Food Service τ. 135

ΑΦΙΕΡΩΜΑ 17 Αλλαγές στον «χάρτη» της οργανωμένης χονδρικής Η αγορά των Cash & Carry την τελευταία τριετία γνώρισε σημαντικές ανακατατάξεις, αφού χαρακτηρίστηκε από αποχωρήσεις εταιρειών, πωλήσεις μετοχικών ποσοστών και νέες επεν- δύσεις, προκειμένου να επιτευχθούν νέα έσοδα και μερίδια αγοράς, σε έναν κλάδο του οποίου ο τζίρος υπολογίζεται περίπου στο 1,1 δισ. ευρώ. H πώληση του 21% της «The Mart», που από τις αρχές του 2015 πέρασε στον όμιλο Σκλαβενίτη, μετά την αποχώρηση της γερμανικής Makro, και το «άνοιγμα» της Metro στο εξωτε- ρικό, με επέκταση καταστημάτων στην Κύπρο, μετέβαλαν σημαντικά τα δεδομένα. Παράλληλα, η αλυσίδα «ENA FOOD Cash & Carry», που εξαγοράστηκε από την AB Βασιλόπουλος το 2001, ακολούθησε επεκτατική πολιτική με νέα καταστήματα, προκειμένου να μη μείνει πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ενίσχυση δικτύου παρατηρήθηκε και από την αλυσίδα χονδρικής της «Μασούτης», με επέκταση σε νέες περιοχές. Η γενικότερη τάση έδειξε ότι δόθηκε έμφαση στις τουριστικές περιοχές, με τη δημιουργία μικρότερων καταστημάτων Cash & Carry, που αποσκοπούσαν στη διεκδίκηση των τζίρων από την αυξημένη τουριστική κίνηση. Ολοκληρωμένες προτάσεις για τους επαγγελματίες Οι επαγγελματίες που απευθύνονται στις οργα- νωμένες αλυσίδες παρουσιάζονται πιο ενημερω- μένοι και σίγουρα πιο απαιτητικοί, αναζητώντας ποιοτικά προϊόντα σε καλύτερες τιμές και μεγα- λύτερη ποικιλία. Τα Cash & Carry, τα τελευταία χρόνια, έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια σε διάφορους τομείς, κυρίως σε τμήματα νωπών προϊόντων και ψυκτικών θαλάμων, όπως για παράδειγμα η μαναβική, τα πουλερικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά, όχι τόσο για να δουν τα κέρδη τους να αυξάνονται όσο για να προσφέ- ρουν στους πελάτες τους μια ολοκληρωμένη πρόταση αγορών με ανταγωνιστικούς όρους. Πράγματι, ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει την αγορά της οργανωμένης χονδρικής, τα τελευταία χρόνια, είναι η αύξηση του συνολικού αριθμού των πελατών που επισκέπτονται τα Cash & Carry, αν και σε αρκετές περιπτώσεις η οικονομική τους δυναμική εμφανίζεται μικρή, με αποτέλεσμα τα οφέλη από τη διεύρυνση του πελατολογίου να μην είναι πάντα εμφανή. Τα οργανωμένα δίκτυα χονδρικής επιδιώκουν με αρκετούς τρόπους να προσελκύσουν τους επαγγελματίες, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να επιλέξουν τα κατάλληλα προϊόντα για τις ανάγκες τους ανάμεσα σε χιλιάδες κωδικούς, προσφέροντας πολύ ανταγωνιστικές τιμές και δίνοντας έμφαση στις προσφορές σε τεμαχιακά σετ ή αξιακά στίκερ. Ταυτόχρονα, οι περισσό- τερες αλυσίδες πραγματοποιούν εβδομαδιαίες προσφορές ανά κατηγορία επαγγελματιών, που γνωστοποιούνται στον κάθε επαγγελματία με e-mail κατά κύριο λόγο, σε συνδυασμό με την ταχυδρομική αποστολή του μηνιαίου φυλλαδίου προσφορών. Οι επιλογές του επαγγελματία-πελάτη Το κριτήριο επιλογής καταστήματος χονδρικής από την πλευρά των επαγγελματιών δεν είναι πάντα σταθερό, φαίνεται όμως να σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με την κατηγορία των προς αγορά προϊόντων, αφού στα τρόφιμα η ποιότητα και η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές τους, σε αντίθεση με τα τυποποιημένα προϊόντα, όπου καθοριστικός παράγοντας αναδεικνύεται η τιμή. Ως προς την επισκεψιμότητα των πελατών και την πραγματοποίηση αγορών, με βάση τις σχε- τικές έρευνες, υπολογίζεται ότι οι επιχειρηματίες που ανήκουν στον χώρο των καφετεριών και των μπαρ πραγματοποιούν τις αγορές τους περίπου 4 φορές του μήνα, ενώ οι ιδιοκτήτες των μίνι μάρκετ, των περιπτέρων, των ζαχαροπλαστείων και των αρτοπωλείων επισκέπτονται με μεγαλύτερη συ- χνότητα τα καταστήματα Cash & Carry, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και καθημερινά. Ένας σταθερός πελάτης από τον χώρο της μα- ζικής εστίασης ενός Cash & Carry πραγματοποιεί αγορές που μπορεί να αγγίξουν τις 100.000 ευρώ, ενώ ο τομέας της μπακαλικής δίνει πε- λάτες που οι αγορές τους μπορεί να φτάσουν τις 250.000 ευρώ. Οι ετήσιες αγορές της πλειο- νότητας των πελατών του κλάδου κυμαίνονται ‘ ‘ Τα Cash & Carry ενισχύουν τα τμήματά τους, όχι τόσο για την αύξηση των κερδών τους όσο για την παροχή μιας ολοκληρωμένης πρότασης αγορών στους πελάτες τους.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=