Page 66 - Τουριστική Αγορά τ. 260

Άλλα προβλήματα που εμποδίζουν την
ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα
Είναι γεγονός ότι υπάρχει μία κρίση στην
Ανατολική Μεσόγειο, οπότε ο στόχος είναι
να ενταθούν οι προσπάθειες προβολής για
να διατηρηθεί σταθερή θέση στο προσκήνιο
και παράλληλα να εξεταστεί το πώς μπορεί ο
προορισμός να γίνει πιο δελεαστικός για την
κρουαζιέρα. Αυτό δεν αφορά μόνο στον Πει-
ραιά, αλλά σε όλη τη χώρα.
Το δίδυμο Ελλάδα-Τουρκία είναι σήμερα
το κλειδί της ανάπτυξης στην Ανατολική
Μεσόγειο και η δεύτερη έχει κάνει πολλά
για να αυξήσει την ελκυστικότητά της. Διαρ-
κώς αναδεικνύει νέους προορισμούς, προ-
χωρά γρήγορα με τις υποδομές της, προβάλ-
λεται δυναμικά κ.λπ. Πρέπει και εμείς να
τραβάμε το κάρο της Ανατολικής Μεσογείου
με την ίδια δύναμη, γιατί σε αυτήν τη συγκυ-
ρία κρίνεται η βιωσιμότητά της ως περιοχή
κρουαζιέρας. Πρέπει οι εταιρείες να πει-
σθούν ότι μπορούν να λειτουργήσουν πολύ
αποδοτικά παρ’ όλες τις αρνητικές συνθήκες
έστω και πρόσκαιρες– στην Ελλάδα.
Πρέπει απλώς να δημιουργηθεί ένα περι-
βάλλον που θα στέκεται πιο ανταγωνιστικά
στις άλλες επιλογές ανά την υφήλιο και να γί-
νει κατανοητό ότι:
Εδώ μπορούν να βγάλουν περισσότερα
κέρδη από άλλες επιλογές και
ότι υπάρχει μεσο-μακροπρόθεσμος ορίζο-
ντας ανάπτυξης νέων περιφερειακών αγο-
ρών.
Αυτό είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση με
όλα αυτά που συμβαίνουν στη Ρωσία και την
Ουκρανία, αλλά ας μην ξεχνάμε την επένδυ-
ση που γίνεται από τη βιομηχανία κρουαζιέ-
ρας στην αγορά της Κίνας, τις σχέσεις της
χώρας μας με την Κίνα ως επενδυτή και τις
πιθανές εξελίξεις που θα μπορούσαν να
έχουν όλα αυτά τουριστικά... Φυσικά, υπάρ-
χουν και πολλά άλλα θέματα που θα μπορού-
σαμε να αναφέρουμε. Η αύξηση του κό-
στους καυσίμων μάς ευνοεί με την έννοια ότι
οι εταιρείες προσανατολίζονται σε κρουα-
ζιέρες μικρότερων αποστάσεων και το δίδυ-
μο Ελλάδα-Τουρκία είναι ιδανικό για αυτό.
Βέβαια, θα χρειαστεί να αναπτυχθούν περισ-
σότερο τα περιφερειακά αφετηριακά μας λι-
μάνια και τα αεροδρόμιά τους, ώστε να υπο-
στηριχθεί αυτή η τάση που θα δούμε να ξετυ-
λίγεται όλο και περισσότερο στο εγγύς μέλ-
λον. Πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε πιο
μακριά, γιατί κάθε κρίση φέρνει ευκαιρίες
που χάνονται από αυτούς που μένουν με
σταυρωμένα χέρια.
Αριθμός θέσεων εργασίας που σχετίζο-
νται με την κρουαζιέρα
Είναι δύσκολο να διευκρινιστεί γιατί στην
Ελλάδα δεν υπάρχουν τέτοιας ποιότητας
στατιστικές για αυτό τον τομέα. Η κρουαζιέ-
ρα δημιουργεί άμεσες και έμμεσες θέσεις
εργασίας σε πολλούς κλάδους, οπότε είναι
μία αρκετά σύνθετη μελετητική υπόθεση. Αυ-
τό που σημειώνει ο κ. Στυλιανόπουλος είναι
πως όταν υπήρχε εθνικός κλάδος κρουαζιέ-
ρας, υπήρχαν πολλές χιλιάδες απασχολούμε-
νοι από τις εταιρείες ως στελέχη, υπάλληλοι,
πληρώματα κ.λπ., όπως και από διάφορους
υποστηρικτικούς κλάδους που επεκτείνονται
σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριό-
τητες. (Τουριστικές υπηρεσίες, τροφοδοσία,
επισκευές, βιοτεχνίες κ.λπ.) Στην Ιταλία, που
βρίσκεται στην πρώτη θέση από την άποψη
αυτή και μάλιστα έχει εθνική κρουαζιέρα, αν
και όχι πια ιταλόκτητη, σύμφωνα με τη CLIA
έχουν δημιουργηθεί γύρω στις 103 χιλιάδες
θέσεις εργασίας με ένα σύνολο αποδοχών
της τάξης των 3,1 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα είναι
έβδομη στην Ευρώπη και σύμφωνα με στοι-
χεία της CLIA, εδώ έχουν δημιουργηθεί πε-
ρίπου 11 χιλιάδες θέσεις εργασίας με σύνο-
λο αποδοχών γύρω στα 215 εκατ. ευρώ.
Προτάσεις προς το Yπουργείο Ναυτιλίας
&
το Yπουργείο Τουρισμού
Η μοιραία αυτή συναρμοδιότητα πολλές
φορές έβλαψε την κρουαζιέρα στο παρελ-
θόν, καθώς υπήρχε πάντα μία νοοτροπία ότι
το ΥΕΝ είναι ο κύριος κυβερνητικός φορέας
για τον κλάδο αυτό. Είναι σαν να λέγεται ότι
το Υπουργείο Μεταφορών είναι αρμόδιο για
τον τουρισμό που έρχεται με αεροπλάνα ή
τρένα. Για αυτό, η τουριστική σημασία και οι
ανάγκες προβολής της κρουαζιέρας αγνοή-
θηκαν ιστορικά από τον ΕΟΤ –τότε δεν υπήρ-
χε Yπουργείο Τουρισμού– και το θέμα έμεινε
μόνο στην τεχνική πλευρά της υπόθεσης. Αυ-
τό μας προξένησε μεγάλη καθυστέρηση σε
πολλά θέματα, όπως και με το ζήτημα του
cabotage… Η πρόταση του κ. Στυλιανόπου-
λου είναι το μεν ΥΕΝ να ασχολείται με τα
των οχημάτων της κρουαζιέρας και την εύ-
ρυθμη και ασφαλή επιχειρησιακή λειτουργία
τους, το δε Yπουργείο Τουρισμού να ρίξει
μεγαλύτερο βάρος στη στοχευμένη προβολή
της χώρας ως προορισμός κρουαζιέρας. Σή-
μερα φαίνεται να υπάρχει καλή συνεργασία
μεταξύ των δύο αυτών υπουργείων, αλλά η
κρουαζιέρα είναι κατά βάση εισαγόμενος
τουρισμός, γιατί στην Ελλάδα την έχουμε
μπερδέψει πολλές φορές –ακόμη και θεσμι-
κά– με την ακτοπλοΐα.
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Σημαντικά θέματα που αφορούν στα σύγ-
χρονα προβλήματα του Θαλάσσιου Τουρι-
σμού έθιξε ο Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος
του ΣΕΕΝ, σε διημερίδα του υπουργείου τον
περασμένο Αύγουστο, με θέμα την «Ακτο-
πλοϊκή σύνδεση στο Βόρειο Αιγαίο».
Όπως βέβαια χαρακτηριστικά είπε ο
κ. Σακέλλης, δεν είναι μόνο οι γραμμές Β. Αι-
γαίου που αντιμετωπίζουν προβλήματα αλλά
και άλλες γραμμές. Σημείωσε ότι αν δεν
ασχοληθούν οι ιθύνοντες με τα γενικότερα
προβλήματα του κλάδου, οι λύσεις που θα
66
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ