Page 67 - Τουριστική Αγορά τ. 260

67
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
βρεθούν μπορεί να είναι προσωρινές. Ανά-
μεσα στα σημαντικά θέματα που έθιξε, υπο-
γράμμισε ότι στις αιτίες της ακτοπλοϊκής κρί-
σης θα πρέπει να υπολογιστούν τα εξής:
Την περίοδο 2009-2013 η ακτοπλοΐα έχει
χάσει 11.800.000 επιβάτες και 988.000 οχή-
ματα. Αυτό σημαίνει απώλεια εσόδων
310.000.000.
Αύξηση του ενεργειακού κόστους.
Σχεδόν διπλάσιο από το 2009.
ΦΠΑ & κρατήσεις τρίτων – επηρεάζουν
αρνητικά την κίνηση.
Η συνολική επιβάρυνση φτάνει το 26,39%.
Οι ζημιές των εταιρειών ξεπέρασαν το
1
δισ. από το 2009.
Μείωση ρευστότητας – δυσκολίες κάλυ-
ψης του κόστους κίνησης, καύσιμα και πλη-
ρώματα.
Άλλα προβλήματα:
n
Πλημμελής εξυπηρέτηση γραμμών.
n
Προβλήματα και σε άλλες περιοχές πλην
το Β. ΑΙΓΑΙΟ.
n
Διακοπή εξυπηρέτησης γραμμών ΠΑΤΡΑ-
ΣΑΜΗ και ΠΕΙΡΑΙΑΣ-ΡΕΘΥΜΝΟ.
n
Διακοπή λειτουργίας εταιρειών.
n
Αποχωρήσεις πλοίων, ναυλώσεις, πωλήσεις
ΝΗΣΟΣ ΧΙΟΣ, ΛΑΤΩ.
n
Σε λίγο δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα πλοία
για τα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας.
n
Κανένα ενδιαφέρον από εταιρείες εξωτε-
ρικού.
n
Πιθανή η συγχώνευση και μείωση των δρο-
μολογίων εάν συνεχιστούν τα προβλήματα.
n
Δημιουργία ακατάλληλου περιβάλλοντος
για επενδύσεις οι οποίες είναι μία διαρκής
ανάγκη.
Κύρια χαρακτηριστικά του κλάδου
Η μεγάλη εποχικότητα 60% (Ιούνιος-Σε-
πτέμβριος) έχει ως αποτέλεσμα την εκτέλε-
ση πολλών ζημιογόνων δρομολογίων. Η επι-
βολή υποχρέωσης εκτέλεσης δρομολογίων
τη χειμερινή περίοδο, δηλαδή η υποχρεωτική
10
μηνη απασχόληση, σημαίνει ότι στην ακτο-
πλοΐα επιβάλλεται δημόσια υπηρεσία και στα
ελεύθερα δρομολόγια.
Συνεπώς, όταν αντιμετωπίζονται έκτακτες
περιπτώσεις όπως η οικονομική κρίση στη
χώρα μας, η μείωση της κίνησης και η αύξη-
ση του ενεργειακού κόστους, όταν διακυβεύ-
ονται εθνικά συμφέροντα, η βιωσιμότητα των
νησιών μας και ο τουρισμός της πατρίδας
μας, τότε το κράτος οφείλει να παρεμβαίνει.
Αυτό, περιέργως, πλην ορισμένων θεσμι-
κών αλλαγών, δεν συνέβη και δεν συμβαίνει.
Χωρίς αμφιβολία η ακτοπλοΐα είναι ένας
μεγάλος παράγοντας της τουριστικής ανά-
πτυξης της χώρας και ο μεγαλύτερος για την
ανάπτυξη των νησιών μας. Η ακτοπλοΐα είναι
τουρισμός, το 80% του κόστους του πλοίου εί-
ναι ξενοδοχείο και το 60-85% του πληρώμα-
τος αφορά στο ξενοδοχείο.
Διαπιστώσεις
Δεν έχει γίνει κατανοητή η σημασία των
ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών.
Είναι λοιπόν υποχρεωτικό για άλλη μία φο-
ρά να γίνει υπενθύμιση για το ρόλο της ακτο-
πλοΐας για την προστασία των εθνικών συμ-
φερόντων της Ελλάδας και την επιβίωση των
νησιωτών.
Επίσης, πρέπει να τονιστεί η μεγάλη σημα-
σία της ακτοπλοΐας στην Εθνική Οικονομία.
Αριθμός δρομολογίων:
39.000
κάθε χρόνο 100/ημέρα
+ πορθμεία 199.000 540/ημέρα
Διακίνηση παραθεριστών 2014:
13.200.000.
Από αυτούς ήταν
7.600.000
ΠΑΡΑΘΕΡΙΣΤΕΣ 57%
3.200.000
ΞΕΝΟΙ 24% &
4.400.000
ΕΛΛΗΝΕΣ 33%
Τα ελληνικά νησιά αναμένεται να υποδε-
χτούν περισσότερους από 12 εκατ. τουρί-
στες.
Το σύνολο της τροφοδοσίας υλικών και άλ-
λων εμπορευμάτων μεταφέρεται με τα ακτο-
πλοϊκά πλοία.
Έμμεση επίδραση: τουρισμός, εμπόριο,
γεωργία, υπηρεσίες.
Μέσω του τουρισμού και των άλλων τομέων
της οικονομίας που εξαρτώνται από την
ακτοπλοΐα, η ακτοπλοΐα παράγει το 8,5% του
ΑΕΠ της χώρας και δημιουργεί θέσεις εργα-
σίας που αντιστοιχούν στο 66% της απασχό-
λησης των νησιών (ΜΕΛΕΤΗ ΙΟΒΕ).
Λύσεις
Μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα των τουρι-
στικών επιχειρήσεων. Τα οικονομικά υπουρ-
γεία πρέπει να πιστέψουν ότι από τη μείωση
του ΦΠΑ θα αυξηθούν τελικά τα φορολογικά
έσοδα λόγω της αύξησης της κίνησης και
των έμμεσων επιδράσεων στον τουρισμό, το
εμπόριο και τη γεωργία των νησιών.
Μείωση του ενεργειακού κόστους.
Μείωση του ενεργειακού κόστους, όπως
συνέβη και με τη βιομηχανία.
ΑΜΕΣΑ κατάργηση της επιβάρυνσης που
αφορά στο κόστος τήρησης στρατηγικών
αποθεμάτων.
Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών 15%
Κρατήσεις τρίτων
Μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που
επιβαρύνουν τα εισιτήρια με άμεση κατάρ-
γηση του επιναύλου 3%.
Συνεργασία ROBINSON CLUB με VARIETY CRUISES
Σ
ύμφωνα με ανακοίνωση του
προέδρου και διευθύνοντος
συμβούλου Τριαντάφυλλου Βενε-
τόπουλου της ελληνόκτητης πλοι-
οκτήτριας VARIETY CRUISES,
υπεγράφη πρόσφατα συμβόλαιο
συνεργασίας με τη διεθνή αλυσί-
δα ξενοδοχείων ROBINSON
CLUB.
Βάσει αυτού, η ROBINSON CLUB
θα συνεργαστεί αποκλειστικά και
μακροχρόνια με τη VARIETY
CRUISES, με σκοπό την πραγμα-
τοποίηση κρουαζιερών με τα μι-
κρά κρουαζιερόπλοια (ΜΕΓΑΓΙΩ-
ΤΣ) της δεύτερης.
Η συνεργασία θα ξεκινήσει από
το 2015 προσφέροντας για αρχή
7
ήμερες κρουαζιέρες σε Ελλάδα
και Τουρκία, αποκλειστικά για
τους πελάτες της ROBINSON
CLUB, με το πλοίο ΠΑΝΟΡΑΜΑ,
και από το χειμώνα 2015-2016 πέ-
ραν των προγραμμάτων στο Αιγαίο
θα προσφερθούν κρουαζιέρες
στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ στα-
διακά η συνεργασία θα επεκταθεί
με πρόσθετα νέα πλοία της
VARIETY CRUISES τόσο στις ίδιες
περιοχές, για να ανταποκριθεί
στην αναμενόμενη μεγάλη ζήτη-
ση, όσο και σε διάφορες άλλες
χώρες και προορισμούς, τόσο την
καλοκαιρινή όσο και τη χειμερινή
περίοδο.
Η ROBINSON CLUB διαθέτει σή-
μερα 22 πολυτελείς ξενοδοχεια-
κές μονάδες σε 11 διαφορετικές
χώρες και ανήκει καθ’ ολοκληρία
στην ΤUI. Η VARIETY CRUISES με
στόλο σήμερα 10 μικρών πολυτε-
λών κρουαζιερόπλοιων-ΜΕΓΑ-
ΓΙΩΤΣ μέχρι 76 επιβατών δραστη-
ριοποιείται στον θαλάσσιο τουρι-
σμό και κρουαζιέρα από το 1968
και πέραν της Ελλάδας, πραγμα-
τοποιεί κρουαζιέρες σε Αδριατι-
κή, Μαύρη Θάλασσα, Σενεγάλη –
Γκάμπια, Σεϊχέλλες, Κόστα Ρίκα–,
Παναμά, Μαδαγασκάρη και Ερυ-
θρά Θάλασσα.