Τουριστική Αγορά τ. 283

39 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Α ν κι η Ελλάδα είναι μια κατ’ εξοχήν ορεινή χώρα, καθώς χαρακτηρίζεται από βουνά απαράμιλλου φυσικού κάλλους, πλούσια σε χλωρίδα και πανίδα, έχει συνδυαστεί, διόλου αδίκως, με τα 3S (sea-sand-sun), δηλαδή το τρίπτυχο θάλασσα-άμμος-ήλιος. Αυτή όμως είναι κι η αφετηρία για το πρόβλημα της δι- άδοσης του χειμερινού τουρισμού, που συνοδεύεται βέβαια κι από άλλα ποικίλα και σύνθετα ζητήματα, που σχετίζονται, κυρίως, με την εποχικότητα. Για την πλειοψηφία των ξένων τουριστών, ο χει- μερινός τουρισμός στην Ελλάδα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το μοντέλο 3S του μαζικού τουρισμού. Κι όμως, η χώρα μας, ευλογημένη με σπάνια τοπία και μοναδικά δάση, πολλά εκ των οποίων προστατευόμενα ως Εθνι- κοί Δρυμοί, θα μπορούσε να προσφέρει στους επισκέπτες εναλλακτικές μορφές διακοπών, πέραν των καλοκαιρινών. Ξέ- νοι αλλά και ντόπιοι τουρίστες θα μπο- ρούσαν να περάσουν τον χρόνο τους με δραστηριότητες, προφανώς όπως το σκι κι η ορειβασία, αλλά και με πεζοπορία, καγιάκ, ράφτινγκ, κλπ. Επίσης, με την αξιοποίηση των πλούσιων αποθεμάτων φυσικών και πολιτιστικών πόρων που διαθέτει η Ελλάδα, την ποικιλομορφία του τοπίου, που συνδυάζει βουνό και θάλασσα, και το ήπιο κλίμα μπορούν να αναπτυχθούν άλλες μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο γαστρονομι- κός κι ο πολιτιστικός τουρισμός, ακόμα κι ο τουρισμός υγείας. Οι προκλήσεις για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού «Είναι πολύ εύκολο για μια επιχείρηση να οργανωθεί και να δημιουργήσει τις απαραίτητες κτηριακές υποδομές, για να υποδεχθεί τουρίστες και τον χειμώνα. Τα ξενοδοχεία, στην πλειοψηφία τους, με μικρές αλλαγές, μπορούν να λειτουργή- σουν και τον χειμώνα. Εφόσον έχουν ψύξη, έχουν και θέρμανση. Αυτό που θα πρέπει να προσθέσει ένας επιχειρηματίας στο ξε- νοδοχείο του, για να δημιουργήσει τις κα- τάλληλες προϋποθέσεις, ώστε να υποδε- χθεί τουρίστες τον χειμώνα, είναι κάποιους κλειστούς χώρους, όπως ένα καθιστικό ή ένα σαλόνι, για να περνάει τον χρόνο του ο επισκέπτης, και κάποιους χώρους με δρα- στηριότητες, όπως μπιλιάρδο» σημειώνει ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επι- χειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ), Παναγιώτης Τοκούζης. Το βασικό εμπόδιο που πρέπει να υπερπηδήσει μια ξενοδοχειακή επιχεί- ρηση ή ένα κατάλυμα που θέλει να επε- κτείνει την τουριστική περίοδο «δεν είναι τα λειτουργικά κόστη και το προσωπικό, που πρέπει να προσλάβει, για να καλύψει τις ανάγκες των πελατών. Τα προβλήματα έχουν να κάνουν, συνήθως, με τον προορι- σμό κι όχι με το κατάλυμα» επισημαίνουν στελέχη του ΣΕΤΚΕ. Ένα από αυτά είναι η προσβασιμότητα, καθώς, στους πε- ρισσότερους προορισμούς η συχνότητα των αεροπορικών πτήσεων τον χειμώνα περιορίζεται σε τέτοιο βαθμό που υπάρ- χει μόνο ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξυ- πηρετηθούν οι τουρίστες. Ο κ. Τοκούζης θέτει το πρόβλημα στην πραγματική του βάση: «Προϋπόθεση για να ευδοκιμήσει σε μια περιοχή ο χειμερι- νός τουρισμός είναι να μπορεί να προσελ- κύσει τουρίστες. Υπάρχουν περιοχές, όπως το Ναύπλιο, τα Γιάννενα κι ο Βόλος, που δουλεύουν όλο τον χρόνο. Πρέπει το Κρά- τος κι η Τοπική Αυτοδιοίκηση να επενδύ- σουν χρήματα για υποδομές. Πώς μπορεί, για παράδειγμα, να περιμένεις τουρίστες τον χειμώνα, όταν δεν υπάρχουν στάσεις λεωφορείων και, αν υπάρχουν, τα δρομο- λόγια είναι πολύ αραιά και οι άνθρωποι θα πρέπει να περιμένουν μέσα στο κρύο και τη βροχή πότε θα περάσει η συγκοινωνία;» Τροχοπέδη αποτελεί κι η έλλειψη δρα- στηριοτήτων. «Το θέμα είναι τι θα κάνει ο επισκέπτης, όταν βγει από το κατάλυμα. Πρέπει να δημιουργηθούν ειδικές υπο- δομές για δραστηριότητες (χειροτεχνίες, Σχολές εκμάθησης της ελληνικής γλώσ- “ O χειμερινός τουρισμός μπορεί να ευδοκιμήσει στην Ελλάδα, εφόσον δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=