32
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ
ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
συντελεστών ΦΠΑ στα εισιτήρια της Ακτο-
πλοΐας. Με βάση τρία σενάρια, εκτιμήθηκε
ότι η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στα ακτο-
πλοϊκά εισιτήρια υπό συγκεκριμένες προϋ-
ποθέσεις (πλήρης μετακύλιση της μείωσης
του ΦΠΑ στις τιμές των εισιτηρίων) θα τονώ-
σει τη ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών και θα
έχει θετική επίδραση στον κλάδο και στην οι-
κονομική δραστηριότητα στα νησιά. Επιπλέ-
ον, οι απώλειες εσόδων από το ΦΠΑ στα
ναύλα εκτιμάται ότι αντισταθμίζονται από τα
έσοδα που προκύπτουν από την αύξηση της
οικονομικής δραστηριότητας στις νησιωτικές
περιφέρειες της χώρας, αρκεί η πρόσθετη
ζήτηση για τουρισμό που δημιουργείται εκεί
να μην οδηγεί σε ισοδύναμη πτώση της ζήτη-
σης στις ηπειρωτικές περιοχές και η έκταση
της φοροδιαφυγής να μην ξεπερνά το 60%
των δυνητικών επιπλέον εσόδων από ΦΠΑ
στα νησιά. Επομένως, εκτιμάται πως υπό συ-
γκεκριμένες προϋποθέσεις, η μείωση των
συντελεστών ΦΠΑ σε εισιτήρια επιβατών και
Ι.Χ. οχημάτων δεν θα είχε αρνητικό δημοσιο-
νομικό αποτέλεσμα.
•
Εκσυγχρονισμός του συστήματος έκδοσης
εισιτηρίων. Η σταδιακή αύξηση της χρήσης
νέων τεχνολογιών από το καταναλωτικό κοι-
νό, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των
πληροφοριακών συστημάτων των ακτοπλοϊ-
κών εταιρειών και την προσαρμογή του θε-
σμικού πλαισίου, μπορεί να διευκολύνει την
υιοθέτηση του συστήματος ηλεκτρονικού ει-
σιτηρίου και στην Ακτοπλοΐα, κατά τα πρότυ-
πα των αερομεταφορών. Με τις κατάλληλες
προσαρμογές και υπό την προϋπόθεση επί-
λυσης των ειδικών ζητημάτων που δημιουρ-
γούνται (π.χ. σε σχέση με τις δυνατότητες
των λιμενικών υποδομών και τη διαχείριση
του πλήθους επιβατών και οχημάτων), η εξυ-
πηρέτηση των επιβατών θα καταστεί καλύτε-
ρη, ενώ οι εταιρείες θα μπορέσουν να εξοι-
κονομήσουν πόρους, αλλά και να επεκτεί-
νουν την εφαρμογή δυναμικών συστημάτων
τιμολόγησης, που θα τους επιτρέψουν τελικά
την πιο αποδοτική διαχείριση των εσόδων
τους.
•
Αναδιοργάνωση ακτοπλοϊκού συστήματος.
Επανασχεδιασμός του ακτοπλοϊκού δικτύου
σύμφωνα με τον οποίο θα εξυπηρετούνται οι
ανάγκες και θα αξιοποιούνται καλύτερα οι
πόροι που διατίθενται για την αποζημίωση
των μη εμπορικών γραμμών. Αυτό σημαίνει
επανεξέταση των γραμμών που επιδοτούνται
με έμφαση στην απάντηση των παρακάτω
ενδεικτικών ερωτημάτων: Καλύπτονται οι
ανάγκες από γραμμές ελεύθερης δρομολό-
γησης; Υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι σύνδε-
σης (π.χ. οδικής μεταξύ λιμανιών του ίδιου
νησιού); Εμπίπτουν οι γραμμές στις ελάχι-
στες απαιτήσεις σύνδεσης; Ποιο είναι το κό-
στος ανά επιβάτη; Σημαίνει επίσης ενδεχό-
μενη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος
ελεύθερης δρομολόγησης για δύο ή τρεις
περιόδους ανά έτος;
•
Επανεξέταση συστήματος αποζημίωσης
παροχής δημόσιας υπηρεσίας σε όλα τα μέ-
σα μεταφοράς (Ακτοπλοΐα, αερομεταφορές
κ.λπ.). Πρέπει να εξεταστούν συνολικά οι
αποζημιώσεις που δίνονται για την παροχή
υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος, ώστε να
συγκεντρώνονται και να αποδίδονται από τον
κρατικό προϋπολογισμό οι απαιτούμενοι πό-
ροι με ισότιμη μεταχείριση των χρηστών. Ει-
δικές μελέτες έχουν δείξει ότι ορισμένες
γραμμές εμφανίζονται να λαμβάνουν χαμη-
λές επιδοτήσεις για το μέγεθός τους, καθώς
και ότι υπάρχουν επικαλύψεις των αεροπορι-
κών και ακτοπλοϊκών δικτύων και των αερο-
πορικών υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας
με κερδοφόρες ακτοπλοϊκές γραμμές, επι-
βεβαιώνοντας ότι οι υφιστάμενες γραμμές
έχουν αναπτυχθεί χωρίς ολοκληρωμένο σχε-
διασμό.
•
Με τον επανασχεδιασμό του δικτύου πρέ-
πει να εξεταστεί με λεπτομέρεια η δυνατό-
τητα δημιουργίας περιφερειακών κόμβων
μετεπιβίβασης με ταχεία ανταπόκριση σε μι-
κρότερα νησιά – σε συνδυασμό και με άλλα
μέσα μεταφοράς (π.χ. λεωφορεία, αεροπο-
ρικά δρομολόγια, δίκτυο υδροπλάνων). Υπάρ-
χουν, ωστόσο, αρκετοί περιορισμοί σε μία τέ-
τοια προσπάθεια (π.χ. διαχείριση επιβατών
και αποσκευών).
•
Βελτίωση διαδικασιών: α) Δηλώσεις για τις
ελεύθερες γραμμές δρομολόγησης, β) Επι-
λογή πλοίων εξυπηρέτησης γραμμών δημό-
σιας υπηρεσίας, γ) Καταβολή αποζημιώσεων
για την εξυπηρέτηση γραμμών δημόσιας
υπηρεσίας, δ) Όροι διαγωνισμών για γραμ-
μές δημόσιας υπηρεσίας με χρήση κριτη-
ρίων εποχικότητας και δρομολόγηση διαφο-
ρετικής χωρητικότητας πλοίων, εισαγωγή
ποιοτικών κριτηρίων (ταχύτητα, άνεση, τιμή
κ.λπ.).
Η
συμβολή του κλάδου της Ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία είναι ιδιαίτερα σημαντική, αλ-
λά η διατήρηση και η επέκταση αυτής της συμβολής βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην
εφαρμογή διαρθρωτικών και κλαδικών μέτρων πολιτικής. Αυτά τα μέτρα πολιτικής πρέπει να στο-
χεύουν στην ελαχιστοποίηση του κόστους παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών για να διασφαλιστεί
η βιωσιμότητα του κλάδου, χωρίς ωστόσο να θυσιάζεται η ποιότητα παροχής των συγκεκριμένων
υπηρεσιών.