Τουριστική Αγορά τ. 281

14 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ Για ολόκληρο τον Απρίλιο του πε- ρασμένου έτους, το Υπουργείο Του- ρισμού είχε προϋπολογίσει το ποσό των 44.946.535 ευρώ, εκ των οποίων ενταλματοποιήθηκαν τα 10.750.274,08 ευρώ και εν τέλει πληρώθηκαν τα 10.547.102,13 ευρώ. Κοιτάζοντας σε βάθος τα αριθμητικά δεδομένα, προκύπτουν δύο τινά: Είτε κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού ισχύει η -περιβόητη- λογική της… γονα- τογραφίας (δηλαδή, η διαδικασία λαμ- βάνει χώρα κυριολεκτικά στο… πόδι) ή υπάρχει πλήρης άγνοια των μεγεθών που προϋπολογίζονται σε σχέση με αυ- τά που ισχύουν και πληρώνονται. Υπάρ- χει και μια τρίτη λογική εξήγηση που δεν είναι άλλη από το σκόπιμο… «φού- σκωμα» των δαπανών, προκειμένου στο τέλος της ημέρας να φτάνουν τα μεγέθη στο επιθυμητό επίπεδο. Και πάλι πρό- κειται για μια στρεβλή αντίληψη όσο και πρακτική, καθώς η… δημιουργική λογι- στική αποτελεί μια από τις βασικές αιτί- ες για την οικονομική δυσπραγία στην οποία βρέθηκαν τα δημόσια οικονομικά τα (πολλά) τελευταία χρόνια. Καθίσταται, απλώς, αδιανόητο σε μη- νιαία βάση το budgeting να έχει ποσο- στό υλοποίησης της τάξεως του 22%! Εντυπωσιακά μεγάλες όσο και δυσνόητες αποκλίσεις Ο προβληματισμός συνεχίζεται, καθώς εντύπωση προκαλούν τα ποσά που προϋ­ πολογίζονται σε συγκεκριμένους κωδι- κούς, και δη στον τομέα της Μισθοδοσί- ας, με αυτά που εν τέλει πληρώνονται. Συγκεκριμένα, για τον Απρίλιο του 2018, είχε υπάρξει μέριμνα να προϋπο- λογιστεί στον Κωδικό Αριθμού Εξόδων (ΚΑΕ) υπ’ αριθμών 0211 με τον διακρι- τικό τίτλο «Βασικός μισθός» το ποσό των 9.008.477 ευρώ. Εάν αναρωτιέστε σχετικά με το τελικό ποσό που ενταλμα- τοποιήθηκε κι εν τέλει πληρώθηκε, αυτό ήταν 2.988.306,64 ευρώ. Κάτι λιγότερο από το 30% του προϋπολογισθέντος ποσού! Κάτι που για τον συγκεκριμένο κωδικό δεν δύναται να ισχύει, καθώς σχετίζεται άμεσα με τη μισθοδοσία των υπαλλήλων και στελεχών του Υπουρ- γείου Τουρισμού! Μάλιστα, στα ίδια πάνω–κάτω επίπεδα κινούνται και τα ποσά για τον Μάρτιο του 2018, καθώς είχαν προϋπολογιστεί 8.983.788 ευρώ, μα τα ενταλματοποιηθέντα ανήλθαν σε 2.240.189,43 ευρώ. Αντιθέτως, τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους καταγράφηκε σημαντικά μεγαλύτερη απόκλιση στον περίφημο κωδικό 0211, καθώς είχαν προϋπολογι- στεί 8.986.400 ευρώ, από τα οποία και πληρώθηκαν 1.492.492,83 ευρώ. Ποσό που αντιπροσωπεύει το 1/6 του αρχικού ζητούμενου! Αντίστοιχα, μεγάλες αποκλίσεις υπάρ- χουν και σε σειρά άλλων ΚΑΕ, όμως, λόγω του γεγονότος ότι τα ζητούμενα ποσά δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλα, καθώς συνήθως κινούνται σε επίπεδα μικρότε- ρα των 300–400.000 ευρώ, δεν υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον. Με μια πρώτη ματιά, τουλάχιστον, καθώς αντιμετωπί- ζονται ως μεμονωμένα μεγέθη. Ωστόσο, στην περίπτωση κατά την οποία προ- στεθεί το σύνολο των προϋπολογισθέ- ντων ποσών των Κωδικών Αριθμών Εξόδων, τότε το αποτέλεσμα μπορεί να προκαλέσει αίσθηση! Για παράδειγμα, στον κωδικό 3299, με τον άκρως γενικό τίτλο: «Λοιπές αποδόσεις σε Οργανισμούς, Φυσικά και Νομικά πρόσωπα» υπάρχει μια προϋπο- λογισθείσα πρόβλεψη της τάξεως των 20.777.000 ευρώ, ενώ τελικά πληρώθη- καν 3.919.178,95 ευρώ! Στον κωδικό 0813 που αφορά σε «Μισθώματα κτιρίων», μπορεί ο προϋ- πολογισμός να αναφέρει το ποσό των 1.555.000 ευρώ, εντούτοις πληρώθηκαν 307.082,07 ευρώ. Οι «Αμοιβές καθαριότητας» στον ΚΑΕ 0875, προϋπολογίζονται στις 284.272 ευρώ, όταν τελικά πληρώθηκαν 22.075,85 ευρώ. Σε επίπεδο προβολής, δημοσιότη- τας και εν γένει δημοσίων σχέσεων, στους κωδικούς 0845 (Κάθε είδους δαπάνες δημοσίων σχέσεων) και 0844 (Εκθέσεις-Οργάνωση συνεδρίων και πολιτιστικών εκδηλώσεων) είχαν προϋ­ πολογιστεί 150.000 και 100.000 ευρώ, αντίστοιχα. Τελικά, πληρώθηκαν 731,88 και… 0 ευρώ, αντίστοιχα! Η ανάγκη του είναι και του φαίνεσθαι τίμια της συζύγου του Καίσαρα! Το σύνολο των ανωτέρω αντικατο- πτρίζει μια λογική, αισθητή κι εν τέλει απτή πρακτική δημόσιας διοίκησης που κάθε άλλο παρά δείχνει να σέβεται τους ίδιους τους πολίτες και κάθε ενδιαφε- ρόμενο εμπράκτως, ενώ την ίδια στιγμή αφήνει «σκιές» τις οποίες καθείς μπορεί να κρίνει, να εξηγήσει, αλλά πρωτίστως να υποθέσει κατά το δοκούν! Είναι το σημείο εκείνο που κάνει την εμφάνισή της η ρήση περί της συζύγου του Καίσα- ρα και της τιμιότητας… Έννοιες όπως διαφάνεια, χρηστή διοίκηση κι ανοικτά δεδομένα πρέπει να θεωρούνται ως αυτονόητη πραγ- ματικότητα κι όχι δακτυλοδεικτούμενη εξαίρεση! Πολλώ δε μάλλον, όταν εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία ταλαιπω- ρούμαστε ως χώρα από αδιαφάνεια και κατασπατάληση δημόσιων οικονομικών δεδομένων κι από ταυτόχρονη φαλκί- δευση (λέγε με και «μαγείρεμα») στοι- χείων. «Greek statistics» ονομάζονται κι έχουν… στοιχειώσει ολόκληρες γενιές, πλέον, συμπατριωτών μας. Θα πρέπει να επισημανθεί πως η Δι- εύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, και δη το τμήμα Τακτικού Προϋπολογισμού, ΠΔΕ & ΜΠΔΣ, είναι επιφορτισμένο με τη σύνταξη και δημοσίευση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Τουρισμού σε μηναία βάση. Η «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ» επιχείρησε πολλαπλές φορές να έρθει σε επικοινωνία με τη συγκεκριμένη Διεύθυνση, εντού- τοις δεν προέκυψε καμία απάντηση. Συνεχίζεται… •

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=