Page 65 - Τουριστική Αγορά τ. 260

ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
τηγική διόρθωση των δρομολογήσεων κρουα-
ζιέρας που έγινε αρκετά αισθητή φέτος. Βέ-
βαια, υπήρξαν και άλλοι λόγοι για τη διόρθω-
ση αυτή, όπως η συνεχιζόμενη κρίση στις
ώριμες αγορές της ευρωζώνης, που πλήττει
την κερδοφορία των εταιρειών στη Μεσό-
γειο.
Η κατάργηση του cabotage και η ανά-
πτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα σή-
μερα
Η κατάργηση του cabotage ήταν μία αυτο-
νόητη μεταρρύθμιση που αργήσαμε πολύ να
κάνουμε, με αποτέλεσμα να χάσουμε τις με-
γάλες αναπτυξιακές ευκαιρίες που προηγή-
θηκαν της Αραβικής Άνοιξης. Αν είχαμε κινη-
θεί πιο έγκαιρα και αποφασιστικά, δηλαδή
από τις αρχές του 2000 που χάθηκε και η ελ-
ληνόκτητη κρουαζιέρα, θα είχαμε την ευκαι-
ρία να μας δοκιμάσουν ευρύτερα ως αφετη-
ρία και το ελληνικό home porting θα είχε
αποκτήσει άλλη διάσταση... Ας είναι, το cabo-
tage είναι πλέον πίσω μας και δεν έχει νόημα
τώρα να μπούμε στις βελτιωτικές μικρολε-
πτομέρειες του ισχύοντος θεσμικού πλαισί-
ου. Εξάλλου, μας κούρασε όλη αυτή η ιστο-
ρία... και δεν είναι πλέον ζήτημα θεσμικού
πλαισίου, αλλά καθαρά εμπορικής στρατηγι-
κής και ζήτησης. Τώρα η αποστολή μας, μαζί
με την Τουρκία, είναι να συγκρατήσουμε όσο
μπορούμε το ενδιαφέρον της βιομηχανίας
της κρουαζιέρας και να σταθεροποιήσουμε
τη δρομολόγηση κρουαζιερόπλοιων στην πε-
ριοχή μας. Περισσότερο από θεσμικές βελ-
τιώσεις, χρειαζόμαστε μία δυναμικότερη
στοχευμένη προβολή, μαζί με την ανάδειξη
περισσότερων προορισμών και την εφαρμο-
γή έξυπνων κινήτρων.
Οι απαραίτητες υποδομές, ώστε ο Πειραι-
άς να γίνει το μεγάλο home port λιμάνι
Ο ΟΛΠ έχει ανακοινώσει ένα ολόκληρο
πρόγραμμα αναβαθμίσεων. Σε γενικές
γραμμές, προγραμματίζονται κάποιες ανα-
βαθμίσεις που θα βελτιώσουν τις υπηρεσίες
του για την κρουαζιέρα. Όμως ο ΟΛΠ δεν εί-
ναι ο μόνος που θα κάνει την αλλαγή στον
Πειραιά, πρέπει και η πόλη του να πάψει να
γκρινιάζει και να αρχίσει να συνειδητοποιεί
ότι αν θέλει να συμμετέχει στην εμπειρία του
επιβάτη κρουαζιέρας και να καρπωθεί από
αυτό, πρέπει να γίνει έμπρακτα διεκδικητι-
κός. Η πόλη του Ηρακλείου έχει κάνει πολλά
πράγματα σε συνεργασία με τον ΟΛΗ. Δεν
έχει νόημα να κατασκευαστεί ένα σύγχρονο
αφετηριακό λιμάνι κρουαζιέρας που να υπο-
δέχεται περισσότερα πλοία 4.000 επιβατών
και πάνω όταν ήδη πνίγεται η προσβασιμότη-
τά του από τα γνωστά κυκλοφοριακά προβλή-
ματα... Επίσης, εφόσον ο στόχος είναι η ανά-
πτυξη της κρουαζιέρας στον Πειραιά, δεν
μπορεί να μην αλλάξει και η όλη στάση της
πόλης προς το λιμάνι. Ως τώρα, ελάχιστη
ήταν η μέριμνα για την τουριστική εικόνα της
πόλης του Πειραιά, αφού ακόμη δείχνει σαν
να έχει γυρισμένη την πλάτη στην κρουαζιέ-
ρα. Για παράδειγμα, δεν υπάρχει καν τουρι-
στική σηματοδότηση προς τα σημεία ενδια-
φέροντος της πόλης, δεν υπάρχει προβολή ή
μέσα πληροφόρησης όταν σήμερα υπάρχουν
άπειρες συμβατικές και τεχνολογικές λύσεις
για το σκοπό αυτόν... Επίσης, η πρώτη εντύ-
πωση του επισκέπτη που βγαίνει από τον επι-
βατηγό σταθμό είναι μία εικόνα μάλλον απω-
θητική και τριτοκοσμική. Στην καλύτερη πε-
ρίπτωση, δεν είναι μία εικόνα που εμπνέει
ασφάλεια και έλκει την περιέργεια ενός επι-
σκέπτη μερικών ωρών ώστε να «κάψει» μέ-
ρος της επίσκεψής του εξερευνώντας αυτή
την πόλη. Ο Πειραιάς δεν καλωσορίζει,
απλώς είναι εκεί... Ακόμη και το Αρχαιολογι-
κό Μουσείο του που θα άξιζε τον κόπο, έστω
και σαν σταθμός μιας ευρύτερης περιήγη-
σης, είναι στην ουσία μη προσβάσιμο, αφού
δεν υπάρχει στάθμευση για πούλμαν. Αλλά
ούτε καν σήμανση υπάρχει που θα καθοδη-
γούσε έναν πεζό περιπατητή από το λιμάνι
να πάει να δει το Μουσείο, το Δημοτικό Θέα-
τρο, το εμπορικό κέντρο, τη Ζέα κ.λπ. Μην
ξεχνάμε ότι ένα 60% των αφικνούμενων επι-
βατών τράνζιτ κινείται εντελώς ανεξάρτητα
και με δικές του επιλογές. Το βέβαιο είναι
πως ο Πειραιάς έχει πολλά να κάνει για να
αναδειχθεί ως πόλη-προορισμός κρουαζιέ-
ρας και μέχρι να τα κάνει αυτά, θα τον προ-
σπερνούν. Εκείνο που θα είχε σημασία θα
ήταν ό,τι ισχύει σε ανάλογες περιπτώσεις
στο εξωτερικό, δηλαδή στενή συνεργασία
δήμων, περιφερειών, επιμελητηρίων και ορ-
γανισμών λιμένων με κοινά προγράμματα.
Χωρίς τέτοιες συνεργασίες, δεν γίνεται τίπο-
τε ουσιαστικό στο τέλος...