Τουριστική Αγορά τ. 281

63 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Σ τον ξενοδοχειακό τομέα κατα- γράφεται αυξημένη χρήση νε- ρού στις πισίνες, τον περιβάλ- λοντα χώρο, τον καθαρισμό, την κουζίνα και τις υπηρεσίες laundry. Δεν είναι μυστικό ότι οι ποσό- τητες που καταναλώνουν τα ξενοδοχεία κυμαίνονται από 60 έως 220μ³ (κυβικά μέτρα) ανά δωμάτιο τον χρόνο, ανάλογα με τις υπηρεσίες που παρέχουν και την πρακτική εξοικονόμησης νερού που χρησιμοποιούν. Αυτό έχει ως αποτέλε- σμα τόσο την έλλειψη νερού όσο και την κακή ποιότητά του. Επίσης, η σωστή και, κυρίως, η ασφα- λής επεξεργασία των υγρών αποβλήτων σήμερα, δυστυχώς, δεν είναι σε πρώτη προτεραιότητα σε όλες σχεδόν τις επι- χειρήσεις του τουριστικού κλάδου. Tο περιοδικό «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ», με το παρόν αφιερώμα, «ρίχνει φως» σε όλες τις σύγχρονες τάσεις, τα προβλή- ματα και τις απαιτήσεις που πρέπει να έχουν οι επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου από τα συστήματα επεξεργασίας νερού και διαχείρισης αποβλήτων που χρησιμοποιούν ή που θα εφαρμόσουν. Ποια είναι η ορθή κι ασφαλής διαχεί- ριση κι επεξεργασία των υγρών αποβλή- των και ποιος είναι ο ρόλος της ασφάλει- ας και των προτύπων αυτής; Ποια είναι τα νέα ασφαλή συστήματα διαχείρισης αποβλήτων, τι ζητούν οι επιχειρήσεις και πόσο εύκολη είναι, τελικά, η σωστή επε- ξεργασία νερού κι η διαχείριση αποβλή- των από τις ξενοδοχειακές μονάδες; Η έλλειψη κατάλληλα εκπαιδευμένου τεχνικού προσωπικού κι η χρήση των επεξεργασμένων υγρών σε συνδυασμό με την πιθανότητα επαναχρησιμοποίη- σής τους εγείρουν προβλήματα ποιότη- τας, ποσότητας και κόστους νερού. Αναφορικά με το πρόβλημα της ποι- ότητας νερού, είναι πολλές οι περιπτώ- σεις που το νερό που καταλήγει σε ένα ξενοδοχείο, είτε μέσω του δικτύου είτε μέσω ιδιωτικής γεώτρησης, είναι τέτοιας ποιότητας που δεν είναι κατάλληλο για κατανάλωση. Το πρόβλημα ποσότητας νερού, ειδικά σε περιοχές που έχουν έντονο τουρισμό, είναι μεγάλο, καθώς το νερό που παρέχει ο Δήμος δεν επαρκεί, για να καλύψει τις ανάγκες όλων των μονάδων, ιδιαίτερα κατά τη θερινή πε- ρίοδο. Τέλος, όσον αφορά το πρόβλημα του κόστους νερού, πολλές φορές οι Δήμοι, είτε στην προσπάθειά τους να ελαττώσουν τις καταναλώσεις είτε λόγω της ανόδου του δικού τους λειτουργικού κόστους για τη φίλτρανση του νερού, ανεβάζουν δραματικά το κοστολόγιο παροχής νερού ανά κυβικό μέτρο. Αυτό αυξάνει κατακόρυφα το λειτουργικό κόστος μιας ξενοδοχειακής μονάδας, αναγκάζοντας τους ξενοδόχους να ανα- ζητήσουν λύσεις. Νέα συστήματα επεξεργασίας και δια- χείρισης των υγρών αποβλήτων Σε γενικές γραμμές, αρκετά μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων σήμερα είτε δεν διαθέτει καθόλου σύστημα επεξεργα- σίας αποβλήτων είτε τα συστήματα που έχει δεν επαρκούν για διάφορους λόγους και δεν καλύπτουν τις απαιτή- σεις της Νομοθεσίας, με αποτέλεσμα τη μόλυνση του περιβάλλοντος. Υπάρχουν, όμως, και ξενοδοχειακές μονάδες οι οποίες διαθέτουν πλήρη και λειτουργικά συστήματα επεξεργασίας κι επανα- χρησιμοποίησης των επεξεργασμένων υγρών (για άρδευση ή άλλη χρήση), οι οποίες αποτελούν τη μειοψηφία. Σύμφωνα με τη Euromarket, η επεξερ- γασία των υγρών αποβλήτων, παγκο- σμίως, επιτυγχάνεται μέσω συστημάτων (μονάδων) επεξεργασίας, που χρησι- μοποιούν είτε κλασικές, συμβατικές μεθόδους επεξεργασίας (ενεργός ιλύς) είτε νεότερη τεχνολογία, όπως MBR (Membrane Bio Reactor) και MBBR (Moving Bed Biofilm Reactor). Πρέπει να τονισθεί ότι η ασφάλεια της λήψης του επιθυμητού αποτελέσματος επεξεργασίας δεν εξαρτάται τόσο από τα συστήματα που χρησιμοποιούνται όσο από την ορθή συγκέντρωση των απαιτούμενων τεχνικών δεδομένων, την επιλογή του κατάλληλου συστήματος σε σχέση με τις απαιτήσεις του κάθε έργου, καθώς και τη σωστή καθημερινή λει- τουργία και παρακολούθησή τους. ΗWall Eco αναφέρει ότι οι σημαντικό- τεροι παράγοντες κόστους κι οφέλους των περιβαλλοντικών έργων μιας ξενο- δοχειακής επιχείρησης είναι η μείωση ενεργειακής κατανάλωσης ανά πελάτη, η μείωση κόστους αποθήκευσης, η αύξηση παραγωγικότητας εργασίας κι υλικών, λόγω καλύτερης οργάνωσης, κι η μείωση προστίμων. Ακόμα, η εξοικο- νόμηση ηλεκτρικής ενέργειας, η μείωση κόστους διαχείρισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η βελτίωση φήμης και δημόσιας εικόνας, τα κοινωνικά οφέλη (έμμεσο όφελος) κι η αύξηση πελατών συγκαταλέγονται στα θετικά. Η περιβαλλοντική διαχείριση, επίσης, έχει αποτέλεσμα το χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και τη βελτίωση της αποδο- τικότητας, την αύξηση του επιπέδου ικα- νοποίησης πελατών κι εργαζομένων, τη βελτίωση της εικόνας του ξενοδοχείου, ως επιχείρησης φιλικής προς το περιβάλ- λον, και την πρόσβαση σε νέες αγορές. Επιπλέον πλεονεκτήματα αποτελούν η μακροχρόνια εξασφάλιση του επενδυ- μένου κεφαλαίου, μέσω της προστασίας του εγγύς φυσικού περιβάλλοντος λει- τουργίας της επιχείρησης, η πρόσβαση στις κρατικές επιχορηγήσεις, η μείωση των τοξικών εκπομπών και της συμβο- λής στα βασικά περιβαλλοντικά προ- βλήματα του πλανήτη, όπως αύξηση της θερμοκρασίας, τρύπα του όζοντος κ.ά. Οι σύγχρονες οικολογικές τεχνολογίες,

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=