Τουριστική Αγορά τ. 283

19 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ και πώς θα το κάνει πράξη, αν μη τι άλ- λο, γεμίζει με αισιοδοξία την κοινωνία και τον τουριστικό κλάδο. Πρωτίστως, γιατί φαίνεται πως υπάρ- χουν κάποιοι που δίνουν υπόσταση στα λόγια που χρησιμοποιούν, και κατ’ επέ- κταση, αντιλαμβάνονται τον τουρισμό ως έναν από τους πλέον καίριας σημασί- ας πυλώνες οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας. Και ως τέτοιον σκοπεύουν να τον αντιμετωπίσουν. Άμεσα, δίχως χρονοτριβή κι όμορφες, όσο κι ανέφικτες θεωρίες! Από την πρώτη στιγμή, ο πρωθυπουρ- γός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έδωσε τις κατευθυντήριες γραμμές στο υπουργικό δίδυμο του τουρισμού και, το κυριότε- ρο, έθεσε έναν ορατό χρονικό ορίζοντα: το προσεχές εξάμηνο! Τότε θα είναι έτοιμο το νέο ολοκλη- ρωμένο σχέδιο για τον τουρισμό και το αντίστοιχο συνολικό προσφερόμενο προϊόν. Mεγέθη, αλλά ποια μετρούν; Μια από τις πλέον βασικές παραδοχές στην οποία θα βασιστεί ο νέος σχεδια- σμός έχει να κάνει με τα μεγέθη. Για την ακρίβεια, την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ήτοι από το 2009 μέχρι και το 2018, ο Τουρισμός παρήγε άμεσα 125 δισεκατομμύρια ευρώ, με πολλαπλάσια συμβολή στην οικονομική δραστηριό- τητα και το ΑΕΠ της χώρας. Παράλληλα, 230 εκατομμύρια επισκέπτες υπολογίζε- ται πως είχαν ταξιδέψει στη χώρα μας! Επειδή, όμως, η στατιστική αποτελεί και τον επιστημονικότερο τρόπο να ισχυριστεί κάποιος ψέματα, θα πρέπει να σημειωθεί πως κατά την τελευταία δεκαετία, ο αριθμός των τουριστών αυξήθηκε περισσότερο από όσο το του- ριστικό εισόδημα που εισέρρευσε στη χώρα μας. Κι αυτό, παρά τις διαρκείς επικλήσεις της απελθούσας πολιτικής ηγεσίας περί της επίτευξης του ενός ρεκόρ μετά το άλλο. Ρεκόρ, ωστόσο, τα οποία παρέ- πεμπαν σε πλήθος επισκεπτών κι όχι στο πόσο προσοδοφόρο ήταν αυτό. Απόδειξη, προφανώς, πως η εν λόγω πο- λιτική ηγεσία δεν άσκησε την κατάλληλη πολιτική, κωφεύοντας στις διαρκείς επι- σημάνσεις και παρακλήσεις των φορέων κι εν γένει παραγόντων της εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας. Φέτος, αποδεικνύεται, σε μεγάλο βαθμό, πως η προηγούμενη πολιτική ηγεσία είχε επιλέξει να παρακολουθεί τη συγκυρία που ευνόησε τη χώρα μας. Γιατί, μόλις αυτή έφτασε σε ένα –λογικό- τέλος, οι επιπτώσεις της ήταν άμεσα και αρκούντως αρνητικές. Στρατηγική με συγκεκριμένους άξονες Εξυπακούεται πως οι αφίξεις θα πρέ- πει να παραμείνουν ψηλά, ωστόσο η έμφαση της στρατηγικής θα πρέπει να δοθεί στη σταδιακή αύξηση του τουρι- στικού ΑΕΠ. Ξεκάθαρα, η νέα ηγεσία του τουρι- σμού θέτει ως άμεσο στόχο κάθε αλλο- δαπός επισκέπτης να μένει περισσότε- ρες ημέρες και να αφήνει περισσότερα χρήματα! Απλό στη θεωρία, όμως, πώς σκοπεύει να το επιτύχει; Κατ’ αρχάς, με την παροχή κινήτρων, αναφορικά με την αναβάθμιση της ποιό- τητας των ξενοδοχείων, προσφέροντας στους επιχειρηματίες ως αντάλλαγμα πε- ρισσότερους κοινόχρηστους χώρους. Μια ακόμη σημαντική πτυχή έχει να κάνει με τον «πυρήνα» της έννοιας του τουρισμού, που δεν είναι άλλος από τη φιλοξενία, με έμφαση στον άνθρωπο και στην εμπειρία που βιώνει! Σε αυτό το πλαίσιο θα χαραχθεί και εφαρμοστεί μια ολοκληρωμένη στρατη- γική προσέγγιση με ξεκάθαρους άξονες. Σε πρώτο πλάνο αναμένεται να βρεθεί η επίτευξη μιας βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Κάτι που θα βασιστεί στο ισόρροπο δίπολο «προσφοράς – ζή- τησης», με την προσθήκη των ριζικά αναβαθμισμένων και ανανεωμένων υποδομών. Προκειμένου αυτό να γίνει πράξη με ομαλό τρόπο και να μην τεθεί σε κάποιον κίνδυνο το όλο εγχείρημα, θα πρέπει να αποφευχθεί το φαινόμενο του υπερτουρισμού, το οποίο σε συγκεκρι- μένους προορισμούς της πατρίδας μας και σε δεδομένο χρόνο τείνει να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Τέτοιες, που εί- ναι σίγουρο πως θα γυρίσουν… μπούμε- ρανγκ στο εγγύς μέλλον, καθώς ουδείς από τους εμπλεκόμενους παράγοντες επιθυμεί κάτι τέτοιο ή έχει να κερδίσει κάτι από αυτό. Κάθε άλλο…Όπως χα- ρακτηριστικά σημειώνουν πηγές του υπουργείου, θεωρείται ως των εκ των ων ουκ άνευ πως δεν γίνεται να «βαφτίζε- ται» ως τουριστικό προϊόν η ταλαιπωρία των επισκεπτών και των κατοίκων! Αντιθέτως, η νέα πολιτική ηγεσία του Τουρισμού θα επιδιώξει την άμεση βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του παρεχόμενου προϊόντος, την αισθητή αναβάθμιση της ποιότητας και του “ Ξεκάθαρα, η νέα ηγεσία του τουρισμού θέτει ως άμεσο στόχο κάθε ξένος επισκέπτης να μένει περισσότερες ημέρες και να αφήνει περισσότερα χρήματα. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=