Τουριστική Αγορά τ. 280

75 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ μείωση σε μονάδες 3 και 4 αστέρων έχει καταγραφεί κατά τη διάρκεια της τελευ- ταίας πενταετίας. Όπως ανέφερε ο κ. Μητρόπουλος, οι συνολικές επενδυτικές ανάγκες στον ξενοδοχειακό κλάδο για τα προ- σεχή πέντε χρόνια υπολογίζονται σε 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία κατανέμονται σε 4,8 δισεκατομμύ- ρια ευρώ για την αναβάθμιση του υφιστάμενου δυναμικού, σε 1 δισε- κατομμύριο ευρώ για την κατασκευή επιπλέον κλινών και σε 300 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση υφιστάμε- νων εγκαταστάσεων. «Ενδεικτικό της επενδυτικής δραστηριότητας του κλάδου κατά τη διάρκεια της κρίσης είναι ότι η δυναμικότητα των ξενοδοχείων αυξήθηκε από 397.660 δωμάτια το 2010 σε 414.127 δωμάτια το 2017. Συγκεκριμένα, καταγράφεται αναδιάρθρωση του προϊόντος προς υψηλότερες κατηγορίες και κυρίως προς ξενοδοχεία 5 αστέρων, καθώς η δυναμικότητα σε αυτά ενισχύθηκε από 51.100 δωμάτια το 2010 σε 74.884 δωμάτια το 2017. Έτσι, ενώ κάτι τέτοιο λειτουργούσε αποδοτικά σε ώριμους εγχώριους προορισμούς, δεν είχε την ίδια παρουσία σε αδύναμες – τουριστικά– περιοχές. Κάθε άλλο! Πόσο μάλλον, από τη στιγμή κατά την οποία ουδείς φρόντισε, ώστε να αναπτύξει το «υποστηρικτικό περιβάλλον», ήτοι τον ίδιο τον προορισμό, σε επίπεδο προϊόντων, παροχών, προσφορών, πλεονεκτημάτων, εξωστρέφειας κ.ο.κ.» , υπογραμμίζει ο κ. Μητρόπουλος και συνεχίζει: «Υπάρχουν περιοχές στη χώρα μας με σημαντικά πληθυσμιακά μεγέθη κι αξιοσημείωτη χιλιομετρική έκταση που διαθέτουν σπάνιας ομορφιάς και ποικιλίας φυσικό πλούτο, ωστόσο δεν καταφέρνουν να προσελκύουν παρά ελάχιστο ποσοστό από τον τουρισμό που εν δυνάμει θα μπορούσαν κι ενδεχομένως θα αξίωναν να έχουν! Και σε πλήρη αντιδιαστολή, υπάρχει μια πληθώρα νησιών της πατρίδος μας, τα οποία είναι μικροσκοπικά –εν συγκρίσει με ολόκληρες γεωγραφικές περιφέρειες– και τείνουν να βιώσουν το φαινόμενο του υπερτουρισμού! Βέβαια, για να φτάσουν σε αυτό το σημείο, έκαναν σωστά το… homework τους και πλέον είναι σε θέση να δρέπουν τους καρπούς των κόπων τους. Έκαναν, λ.χ. το κατάλληλο branding, έκτισαν βήμα– βήμα τη στρατηγική εξωστρέφειάς τους, γνωστοποίησαν και διαφήμισαν τις παροχές τους, επένδυσαν χρόνο κι οικονομικούς πόρους σε marketing, οργανώθηκαν σε πλήρως επαγγελματικό πλαίσιο συνεργαζόμενοι με αεροπορικές γραμμές και tour operators, δόμησαν ελκυστικά τουριστικά πακέτα κ.ο.κ. Όλα αυτά συνέτειναν στο να προσελκύσουν την κατάλληλη τουριστική ροή και στο τέλος της ημέρας να αποτυπώσουν ανάγλυφα την παρουσία τους στο διεθνές τουριστικό στερέωμα». Έμφαση στο κατάλληλο μείγμα εμπειριών Ένα από τα ζητούμενα του εγχώριου τουρισμού θα πρέπει να αφορά την προσφορά του κατάλληλου μείγματος εμπειριών στους υφιστάμενους αλλά και τους δυνητικούς πελάτες. Ο κ. Μη- τρόπουλος τονίζει: «Ξέρετε, θα τολμούσα να πω πως η έννοια του θεματικού τουρισμού είναι ελαφρώς παρεξηγημένη, πρωτίστως από εμάς. Κι αυτό, καθώς τη θεωρούμε ως μια αυτόνομη κι αυθύπαρκτη οντότητα, ενώ σε πλείστες περιπτώσεις αποτελεί μια μείξη από ποικίλες εμπειρίες κι έναν εν γένει συνδυασμό «θέλω» κι ενδιαφερόντων. Αυτά ασφαλώς και λειτουργούν με τη λογική της συνεργασίας και του συγκερασμού, κι όχι των αποκλεισμών και της αποκλειστικότητας! Γι’ αυτό κι οι τουριστικοί φορείς οφείλουν να αναζητούν, να εντοπίζουν και να καταγράφουν τι ενδιαφέρει συγκεκριμένες κατηγορίες τουριστών, να διαμορφώνουν μια συγκεντρωτική πρόταση –εν είδει πακέτου– και να τους το προσφέρουν με το κατάλληλο… περιτύλιγμα και δη σε χρονικές περιόδους που βρίσκονται εκτός της παραδοσιακής πρακτικής και της ιδιαίτερα αυξημένης ζήτησης. Αν μη τι άλλο, έχουμε μια πληθώρα από εμπειρίες, μοναδικές σε διεθνές επίπεδο, οι οποίες απομένουν να συνδυαστούν δημιουργικά, ώστε να αποτελέσουν μια ικανή πρόκληση προσέλκυσης άκρως ποιοτικού τουρισμού, υψηλής χρηματοοικονομικής στάθμης, και δη σε off season περιόδους. Η δημιουργία, λοιπόν, μιας μείξης προϊόντων κι εμπειριών θα αποτελέσει την κορυφαία πρόκληση για τους stakeholders του τουρισμού στη χώρα μας κατά το άμεσο μέλλον». Προτάσεις για την τουριστική…απο- γείωση της χώρας μας! Σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, μπο- ρεί ο τουρισμός να παραμένει ένας από τους κύριους παράγοντες ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, εντούτοις απαιτείται μια σειρά από στρατηγικές προσαρμογές που θα συντείνουν στην αύξηση της αξίας του. «Καταρχάς, απαιτείται η προσέλκυση τουριστών με υψηλό εισόδημα κι η ταχεία ανάπτυξη του τουριστικού μας προϊόντος σε χώρες που βρίσκονται κι εκτός των κόλπων της Ε.Ε. με εκτιμώμενο δυναμικό 6,9 δις ευρώ στις τουριστικές εισπράξεις. Σημαντική θεωρείται η εισαγωγή συμπληρωματικών προϊόντων με εκτιμώμενο δυναμικό της τάξεως των 2,6 δις ευρώ στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, αλλά κι η επέκταση ζήτησης σε δευτερεύοντες προορισμούς, με την εκτιμώμενη αύξηση εσόδων ξενοδοχείων να φτάνει στα 2,1 δις ευρώ. Ένα ακόμη βήμα είναι η επέκταση κι αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με την ετήσια εκτιμώμενη άμεση επίδραση στο ΑΕΠ να αγγίζει τα 4,3 δις ευρώ, καθώς επίσης κι η οικοδόμηση μιας νέας σχέσης συνεργασίας δημοσίου κι ιδιωτικού τομέα» καταλήγει ο κ. Μητρόπουλος. • “ Η δημιουργία μείξης προϊόντων κι εμπειριών θα αποτελέσει την κορυφαία πρόκληση για τους stakeholders του τουρισμού στη χώρα μας κατά το άμεσο μέλλον. ” Κώστας Μητρόπουλος, Εντεταλμένος Σύμβουλος της εταιρείας PwC Ελλάδος.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=