Page 31 - Τουριστική Αγορά τ. 261

31
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
όσο και με αναφορά στη συμβολή της στην
περιφερειακή ανάπτυξη και στην ενσωμάτω-
ση των νησιωτικών περιοχών.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ
Ο σκοπός της μελέτης είναι να αποτυπώ-
σει τη συνολική συμβολή του κλάδου της
Ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία, λαμβά-
νοντας υπόψη τις καταλυτικές του επιδρά-
σεις μέσω του τουρισμού και της μεταφοράς
προϊόντων στην οικονομία της νησιωτικής Ελ-
λάδας, και να αναλύσει τα ζητήματα σχετικά
με την καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού
του κλάδου. Η μελέτη αφορά στο σύνολο της
επιβατηγού ναυτιλίας, εκτός από τις πορθ-
μειακές γραμμές στις οποίες πραγματοποι-
ούνται διαδρομές μικρών αποστάσεων.
Η ελληνική Ακτοπλοΐα, επιτελώντας το ση-
μαντικό έργο της διασύνδεσης της ηπειρωτι-
κής χώρας με τη νησιωτική Ελλάδα, αποτε-
λεί μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.
Οι κυριότερες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις
διαθέτουν σύγχρονο στόλο πλοίων με μεγάλη
χωρητικότητα, ως αποτέλεσμα των επενδύ-
σεων σε νεότευκτα πλοία και την απόσυρση
παλαιότερων κατά τη διάρκεια της προηγού-
μενης δεκαετίας.
Μετά το 2009, ο κλάδος βρέθηκε αντιμέ-
τωπος με δύο ταυτόχρονες και ισχυρές εξω-
γενείς διαταραχές: την αύξηση των διεθνών
τιμών των καυσίμων και την κατακόρυφη
πτώση της επιβατικής κίνησης λόγω της κρί-
σης της ελληνικής οικονομίας, αλλά και σε
σχετικά μικρότερο βαθμό, της ευρωπαϊκής
οικονομίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ζήτη-
ση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών υποχώρησε με-
ταξύ 2009 και 2012 κατά 24% στους επιβάτες
και κατά 29% στα ΙΧ αυτοκίνητα (με ενδεί-
ξεις σταθεροποίησης το 2013), ενώ το κό-
στος καυσίμων αποτελεί πλέον περισσότερο
από το ήμισυ του κύκλου εργασιών του κλά-
δου. Η δυνατότητα προσαρμογής σε αυτές
τις εξωγενείς διαταραχές εμποδίστηκε σε
μεγάλο βαθμό και από περιορισμούς στο
ρυθμιστικό περιβάλλον.
Οι εξελίξεις αυτές αντανακλώνται στα οι-
κονομικά αποτελέσματα του κλάδου, τα
οποία είναι δυσμενή. Η συρρίκνωση του κύ-
κλου εργασιών συνδυάστηκε με σημαντικές
αυξήσεις των λειτουργικών εξόδων, οδηγώ-
ντας σε μεγάλες ζημιές. Η ρευστότητα είναι
περιορισμένη και η δανειακή πίεση υψηλή.
Κατά συνέπεια, δημιουργούνται βάσιμα ερω-
τήματα για τη βιωσιμότητα ορισμένων επιχει-
ρήσεων του κλάδου και τη δυνατότητα του
υφιστάμενου συστήματος να παρέχει τις
απαιτούμενες ακτοπλοϊκές υπηρεσίες τα
επόμενα χρόνια, παρά τη βελτίωση που ση-
μειώθηκε στους χρηματοοικονομικούς δεί-
κτες το 2013. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα
έχει ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες για την
εθνική οικονομία, καθώς η επιβατηγός ναυτι-
λία συνεισφέρει στην εγχώρια οικονομική
δραστηριότητα με τη διακίνηση επιβατών και
οχημάτων, λειτουργεί όμως και υποστηρικτι-
κά στην ανάπτυξη άλλων κλάδων δραστηριό-
τητας, ειδικά στις νησιωτικές περιφέρειες
της χώρας.
Από την ανάλυση προέκυψε ότι σε όρους
ΑΕΠ η συνεισφορά στην οικονομία από τη
ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές στο
εσωτερικό της χώρας το 2013 εκτιμάται σε
περίπου 1,5 δισ. ευρώ, ενώ σε όρους απα-
σχόλησης διαμορφώνεται σε 21,4 χιλιάδες
θέσεις εργασίας (εκ των οποίων περίπου 5
χιλιάδες εκτιμάται ότι απασχολούνται στα
πλοία και στα γραφεία των ακτοπλοϊκών επι-
χειρήσεων). Ωστόσο, σημαντικά υψηλότερη
είναι η συνεισφορά από τις καταλυτικές επι-
δράσεις που συνδέονται με τον τουρισμό και
την ανάπτυξη του πρωτογενή και μεταποιητι-
κού τομέα στις νησιωτικές περιφέρειες της
χώρας. Η οικονομία των νησιών στηρίζεται
στον τουρισμό, το εμπόριο και τη γεωργία,
δηλαδή σε κλάδους που εξαρτώνται άμεσα
από την απρόσκοπτη διασύνδεση των νη-
σιών με την ηπειρωτική χώρα και κατά συ-
νέπεια συνδέονται στενά με την Ακτο-
πλοΐα. Συνδυάζοντας την επίδραση από τη
ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές με τις
καταλυτικές επιδράσεις, η συνολική συνει-
σφορά της εγχώριας Ακτοπλοΐας εκτιμάται,
σε όρους ΑΕΠ, σε 11,8 δισ. ευρώ ή 6,5% του
συνολικού ΑΕΠ της χώρας το 2013, ενώ σε
όρους απασχόλησης ανέρχεται σε 260.000
θέσεις εργασίας (ή 7,2% της συνολικής απα-
σχόλησης), μέγεθος το οποίο αντιστοιχεί πε-
ρίπου στο ήμισυ της απασχόλησης στις νη-
σιωτικές περιφέρειες.
Δεδομένων των υφιστάμενων συνθηκών,
είναι απαραίτητος ο εξορθολογισμός της δυ-
ναμικότητας του κλάδου και των δρομολο-
γίων. Ήδη εταιρείες του κλάδου βρίσκονται
σε συζητήσεις με τράπεζες για την αναδιάρ-
θρωση των δανείων τους. Αυτό θα αποτελέ-
σει το πρώτο βήμα σε μία προσπάθεια διά-
σωσης του κλάδου.
Η προσαρμογή του κλάδου στα νέα δεδο-
μένα απαιτεί συνεχείς προσπάθειες περιορι-
σμού του κόστους εκμετάλλευσης με διατή-
ρηση της καλύτερης δυνατής εξυπηρέτησης
των χρηστών ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Βρα-
χυπρόθεσμα, θα είναι αποτελεσματικά κά-
ποια μέτρα τόνωσης της ζήτησης μέσω μείω-
σης των εκτός καθαρών ναύλων χρεώσεων,
όμως ταυτόχρονα απαιτείται να επανακαθο-
ριστούν αρκετές παράμετροι που συνδέο-
νται με το ακτοπλοϊκό ζήτημα, ιδίως σε ό,τι
αφορά το πλαίσιο που ρυθμίζει τη λειτουργία
της Ακτοπλοΐας.
Στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται ενδεικτι-
κά τα εξής:
Μείωση κόστους λειτουργίας πλοίου. Με
δεδομένο ότι το κόστος καυσίμων καθορίζε-
ται σε μεγάλο βαθμό εξωγενώς (εξαίρεση
αποτελούν οι χρεώσεις για την τήρηση στρα-
τηγικών αποθεμάτων πετρελαίου, για τις
οποίες θα μπορούσαν να εξεταστούν οι δυ-
νατότητες μείωσης), η μείωση του κόστους
λειτουργίας μπορεί να επιτευχθεί με μείωση
του κόστους επανδρώσεως (μέσω, για παρά-
δειγμα, της επιδότησης ασφαλιστικών εισφο-
ρών), με συνθέσεις πληρωμάτων που αντα-
ποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των
πλοίων, με κατάργηση της ελληνομάθειας
για το προσωπικό που σύμφωνα με τις διε-
θνείς συμβάσεις δεν σχετίζεται με την
ασφαλή λειτουργία του πλοίου, με μείωση
του χρόνου υποχρεωτικής δρομολόγησης
στις τακτικές γραμμές.
Εξέταση της δυνατότητας κατάργησης
του επιναύλου, μείωσης των λιμενικών τελών
όπου δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα υπηρε-
σιών και αναθεώρησης του καθεστώτος υπο-
χρεωτικών εκπτώσεων σε κατηγορίες χρη-
στών.
Εξέταση της δυνατότητας μείωσης των