Τουριστική Αγορά τ. 286

111 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Απασχόληση και θέσεις εργασίας Ο τουριστικός τομέας στις 73 πόλεις που εξετάζει η μελέτη του WTTC υποστη- ρίζει πάνω από 17 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, δηλαδή περίπου το 5,7% της συνολικής απασχόλησης. Τα τελευταία πέντε χρόνια, μάλιστα, ο κλάδος έχει απορροφήσει επιπλέον 1,1 εκατομμύρια εργαζόμενους.Το Λας Βέγκας έρχεται πρώτο παγκοσμίως, καθώς το 48,3% της απασχόλησης στην πόλη αφορά τον του- ρισμό, κάτι που μεταφράζεται σε 234.000 εργαζομένους, κι ακολουθεί το Κανκούν με 40,3% κι 125.000 θέσεις εργασίας. Επίσης, η απασχόληση στο Άμπου Ντά- μπι γνώρισε μεγάλη άνοδο τα τελευταία δέκα χρόνια, καθώς οι θέσεις εργασίας αυξάνονταν κατά 8% ετησίως. Η πόλη του εμιράτου εφάρμοσε και πρόγραμμα, ώστε να προσελκύσει σπουδαστές να εργαστούν στον κλάδο της φιλοξενίας, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να εργάζο- νται για 20 ώρες την εβδομάδα σε ξενο- δοχεία κι άλλες τουριστικές επιχειρήσεις. Εργασιακή ανάπτυξη υπήρξε και στο Ριάντ, που ανήλθε στο 5,9% ετησίως. Αντίθετα, στις πόλεις της Κίνας, παρά τη ραγδαία κι ισχυρή τουριστική ανά- πτυξη που σημειώθηκε, οι θέσεις εργα- σίας στον τουριστικό τομέα μειώθηκαν. Ο λόγος είναι ότι οι διακοπές έγιναν προσιτές σε πολλούς Κινέζους, η απαί- τηση για πολυτελή διαμονή μειώθηκε, ενώ αυξήθηκε η ανάγκη για πιο οικονο- μικά κι απλά καταλύματα, με λιγότερες παροχές. Για παράδειγμα, στη Σαγκάη, όπου η τουριστική δραστηριότητα δι- πλασιάστηκε την τελευταία δεκαετία, η απασχόληση στον κλάδο μειωνόταν κατά 0,9% τον χρόνο. Παρομοίως, στο Πεκίνο, ο τουρισμός αναπτύχθηκε κατά 4,4%, η απασχόληση όμως μειώθηκε κατά 2,7%. Παρ’ όλα αυτά, η εικόνα αναμένεται να αντιστραφεί το επόμενο διάστημα. Καθώς οι τουριστικές αγορές της Ασίας ωριμάζουν, η απασχόληση αναμένεται να αυξηθεί στον τουριστικό τομέα πάνω από 2%. • “ Οι 73 πόλεις της μελέτης του WTTC καταλαμβάνουν το 25% της παγκόσμιας τουριστικής δραστηριότητας. ” Τα τέσσερα βήματα για το μέλλον Η κατάκτηση σταθερής και βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στις πόλεις απαιτεί την εστίαση και σε τομείς πέραν του τουριστικού, καθώς επίσης κι ένταξη της ταξιδιωτικής εμπειρίας στην ευρύτερη ατζέντα της κάθε πόλης. Η επιτυχία έγκειται στη συνέργεια και συνεργασία των τοπικών Αρχών με φορείς του τουρισμού και της κοινότητας και με επενδυτές, αλλά και με την εφαρμογή προγραμμάτων και πολιτικών που θα βοηθούν στην επέκταση κι ενίσχυση του τουρισμού ποσοτικά και ποιοτικά. Σε αυτή την πορεία, το WTTC προτείνει τέσσερα βήματα που μπορούν να καθοδηγήσουν και να βοηθήσουν στη δημιουργία πολιτικών και δράσεων υπέρ του τουρισμού. Βήμα 1ο Η Κατανόηση του DNA μιας πόλης Πρώτο βήμα είναι η κατανόηση των βαθύτερων χαρακτηριστικών μιας πό- λης, τα προνόμια και τα πλεονεκτήματά της, τα μοναδικά γνωρίσματά της, ο πολιτισμός κι η ιστορία της, ο τρόπος ζωής που κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να ζήσουν εκεί και να την επισκεφθούν. Αυτό απαιτεί οπωσδήποτε τη συνεργασία δημόσιου κι ιδιωτικού τομέα, αλλά και την εμπλοκή των φορέων της πόλης. Μέσω αυτής της διαδικασίας, μπορεί να καταρτιστεί μια τουριστική στρατηγική και να τεθούν οι παράμετροι για τη μελλοντική του- ριστική ανάπτυξη της πόλης. Βήμα 2ο Αξιολόγηση της υπάρχουσας κατάστασης Σημείο κλειδί είναι η ολιστική επισκόπηση του τουριστικού τομέα, όπως ήδη λειτουργεί στην πόλη. Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν αφορά μόνο την τουριστική δραστηριότητα, αλλά τη γενικότερη λειτουργία της πόλης και τον τρόπο που αυτή επηρεάζει και τον τουρισμό, όπως το εργασιακό δυνα- μικό, οι υποδομές, το περιβάλλον, η ασφάλεια κι η σταθερότητα. Βήμα 3ο Βιώσιμοι στόχοι και πλάνο επίτευξης Μετά τα παραπάνω, μπορεί να καταρτιστεί ένας χάρτης που θα θέτει τους στόχους της πόλης για την τουριστική ανάπτυξή της. Ο τουρισμός φέρει μεγάλα οφέλη. Αναγνωρίζοντας την αξία του, μπορούν να σχηματιστούν οι κατάλληλες πολιτικές τακτικές και στρατηγικές μάρκετινγκ, που θα λαμβά- νουν υπόψη τις ανάγκες και τις επιθυμίες των επισκεπτών και του τοπικού πληθυσμού, αλλά και τους διαθέσιμους πόρους. Βήμα 4ο Εφαρμογή, επιτήρηση, επικοινωνία Τελευταίο και ουσιαστικό βήμα είναι η εφαρμογή των αποφάσεων με αποτελεσματικό τρόπο, που θα φέρει και τα επιθυμητά αποτελέσματα. Ο έλεγχος θα πρέπει να έχει τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Έρευνες μπορούν να αποκαλύψουν τα ποσοστά ικανοποίησης των τουρι- στών, αλλά και τη γενική αίσθηση των κατοίκων απέναντι στον τουριστικό τομέα. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να συλλέγονται στοιχεία που να δείχνουν την τουριστική εξέλιξη της πόλης. Η πρόοδος που επιτυγχάνεται θα πρέπει να γίνεται γνωστή σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς κι ο επαναπροσδιο- ρισμός της στρατηγικής, όπου απαιτείται, θα είναι το τελικό στάδιο για μια επιτυχημένη παρουσία της πόλης στο διεθνές τουριστικό πάνθεον.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=