Τουριστική Αγορά τ. 288

93 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ Πόσοι είναι οι ψηφιακοί νομάδες; Είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατον, να προσδιοριστεί ο ακριβής αριθμός τους. Κάποιες έρευνες τους υπολογίζουν περί- που στα 5 εκατομμύρια. Κάποιοι τους δι- αχωρίζουν από τους εργαζόμενους από απόσταση (Remote Workers) που έχουν επιλέξει προσωρινά έναν τόπο διαμονής, αλλά δεν εντάσσονται από πλευράς φιλοσοφίας στους νομάδες και κάποια στιγμή –συνήθως σχετικά συντομότερα– επιστρέφουν στην πατρίδα τους. Ένα άλλο ενδιαφέρον νούμερο, που δεν σχετίζεται άμεσα με τους ψηφια- κούς νομάδες αλλά μπορεί να δώσει μια εικόνα της μελλοντικής δυναμικής της κοινότητας, είναι αυτό που αφορά τους freelancers και ακούει στο διόλου ευκαταφρόνητο 35% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού. Όσο για τις προοπτικές ανάπτυξης της τάσης αυτής, τα επόμενα χρόνια οι συγ- γραφείς του προαναφερόμενου βιβλίου μιλούν για το εντυπωσιακό νούμερο του 1 δισεκατομμυρίου ατόμων, μέχρι το 2035! Οι digital nomads δεν είναι μόδα που δημιουργήθηκε με την πανδημία και θα περάσει. Προϋπήρχαν και, από ό,τι φαίνεται, θα συνεχίσουν να υπάρχουν και να αυξάνονται. Η ανάγκη για εξ απο- στάσεως εργασία, η οποία μάλλον ήρθε για να μείνει, εκτιμάται ότι θα αυξήσει αυτό το ρεύμα. Σύμφωνα με την PwC, το 80% των επιχειρήσεων παγκοσμίως που συμμετείχαν σε σχετική έρευνα δήλω- σαν ότι η υιοθέτηση της εξ αποστάσεως εργασίας είναι η νέα κανονικότητα. Ποιοι είναι οι ψηφιακοί νομάδες; Ψηφιακοί νομάδες θεωρούνται όσοι μπορούν να εργάζονται απομακρυσμέ- να, από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Μπορεί να είναι υπάλληλοι κάποιας εται- ρείας ή αυτοαπασχολούμενοι. Βάσει στοιχείων που αναφέρει το Πα- ρατηρητήριο Ψηφιακών Νομάδων, οι εν λόγω ανήκουν κατά βάση στην ηλικιακή κατηγορία των millenials και GenZ. Ένα άλλο χαρακτηριστικό τους αποτελεί η μετακίνηση από μέρος σε μέρος, από επιλογή ή αγάπη για αυτό το στυλ ζω- ής και όχι λόγω βιοτικών αναγκών. Το «lifestyle mobilities» είναι ο σχετικός όρος που αποδίδει αυτό το χαρακτηρι- στικό. Η φύση της δουλειάς τους, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο την έχουν ορ- γανώσει, τους επιτρέπει να εργάζονται από οπουδήποτε και αν βρίσκονται. Οι ψηφιακοί νομάδες δεν είναι ακρι- βώς τουρίστες, αλλά μάλλον ταξιδιώτες, αναζητητές νέων εμπειριών μέσω των ταξιδιών, της γνωριμίας με νέα μέρη και νέους ανθρώπους. Στον πυρήνα της φιλοσοφίας τους είναι η επανεξέταση των βασικών αρχών του δυτικού τρό- που ζωής, όπου η σταθερότητα προέχει. Αγαπούν τη ζωή και την κίνηση και θέ- λουν να πετύχουν στην καθημερινότητά τους την ισορροπία μεταξύ του χρόνου εργασίας και του προσωπικού χρόνου, το λεγόμενο «work-life balance». Οι περισσότεροι απασχολούνται σε «δημιουργικά» επαγγέλματα ή επαγγέλ- ματα που έχουν σχέση με την πληροφο- ρική και το μάρκετινγκ. Ενδεικτικές επαγγελματικές δραστηρι- ότητες των ψηφιακών νομάδων: • Copywriting, • Εικονική βοήθεια (Virtual Assistance), • Μεταφράσεις, • Διαφήμιση μηχανών αναζήτησης (SEA), • Βελτιστοποίηση μηχανών αναζήτη- σης (SEO), • Κοινωνικό μάρκετινγκ μέσων μαζικής ενημέρωσης, • Web Design, • Γραφιστική (Graphic Design), • Προγραμματισμός, • Αθλητικό στοίχημα, • Εμπορική διαιτησία, • Ηλεκτρονικό εμπόριο, • Επιχειρηματικότητα στο διαδίκτυο, • Συγγραφείς. Τι ζητούν οι ψηφιακοί νομάδες; Το Παρατηρητήριο Ψηφιακών Νο- μάδων είναι ένας φορέας, πρόσφατα δημιουργημένος στην Ελλάδα, που στόχος του είναι να αποτελέσει γέφυρα των ψηφιακών νομάδων, των φορέων διοίκησης και των επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα προσδιορίζει τους στόχους του ως έξης: • προώθηση του τρόπου ζωής των ψηφιακών νομάδων (digital nomads) ως καινοτόμο και βιώσιμο, ανταπο- κρινόμενο στις ανάγκες τις σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας, • προώθηση πολιτικών (policies) που να ανταποκρίνονται και να εξυπηρετούν τις ανάγκες των ψηφιακών νομάδων, • μελέτη και ανάδειξη των αναγκών των ψηφιακών νομάδων, “ Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά μεταξύ μισθού και κόστους ζωής, τόσο υψηλότερη θεωρείται και η ποιότητά της, και ως εκ τούτου τόσο καλύτερη είναι η διαβίωση. ”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=