επιχειρηματικών και επικοινωνια-
κών μοντέλων, αλλά και την ανάγκη ανάπτυ-
ξης εξειδικευμένων γνώσεων. Ως τώρα οι
γνώσεις αυτές επέρχονται κυρίως «εμπειρι-
κά», είναι βέβαιο ότι είναι απαραίτητο η εκ-
παίδευση να κινηθεί ενεργά προς αυτή την
κατεύθυνση. Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη
τεχνολογική επανάσταση!
Προτάσεις προς την πολιτεία
Ένα βασικότατο κριτήριο ποιότητας της
δουλειάς που γίνεται στις τουριστικές σχο-
λές είναι η απορρόφηση των σπουδαστών
από την αγορά – η θετική «ετυμηγορία» ως
προς το κατά πόσο οι σπουδές είναι συνα-
φείς με τις ανάγκες του κλάδου. Με την άν-
θηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης στον τουρι-
στικό τομέα, μία κίνηση που θα προωθούσε
ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη και την
απασχόληση θα ήταν η επικαιροποίηση του
νομικού πλαισίου ως προς τις πρακτικές
ασκήσεις και τα δικαιώματα των αποφοίτων.
Μία τέτοια επένδυση ουσίας θα συνέβαλλε
σημαντικά στη διασφάλιση ενός σταθερά
υψηλού αλλά και διαρκώς βελτιούμενου επι-
πέδου υπηρεσιών, που αποτελεί απαραίτητη
προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητα του
τουριστικού μας προϊόντος.
ALBA GRADuAtE BusinEss
schooL
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
και κατάρτισης σήμερα στην Ελλάδα
Η σημασία της τουριστικής εκπαίδευσης
είναι τεράστια, αν σκεφτεί κανείς ότι ο του-
ρισμός αποτελεί τη μεγαλύτερη βιομηχανία
στη χώρα μας και ίσως αυτή που αποτελεί
την κυριότερη πηγή απασχόλησης εργατικού
δυναμικού. Η παροχή τουριστικών υπηρε-
σιών υψηλού επιπέδου προϋποθέτει την ανά-
πτυξη ανθρώπινου δυναμικού, που δεν έχει
μόνο εμπειρικά καλή γνώση του κλάδου, αλ-
λά αποτελείται από επαγγελματίες που
έχουν εκπαιδευτεί, θεωρητικά και εμπειρι-
κά, στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού και
στη διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων και
κατανοούν τις ανάγκες των εργαζομένων,
τις απαιτήσεις των πελατών και τις ιδιαιτερό-
τητες του κλάδου αυτού.
Η ποιότητα του επιπέδου της τουριστικής
εκπαίδευσης δεν είναι καθορισμένη
Η μακρά παράδοση που έχει η χώρα μας
στον τουρισμό αντανακλάται και στην ύπαρ-
ξη διάφορων σχολών και τμημάτων που προ-
σφέρουν θεωρητική και εμπειρική εκπαίδευ-
ση στον τομέα του τουρισμού. Θα μπορούσα-
με να πούμε ότι η ποιότητα του επιπέδου της
τουριστικής εκπαίδευσης δεν ελέγχεται αυ-
τήν τη στιγμή από επίσημο φορέα, επομένως
οι ενδιαφερόμενοι για εκπαιδευτικά προ-
γράμματα θα πρέπει να μελετούν προσεκτι-
κά το περιεχόμενο σπουδών που προσφέρε-
ται κάθε φορά. Οι ίδιες οι ανάγκες του κλά-
δου μεταβάλλονται, γι’ αυτό θα πρέπει να
φροντίσουμε και η εκπαίδευση του ανθρώπι-
νου δυναμικού να είναι σε αντίστοιχα επίπε-
δα με την ποιότητα προγραμμάτων που προ-
σφέρονται στο εξωτερικό. Παρατηρείται η
προσπάθεια ανάπτυξης προγραμμάτων που
στοχεύουν ιδιαίτερα στην ανάπτυξη στελε-
χών ή επαγγελματιών διοίκησης τουριστικών
επιχειρήσεων που προσφέρουν υψηλού επι-
πέδου ακαδημαϊκή γνώση αλλά και τη δυνα-
τότητα απόκτησης εμπειρικής γνώσης.
Αδυναμία σύνδεσης γνώσης και απαιτού-
μενων δεξιοτήτων
Οι επαγγελματίες του κλάδου παραπονι-
ούνται συνήθως για τα εξής δύο πράγματα:
είτε ότι υπάρχει ζήτηση εργασίας από αν-
θρώπους που έχουν καλά πτυχία Διοίκησης
Επιχειρήσεων, αλλά μηδενική κατανόηση
του κλάδου του τουρισμού, είτε ότι υπάρχουν
άνθρωποι με πολυετή εργασιακή εμπειρία
στον κλάδο, χωρίς όμως το απαραίτητο εκ-
παιδευτικό υπόβαθρο που απαιτείται. Επομέ-
νως, η εκπαίδευση πρέπει να στοχεύσει στο
γεφύρωμα αυτού του χάσματος.
Υπάρχει απορρόφηση των αποφοίτων, αλ-
λά…
Ναι, αν η πραγματική εργασία τους αντα-
ποκρίνεται σε αυτό το οποίο έχουν σπουδά-
σει ή αν τους δίνεται η ευκαιρία να εφαρμό-
σουν όσα έμαθαν κατά τις σπουδές τους. Για
παράδειγμα, είναι γνωστό ότι οι συνθήκες
εργασίας για τους εργαζόμενους στον κλάδο
του τουρισμού είναι άθλιες και στην πραγμα-
τικότητα δεν έχουν κατοχυρωμένα εργασια-
κά δικαιώματα. Πώς θα μπορέσει να εφαρ-
μόσει, για παράδειγμα, ένας απόφοιτος του-
ριστικής σχολής θεωρίες παρακίνησης αν-
θρώπινου δυναμικού, όταν οι εργαζόμενοι
ενός ξενοδοχείου δουλεύουν απλήρωτοι;
Η στελέχωση του κλάδου απαιτεί ανθρώ-
πους με ολοκληρωμένες γνώσεις
Η παροχή τουριστικών υπηρεσιών υψηλού
επιπέδου απαιτεί τη στελέχωση του κλάδου
με ανθρώπους που έχουν λάβει ολοκληρωμέ-
νη και υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, θεωρη-
τική και πρακτική. Η διοίκηση τουριστικών επι-
χειρήσεων απαιτεί εκπαιδευμένους ανθρώ-
πους που γνωρίζουν να ανταμείβουν, να πα-
ρακινούν, να στηρίζουν, να ικανοποιούν, όχι
μόνο τους πελάτες, αλλά πρωτίστως τους ερ-
γαζόμενους. Ο ευχαριστημένος πελάτης προ-
ϋποθέτει έναν ευχαριστημένο εργαζόμενο.
Η τουριστική ανάπτυξη απαιτεί τη δημιουρ-
γία κατοχυρωμένων θέσεων εργασίας
Η τουριστική ανάπτυξη σήμερα ισοδυνα-
Η παροχή τουριστικών υπηρεσιών υψηλού επιπέδου
απαιτεί τη στελέχωση του κλάδου με ανθρώπους
που έχουν λάβει ολοκληρωμένη και υψηλού
επιπέδου εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική.
Δρ Ευαγγελία Μπαραλού, επίκουρη καθηγήτρια
Οργανωσιακής Συμπεριφοράς και ακαδημαϊκή
διευθύντρια MSc in Tourism Management στο
ALBA Graduate Business School at The
American College of Greece.