FOOD
Service
k
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011
22
που παρουσιάζει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
γεύσης και αρώματος στο Λιβάδι.
n
Φρούτα του δάσους (Μύρτιλα και Σμέ-
ουρα):
Αξιόλογη παραγωγή που χρησιμο-
ποιείται κυρίως ως πρώτη ύλη για την πα-
ραγωγή μαρμελάδων.
n
Κεράσια:
Μία ποικιλία με μεσαίου μεγέ-
θους καρπό τραγανό και χυμώδη, η οποία
καλλιεργείται με σημαντικές αξιώσεις στην
Όσσα. Η παραγωγή έχει μεγάλη τοπική
σημασία και αυτό μεταφράζεται με ετήσια
διοργάνωση της γιορτής του κερασιού.
n
Φασόλια:
Τα φασόλια Αρέθουσας απο-
τελούν παραδοσιακά προϊόντα, εξαιρετι-
κής ποιότητας, η οποία αποδίδεται στο μι-
κροκλίμα της περιοχής και στην εδαφολο-
γική σύσταση του τόπου καλλιέργειας.
n
Ρίγανη:
Η ρίγανη αποτελεί αρωματικό
φυτό με πολλές ιδιότητες. Το σύνολο της
ρίγανης που καλλιεργείται στην περιοχή
στέλνεται σε μονάδες επεξεργασίας όπου
μέσω εκχύλισης και απόσταξης, παράγο-
νται διάφορα αιθέρια έλαια για φαρμακευ-
τική χρήση. Χρησιμοποιείται όμως και στη
μαγειρική ή σαν οργανικό λίπασμα ή και
σαν ζωοτροφή αφού αυξάνει την απορρό-
φηση τροφής από τα ζώα. Οι περιοχές με
παραγωγή ρίγανης είναι η Αρέθουσα και η
Μαυρούδα.
n
Λουκάνικα:
Παρασκευάζονται αποκλει-
στικά με χρήση ντόπιων κρεάτων και οι συ-
νταγές μείξης του κρέατος και της σύνθε-
σης των μυρωδικών αποτελούν οικογενεια-
κό μυστικό. Ονομαστά είναι τα λουκάνικα
που παράγονται στο Σοχό, στο Σκεπαστό,
στα Στεφανινά, στην Αρέθουσα και στο
Αδάμ.
n
Ψάρια γλυκών νερών (Λιπαριές και
Πέρκα):
Η λιπαριά είναι είδος ψαριού που
ζει μόνο στη λίμνη Βόλβη και ως αλίευμα
αποτελεί πρώτη ύλη για μια σειρά από το-
πικές συνταγές, όπως επίσης και η πέρκα.
Τα βρίσκει κανείς στον οικισμό Βόλβη στα
Βορειοανατολικά της ομώνυμης λίμνης
όπου το καλοκαίρι διοργανώνεται και η
γιορτή λιπαριάς.
n
Χωριάτικο ψωμί:
Παρασκευάζεται με
τον παραδοσιακό τρόπο και ψήνεται σε
φούρνο με ξύλα. Οι περιοχές στις οποίες
ακόμη διατηρείται αυτή η παράδοση είναι
το Σκεπαστό, τα Βασιλικά, ο Άγιος Αντώ-
νιος και το Μονοπήγαδο.
n
Μέλι:
Εξαιρετικής ποιότητας δασικά μέ-
λια και μέλια θαμνώνων παράγονται στο
Βερτίσκο και στον Σοχό.Δεν θα πρέπει να
εξαιρεθεί η παραγωγή εξέχουσας ποιότη-
τας αλλά και ποικιλιών μελιού στην Χαλκι-
δική.
n
Παραδοσιακά Ζυμαρικά:
Πολλά παρα-
δοσιακά ζυμαρικά όπως: Κουσκούς (ζυμα-
ρικό με γάλα, αυγά χωριάτικα, αλεύρι από
σκληρό σιτάρι), μακαρίνα (ποντιακό μακα-
ρόνι με αυγά χωριάτικα, νερό, αλεύρι),
γιοφκάδες (ζυμαρικό με γάλα, αυγά χωριά-
τικα και αλεύρι), ιβριστό κ.ά., παράγονται
από τους τοπικούς γυναικείους συνεταιρι-
σμούς και πωλούνται είτε στο χώρο της
παραγωγής τους που είναι συνήθως και
επισκέψιμος είτε σε καταστήματα της Θεσ-
σαλονίκης και της λοιπής Ελλάδος.
n
Τραχανάς:
Παραδοσιακό προϊόν φτιαγ-
μένο από αλεύρι, γάλα και αυγά με σχήμα
κοκκώδες και ακανόνιστο. Παρασκευάζεται
σε δύο βασικές γεύσεις: γλυκός και ξινός
με δημοφιλέστερο τον δεύτερο. Η παραγω-
γή του γίνεται κυρίως από συνεταιρισμούς
γυναικών στον Άγιο Αντώνιο, στο Μονοπή-
γαδο,στο Καλαμωτό και στην Περιστερά.
n
Πατσάς:
O πατσάς είναι συνδεδεμένος
με τη νυχτερινή και εργατική ζωή της Θεσ-
σαλονίκης. Το πρώτο πατσατζίδικο άνοιξε
στη Θεσσαλονίκη στις αρχές της δεκαε-
τίας του 1920, από τον Λευτέρη Βαφειάδη,
Έλληνα πρόσφυγα από την Πόλη. O βορει-
οελλαδίτικος πατσάς δεν διαφέρει απ’ αυ-
τόν που ξέρουμε στην υπόλοιπη Ελλάδα,
μια σούπα δηλαδή από το στομάχι, τις κοι-
λιές και τα ποδαράκια του ζώου (συνήθως
αρνί ή μοσχάρι). Η λέξη προέρχεται από το
τούρκικο «paca» («πόδι»). O καλός πατσάς
πρέπει να έχει λευκό χρώμα, κάτι που επι-
τυγχάνεται με το ξάφρισμα σούπας καθώς
βράζει. Υπάρχει και ο κόκκινος πατσάς, ο
οποίος έχει πάπρικα και πρόσθετο πάχος.
Καρυκεύεται με αλάτι, πιπέρι, και μπούκο-
βο ενώ συνοδεύεται πάντα από σκορδο-
στούμπι (σκόρδο μέσα σε ξίδι).
n
Κουλούρι Θεσσαλονίκης:
Αν και το όνο-
μά του έχει 100% ελληνική καταγωγή,
αφού προέρχεται από την αρχαία κολλύρα
που ήταν το στρόγγυλο ψωμί των δούλων,
το πιθανότερο είναι ότι το κουλούρι δεν
«γεννήθηκε» στη Θεσσαλονίκη, αλλά μετα-
νάστευσε εκεί μαζί με τους πρόσφυγες. Το
λένε και σιμίτι, που κατάγεται πιθανόν από
το σαμίντ, μια αραβική λέξη για το σιμιγδά-
λι.
n
Μύδια:
Τα μύδια σαγανάκι και το μυδο-
πίλαφο είναι οι λιχουδιές που έχουν κερδί-
σει την προτίμηση πολλών Ελλήνων, αλλά
οι Θεσσαλονικείς έχουν αδυναμία σε ένα
άλλο μυδοπαρασκεύασμα: το τηγανητό
μύδι, ακόμα καλύτερα εάν συνοδεύεται
από σκορδαλιά. Ιδανικός μεζές για τσίπου-
ρο και ούζο. Λογικό είναι να αγαπούν οι
ντόπιοι τόσο πολύ τα μύδια, μια που σχε-
δόν όλη η ανατολική ακτή της Ελλάδας μέ-