Τουριστική Αγορά τ. 288

94 ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ • μελέτη και ανάδειξη του οικονομικού και κοινωνικού οφέλους που προκύ- πτει από τη φιλοξενία ψηφιακών νομά- δων σε μια πόλη ή χώρα. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, ο φο- ρέας έχει βρει επτά βασικές παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψη για την αξιολόγηση της καταλληλότητας ενός προορισμού με στόχο την προσέλκυση ψηφιακών νομάδων. Θα πρέπει να ση- μειωθεί ότι μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αρκετές ποσοτικές έρευνες, ενώ σε σχέση με τη δημιουργία του μοντέλου έχουν λη- φθεί υπόψη δεδομένα από έρευνες που έχουν διεξαχθεί μέχρι τώρα, δεδομένα από βιβλιογραφική έρευνα, καθώς και ποιοτική έρευνα που πραγματοποιείται από ιστότοπους και ομάδες οι οποίες απευθύνονται σε ψηφιακούς νομάδες. Για αυτό, το μοντέλο παραμένει σε εξέλιξη. Το μοντέλο αξιολόγησης της καταλλη- λότητας ενός προορισμού για την προ- σέλκυση ψηφιακών νομάδων χωρίζεται σε 7 επίπεδα, κατά σειρά ιεράρχησης. Κάθε προορισμός καλείται να τα αξιολο- γήσει και στη συνέχεια να σχεδιάσει τη στρατηγική του. Τα 7 αυτά επίπεδα είναι τα εξής: • συνολικό κόστος ζωής, • κοινότητα ψηφιακών νομάδων, • εναλλακτικοί χώροι εργασίας, • διασύνδεση, • περιβάλλον, • δραστηριότητες, • ασφάλεια και ελευθερία. Το κόστος ζωής καθορίζεται από το κόστος κάλυψης βασικών εξόδων μετά τη φορολογία και αφορά: • τη στέγαση, • την τροφή, • τη μετακίνηση και τη διασύνδεση, • τη θέρμανση, • τη φροντίδα υγείας. Το κόστος ζωής χρησιμοποιείται συ- χνά για να συγκρίνει το πόσο ακριβό είναι να ζεις σε μια πόλη σε σχέση με μια άλλη. Όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά μεταξύ μισθού και κόστους ζωής, τόσο υψηλότερη θεωρείται και η ποιότητά της, και ως εκ τούτου τόσο καλύτερη είναι η διαβίωση. Τουριστικές Υποδομές – Αξιοθέατα: Οι ψηφιακοί νομάδες δεν είναι οι «κλασικοί» τουρίστες. Ωστόσο, ενδιαφέρονται και αξιοποιούν τις τουριστικές υποδομές, όπως αξιοθέατα, πολιτιστική ζωή και άλ- λες δραστηριότητες εντός και εκτός του οικισμού. Η ύπαρξη κοινότητας: Για να γίνει κα- τανοητή αυτή η παράμετρος, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας μια σειρά από ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ψηφιακών νομάδων. Το μεγάλο σχετικά διάστη- μα που καλούνται να μείνουν σε έναν «άγνωστο» τόπο, χωρίς φιλικούς και οι- κογενειακούς δεσμούς, αυξάνει την ανά- γκη ένταξης σε μια ομάδα ανθρώπων με αντίστοιχο τρόπο ζωής. Co-working spaces: Το ενδιαφέρον για εναλλακτικούς χώρους εργασίας, όπως τα co-working spaces –όπου μπο- ρούν οι ψηφιακοί νομάδες να εργαστούν με τον υπολογιστή τους αλλά και να συ- ναναστραφούν με άλλους–, δεν υποκα- θιστά την ανάγκη ύπαρξης κατάλληλης υποδομής και στο κατάλυμά τους, από όπου θα μπορούν να εργάζονται. Από πλευράς μάρκετινγκ –και όχι μόνο– θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες ψηφιακών νομάδων (τμημάτων της αγοράς) με διαφοροποιημένες ανάγκες, προτεραιότητες και χαρακτηριστικά. Η σημασία των στοιχείων που αναφέρο- νται έχει ξεχωριστό βάρος για καθεμία από αυτές. Όσα αναφέρονται σε αυτό το άρθρο ισχύουν γενικά. Η κάθε περιοχή ή επιχείρηση θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι μπορεί να υπάρξουν σημαντικές παραλ- λαγές όταν στοχεύει σε μία (περισσότερο ή λιγότερο) συγκεκριμένη κατηγορία ψηφιακών νομάδων. Γιατί μας ενδιαφέρουν οι ψηφιακοί νομάδες; Η ιδιόμορφη αυτή κατηγορία μετακι- νούμενου πληθυσμού μπορεί να είναι δύσκολο (τουλάχιστον ακόμα) να κατηγο- ριοποιηθεί και να μετρηθεί με ακρίβεια, αλλά έχει κάποια πολύ ενδιαφέροντα χα- ρακτηριστικά και τέτοιο μέγεθος που έχει απασχολήσει σοβαρά τοπικούς φορείς και κρατικές πολιτικές με στόχο την προ- σέλκυσή τους. Όποιες χώρες ή περιοχές καταφέρνουν να κεντρίσουν το ενδιαφέ- ρον τους δημιουργούν ευκαιρίες σε αγο- ρές όπως το real estate, τις τουριστικές επιχειρήσεις και τις τοπικές οικονομίες. Προορισμοί σε όλο τον κόσμο, αλλά και “ Οι digital nomads δεν είναι μόδα που δημιουργήθηκε με την πανδημία και θα περάσει. ” ΘΕΜΑ

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=