52
κόσμος, έχουν δεχθεί τόσες πιέσεις και μειώσεις και περικοπές και
τώρα έρχονται να τους φορολογήσουν και την έξοδό τους. Θα κά-
τσει στο σπίτι του ο άλλος, είναι φυσικό». Ακόμη, σε ανακοίνωσή
της η ΠΟΕΣΕ τόνισε ότι η κατάσταση στον κλάδο είναι εδώ και
καιρό εφιαλτική, με τα μαγαζιά στην καλύτερη περίπτωση να συ-
ντηρούνται από τις αποταμιεύσεις των ιδιοκτητών τους, ενώ σε με-
γάλο πλέον βαθμό να είναι αναγκασμένα να φοροδιαφεύγουν για
να επιβιώσουν. Παράλληλα, οι εκπρόσωποι του κλάδου στη Θεσ-
σαλονίκη, στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης, προχώρησαν σε
κλείσιμο των καταστημάτων της πόλης την ημέρα της κεντρικής
ομιλίας του πρωθυπουργού.
Όμοια ήταν και η αντιμετώπιση του μέτρου από πλευράς του
Πανελλήνιου Συνδέσμου καταστημάτων εστίασης και διασκέδα-
σης (ΠΑΣΚΕΔΙ). Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή της η ΠΑΣΚΕΔΙ
αναφέρει μεταξύ άλλων ότι θα προσφύγει στο Συμβούλιο της Επι-
κρατείας για αντισυνταγματικότητα του άρθρου 34 του Νόμου
3986/2011 και της Εγκυκλίου ΠΟΛ. 1170/5-8-2011 και καλεί τους
επιχειρηματίες του κλάδου να αποφύγουν αυξήσεις των τιμών, σε
προϊόντα ή υπηρεσίες, να απορροφήσουν τις αυξήσεις του Φ.Π.Α.
στο μέτρο του δυνατού και να βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπη-
ρεσίες τους, προς το καταναλωτικό κοινό.
Οι αντιδράσεις -όπως ήταν αναμενόμενο- συνεχίζονται μέχρι και
σήμερα με καταστήματα εστίασης σε όλη τη
χώρα να διαμαρτύρονται με κάθε τρόπο.
Στα μέσα Οκτώβρη, οι επαγγελματίες του
κλάδου, ύστερα από πρόσκληση του Διοικη-
τικού Συμβουλίου και του Προέδρου του
Απόστολου Αθανασού, έκλεισαν τα καταστή-
ματά τους σε ποσοστό που εγγίζει το 100%
και συμμετείχαν μαζικά στη μεγάλη συγκέ-
ντρωση που πραγματοποιήθηκε στις 11 το
πρωί μπροστά στην Τράπεζα της Ελλάδας στην παραλία του Βό-
λου. Ο πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου Εστίασης και Διασκέδα-
σης, κ. Απόστολος Αθανασός, απηύθυνε χαιρετισμό στη συγκέ-
ντρωση, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι η μεγάλη και πρωτοφα-
νής σε όγκο και παλμό συγκέντρωση των καταστηματαρχών εστία-
σης και διασκέδασης της Μαγνησίας, δίνει μια ξεκάθαρη απάντη-
ση στην πολιτική της κυβέρνησης και της τρόικας που προκαλεί
ύφεση στη χώρα και οδηγεί στα «λουκέτα», την ανεργία, τη φτώ-
χεια και την αύξηση των ελλειμμάτων και των χρεών. Ο ίδιος επι-
σήμανε ότι οι κινητοποιήσεις θα έχουν συνέχεια.
Αυτοψία στην εστίαση
Το περιοδικό Food Service, μίλησε με επιχειρηματίες της μαζι-
κής εστίασης προκειμένου να έχει μία πιο ολοκληρωμένη κατάστα-
ση για την εικόνα της αγοράς όπως αυτή διαμορφώνεται σήμερα.
Σε ερώτηση του περιοδικού για το αν οι επιχειρηματίες προχώρη-
σαν σε αυξήσεις των τιμών τους μετά το νέο φορολογικό συντελε-
στή, οι περισσότεροι εξ αυτών υποστηρίζουν ότι τις διατήρησαν
στα ίδια επίπεδα. Σύμφωνα με τον κ. Αθανάσιο Τζαγκάτζη, chef
του ξενοδοχείου Avalon: «Oι τιμές κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα,
παρ’ όλη την αύξηση του κόστους στο χώρο της εστίασης. Η επι-
χείρηση απορρόφησε την αύξηση, ευελπιστώντας πως θα είναι η
τελευταία. Ειδάλλως θα επιβαρυνθεί και το προσωπικό.» Ο κ.
Γιώργος Ταρσούνας, ιδιοκτήτης της ταβέρνας Καλύβα στην Πέλ-
λα, δηλώνει: «Οι τιμές παρέμειναν ίδιες, παρόλη την τεράστια αυ-
τή αύξηση του κόστους κατά 10%.
Το ποσοστό αυτό μοιράστηκε ανάμεσα στην επιχείρηση (8%)
και στο προσωπικό(2%). Ελπίζουμε να είναι η τελευταία αύξηση
στην εστίαση, διότι διαφορετικά από εμπορικές επιχειρήσεις θα γί-
νουμε κοινωφελής επιχειρήσεις-ιδρύματα.» Για τον κ. Δημήτρη
Τσανανά, executive chef του MET hotel: «Σε όλες τις προηγούμε-
νες αυξήσεις ΦΠΑ το ξενοδοχείο απορρόφησε πλήρως την αύξη-
ση. Σε κάποια εδέσματα με υψηλό food cost είχαμε αύξηση 5% και
όχι 10% (πχ beef filet black angus, black cod κ.λπ.), αλλά στα πε-
ρισσότερα κρατήσαμε τις ίδιες τιμές. Όσον αφορά στο τμήμα των
δεξιώσεων μοιράσαμε στα πακέτα την αύξηση άλλα δίνουμε κά-
ποιες έξτρα παροχές στον πελάτη ή διαμορφώνουμε τα μενού
έτσι ώστε να είναι πολύ υψηλό το value for money.»
Τεχνικές μείωσης κόστους
Στην προσπάθειά τους, οι επιχειρήσεις εστίασης να ανταπεξέλ-
θουν στη μείωση των εσόδων, προχωρούν στην υιοθέτηση νέων
τεχνικών μείωσης κόστους. Όπως λέει ο κ. Τζαγκάτζης: «Στην
προσπάθειά μας να μειώσουμε το κόστος και στηριζόμενοι στην
τεχνογνωσία που διαθέτουμε, προχωρήσαμε στη δημιουργία μίας
νέας εξ ολοκλήρου κάρτας. Στην προαναφερθείσα κάρτα συγκα-
ταλέγονται πληθώρα νέων εδεσμάτων, στηριζόμενη στις παραλλα-
γές των πρώτων υλών, δίνοντας έμφαση
στη χρήση εγχώριων, νωπών και φρέσκων
προϊόντων. Η προετοιμασία πραγματοποιεί-
ται κατόπιν συνεννοήσεως μεταξύ των τμη-
μάτων της εστίασης-σίτισης και της
reception-front office για το δυναμικό των
κρατήσεων, με απότοκο την μείωση της φύ-
ρας.» Ο κ. Ταρσούνας με τη σειρά του δη-
λώνει για το θέμα: «Ο κατάλογος συνεχίζει
'
Oι τιμές κυμαίνονται στα
ίδια επίπεδα, παρ’ όλη την
αύξηση του κόστους στο
χώρο της εστίασης.
Α. Τζαγκάτζης
story
FOOD
Service
k
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2011
Ο κ. Γιώργος Ταρσούνας, ιδιοκτήτης της ταβέρνας Καλύβα στην Πέλλα.