Page 32 - FS111

Basic HTML Version

H
αναπτυξιακή τροχιά αποτελεί απώτερο στόχο κάθε υγι-
ούς και μη οικονομίας. Όμοια, κάθε επιχείρηση επιθυ-
μεί να αναπτύσσεται συνεχώς. Για να μπορέσει η επι-
χείρηση να επιτύχει το δύσκολο σήμερα στόχο της
ανόδου, θα πρέπει κατ’ αρχάς να αντιληφθεί την έννοια
της λέξης «καινοτομία». O Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας
και Ανάπτυξης
(OΟΣΑ – ΟECD)
oρίζει την καινοτομία ως τη διαδι-
κασία μετατροπής μίας ιδέας σε εμπορεύσιμο προϊόν ή υπηρεσία,
λειτουργική μέθοδο παραγωγής ή διανομής –νέα ή βελτιωμένη– ή
ακόμη σε νέα μέθοδο παροχής κοινωνικής υπηρεσίας. Αυτή είναι
μόνο μία εκδοχή της έννοιας της καινοτομίας, καθώς στη βιβλιο-
γραφία απαντάται πλήθος άλλων.
Σε κάθε περίπτωση η καινοτομία είναι μία ενδεδειγμένη, αλλά
και πολυσυζητημένη στρατηγική, η οποία υπό προϋποθέσεις μπο-
ρεί να οδηγήσει σε οικονομική ανάπτυξη επιχειρήσεις σε οποιαδή-
ποτε χώρα, αλλά και τις ίδιες τις χώρες.
Δεν είναι λίγες οι φορές που οι προτάσεις των εμπειρογνωμό-
νων για έξοδο από την κρίση περιλαμβάνουν τη λέξη «καινοτομία»
αλλά και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Όμως, η έννοια και το περιεχόμενο της καινοτομίας λαμβάνουν
νέες διαστάσεις καθώς σε αυτήν εντάσσεται κάτι καινούργιο, αλλά
μάλλον αυτονόητο.
Η καινοτομία στη νέα οικονομία έχει τις βάσεις της στη γνώση.
Μάλιστα, η καινοτομία ορίζεται ως «η χρήση της γνώσης με σκοπό
την παραγωγή και παροχή νέων προϊόντων ή υπηρεσιών που οι κα-
ταναλωτές επιθυμούν».
Πολλά μπορούν να είναι τα είδη της καινοτομίας για μία επισιτι-
στική επιχείρηση. Η καινοτομία μπορεί να αναφέρεται σε ένα νέο
προϊόν ή σε μία νέα υπηρεσία, στις διαδικασίες παραγωγής (νέο
μηχάνημα, εξοπλισμός ή τεχνικές μαγειρικής), στον τρόπο άσκη-
σης της διεύθυνσης ή στον τρόπο εξυπηρέτησης.
Αυτό όμως που θα πρέπει να είναι σαφές σε κάθε είδος καινοτο-
μίας, είναι ότι πρέπει να αφορά σε ουσιαστική διαφορά προϊόντος,
διαδικασίας, μεθόδου ή τρόπου οργάνωσης. Δεν θεωρείται καινο-
τομία η αλλαγή, για παράδειγμα, των στολών του προσωπικού ή
του χρώματος στους τοίχους της σάλας.
Οι αλλαγές-διαφοροποιήσεις πρέπει να είναι ουσιαστικές και να
χαρακτηρίζονται, τουλάχιστον σε μεγάλο βαθμό, από πρωτοτυπία.
Το επιχειρηματικό περιβάλλον αλλάζει, η λέξη
«ανάπτυξη» είναι περισσότερο επίκαιρη παρά ποτέ και το μέσο
επίτευξής της δεν είναι άλλο από την καινοτομία. Στην αλυσίδα της
επιχειρηματικότητας, της καινοτομίας και της ανάπτυξης έρχεται να
προστεθεί η «ιδέα». Όμως, πόσο διαφορετικές μπορούν να είναι σήμερα
οι ιδέες στη μαζική εστίαση και ποια η πρακτική εφαρμογή της
διαφορετικότητας στον κλάδο; Oι απαντήσεις στο θέμα εξωφύλλου
αυτού του τεύχους…
Η ιδέα κάνει
τη διαφορά
Καινοτομία και επιχειρηματικότητα
FOOD
Service
k
ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2012
32
cover
story