Page 53 - Computer Για Όλους τ. 353

COMPUTER ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
53
10
ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟΝ ΚΡΟΝΟ
πλήξεις, διάσπαρτο από φεγγάρια και
διαστημικά συντρίμμια που περίμεναν να
τα εξερευνήσει.
Όμως, το ταξίδι προς τον Κρόνο κάθε
άλλο παρά απλό είναι.
Ο σχεδιασμός διαστημικών αποστολών
σε μακρινούς πλανήτες του Ηλιακού μας
Συστήματος αποτελεί μία τέλεια πρακτική
εφαρμογή των νόμων της ουράνιας μηχα-
νικής. Και αυτό διότι τόσο τεχνικά όσο και
οικονομικά είναι ανέφικτο να πραγματο-
ποιηθεί μία απευθείας «πτήση» προς τον
πλανήτη-προορισμό.
Οι ποσότητες καυσίμων που απαιτού-
νται είναι τεράστιες.
Έτσι, σχεδιάζονται ελικοειδείς τροχιές
που περιλαμβάνουν κοντινές διαβάσεις
γύρω από διάφορους πλανήτες. Και βέ-
βαια, ο χρονικός σχεδιασμός της κάθε
αποστολής πρέπει να γίνει με απόλυτη
ακρίβεια, αφού οι διάφοροι πλανήτες θα
πρέπει να βρεθούν στην κατάλληλη θέση,
στον κατάλληλο χρόνο.
Τα βαρυτικά πεδία των πλανητών προσ-
δίδουν στο σκάφος την απαραίτητη ορμή
προκειμένου να φτάσει στον τελικό του
προορισμό. Βέβαια, όπως είναι φυσικό, το
ταξίδι με αυτό τον τρόπο διαρκεί πολλά
χρόνια.
Το Cassini-Huygens πραγματοποίησε
τέσσερις κοντινές πλανητικές διαβάσεις
προκειμένου να κερδίσει την απαραίτητη
ορμή που θα το εκτόξευε με δύναμη προς
τον Κρόνο.
Τον Απρίλιο του 1998 και τον Ιούνιο του
1999
πέρασε από την Αφροδίτη και τον
Αύγουστο του 1999 από τη Γη. Προτελευ-
ταίος προορισμός, ο Δίας, από τον οποίο
το Cassini-Huygens πέρασε τον Δεκέμ-
βριο του 2000 στέλνοντας εκπληκτικές
φωτογραφίες και βίντεο.
Έπειτα, λοιπόν, από σχεδόν επτά χρό-
νια και αφού έχει διανύσει 3,5 δισεκατομ-
μύρια χιλιόμετρα το Cassini-Huygens, το
πιο τεχνολογικά προηγμένο διαστημικό
σκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ,
έφτασε στον προορισμό του.
Το βράδυ της 30ης Ιουνίου 2004, οι
υπολογιστές του σκάφους έδωσαν εντολή
να πυροδοτηθούν οι κεντρικές μηχανές
για 96 λεπτά ακριβώς, ουσιαστικά, φρενά-
ροντάς το και βάζοντάς το σε πορεία τρο-
χιάς γύρω από τον πιο εντυπωσιακό και
δεύτερο μεγαλύτερο πλανήτη του Ηλια-
κού μας Συστήματος, τον άρχοντα των
δαχτυλιδιών, Κρόνο.
Το Cassini-Huygens διέσχισε προσεκτι-
κά το στρώμα βράχων και πάγων των δα-
κτυλίων και μπήκε σε ελλειπτική τροχιά
γύρω από τον Κρόνο.
Αν και οι σχεδιαστές της αποστολής εί-
χαν επιλέξει ένα σχετικά ασφαλές πέρα-
σμα ανάμεσα στους δύο κύριους δακτυλί-
ους F και G του Κρόνου, μία μικρή σύ-
γκρουση με κάποιο, έστω και μικρό, σω-
ματίδιο ήταν αρκετά πιθανή και ικανή να
τελειώσει άδοξα την αποστολή.
Εξοπλισμένο με όργανα τελευταίας τε-
χνολογίας (για την εποχή που κατασκευά-
στηκε φυσικά, σχεδόν είκοσι χρόνια πριν),
το Cassini-Huygens θα περνούσε τα επό-
μενα τέσσερα χρόνια –όπως προέβλεπε
το αρχικό χρονοδιάγραμμα της αποστο-
λής– μελετώντας τον Κρόνο, τους δακτυ-
λίους και τους δορυφόρους του, στέλνο-
ντας δεδομένα και υψηλής ανάλυσης φω-
τογραφίες. Φυσικά, τα τέσσερα χρόνια
πέρασαν και βρισκόμαστε ήδη στα δέκα,
με το Cassini να συνεχίζει ακάθεκτο.
ΠΡΟΣΕΔΑΦΙΣΗ ΣΤΟΝ ΤΙΤΑΝΑ!
Όμως, το πιο εντυπωσιακό της όλης
αποστολής είναι το γεγονός ότι επιχειρή-
θηκε κάτι που γίνεται για πρώτη φορά.
Το Cassini δεν ήταν μόνο του στο μα-
κρινό ταξίδι στο Ηλιακό Σύστημα.
Κουβαλούσε στα «σπλάχνα» του μία μι-
κρότερη διαστημική κάψουλα. Σχεδιασμέ-
νη και κατασκευασμένη από την Ευρωπαϊ-
κή Διαστημική Υπηρεσία, η διαστημική κά-
ψουλα Huygens θα επιχειρούσε το ακα-
Το Cassini-Huygens είναι το μεγαλύτερο και πιο εξελιγμένο διαστημικό σκάφος που
έχει ποτέ κατασκευαστεί.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΎΨΟΣ: 6,7μ
ΠΛΑΤΟΣ: 4μ
ΒΑΡΟΣ CASSINI: 2.125kg
ΒΑΡΟΣ HUYGENS: 349kg
ΜΑΖΑ ΕΚΤΟΞΕΥΣΗΣ: 5,82
τόνοι εκ των οποίων 3,1
προωθητικό υλικό.
CASSINI-HUYGENS