Food Service τ. 135

TRENDS 73 Μπορεί στην Ελλάδα η εμφάνιση νέων καινοτό- μων προϊόντων, οι επενδύσεις σε νέες παραγωγικές μονάδες και οι κινήσεις επέκτασης εκτός συνόρων να έδωσαν πόντους στον κλάδο, η αγορά ωστόσο κινείται πτωτικά, με αποτέλεσμα όλη αυτή η τάση να συμπαρασύρει και την κατανάλωση των fountain drinks στα εστιατόρια. Χαρακτηριστικό είναι το πα- ράδειγμα της Coca-Cola ΗΒC, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι το νερό ήταν το προϊόν που τόνω- σε τις πωλήσεις της στην Ελλάδα, παρατηρώντας αύξηση του όγκου των συνολικών πωλήσεών της στη χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα, στο πρώτο εξάμηνο του 2018 η εταιρεία σημείωσε αύξηση εσόδων σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, επιτυγχάνοντας τον ρυθμό ανάπτυξης των εσόδων της κατά το δεύτερο τρίμη- νο του έτους, ενισχυμένη κατά κύριο λόγο από το Μουντιάλ και τον καλό καιρό. Όσον αφορά τη χώρα μας, το εμφιαλωμένο νερό συνέβαλε περισσότερο στην αύξηση του όγκου πωλήσεων και ακολούθησαν τα ανθρακούχα αναψυκτικά, ενώ σύμφωνα με την Coca-Cola ΗΒC, ο όγκος πωλήσεων στις αναπτυγμένες αγορές αυ- ξήθηκε κατά 0,9%, με καλές επιδόσεις σε Ελλάδα και Ιρλανδία. Αυτό, ωστόσο, είναι το αποτέλεσμα και το ενδιαφέρον είναι να δούμε πώς έφτασε το θέμα σε αυτό το σημείο. Υγιεινή και καθαριότητα Στην Αμερική έχει ήδη εμφανιστεί ένα φανατικό ρεύμα απόψεων που αφορά τα fountain drinks και εστιάζει στην καθαριότητα και στην υγιεινή των μηχανημάτων που έχουν τα καταστήματα εστίασης. Πλέον, το ζήτημα των fountain drinks παύει να απασχολεί μόνο τις βιομηχανίες που τα παράγουν, αλλά γίνεται θέμα –και, μάλιστα, μεγάλο– των επαγγελματιών της εστίασης. Ήδη κάνουν τον γύρο του διαδικτύου άρθρα που παροτρύνουν τους δυνητικούς πελάτες εστιατορίων να μην επιλέγουν fountain drinks ή να επιλέγουν εμφιαλωμένα αναψυκτικά εξαιτίας των συνθηκών υγιεινής που επικρατούν στα μηχανήματα των κα- ταστημάτων. Τα καταστήματα που έχουν fountain drinks στους χώρους τους ως μια έξτρα οικονομική παροχή του αγαπημένου αναψυκτικού των πελατών είναι καφετέριες, εστιατόρια, καταστήματα fast food, καντίνες κ.λπ. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η προστασία των καταναλωτών επαφίεται αποκλειστικά και μόνο στους καταστηματάρχες που μεριμνούν για τη σωστή συντήρηση των μηχανημάτων. Στα μηχανήματα fountain drinks θα πρέπει να γίνεται διεξοδική και άκρως τυπική συντήρηση, καθώς το σιρόπι και η ζάχαρη που πολλά από αυτά τα αναψυκτικά διαθέτουν προκαλεί τη συγκέντρωση παρασίτων και εντόμων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που έρχεται από τη Βιρτζίνια των ΗΠΑ, όπου σχεδόν στα μισά από τα 90 ποτά από fountain drinks σε μια περιοχή της Βιρτζίνια ανιχνεύτηκαν κολοβακτηρίδια – κάτι που θα μπορούσε να υποδει- κνύει πιθανή μόλυνση από περιττώματα, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο «International Journal of Food Microbiology». Οι ερευνητές ανί- χνευσαν, επίσης, στα δείγματα που πήραν από τα μηχανήματα των fountain drinks των εστιατορίων ανθεκτικά στα αντιβιοτικά μικρόβια και E.coli . Ο μεγάλος αριθμός των ποτών και των μηχανών σόδας που περιέχουν E.coli εξακολουθεί να προκαλεί σοβαρή ανησυχία και υποδηλώνει ότι περισσότερα παθογόνα στελέχη βακτηριδίων θα μπορούσαν να παραμείνουν και να ευδοκιμήσουν σε μηχανήματα fountain drinks. Διαπιστώθηκε ότι το 48% των ποτών που προέρχονται από fountain περιείχε βακτήρια και, πιο συγκεκριμένα, το 11% περιείχε Ε.coli , τα οποία είναι κυρίως αβλαβή, αλλά μερικά μπορεί να προ- καλέσουν διάρροια, λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος, αναπνευστικές παθήσεις και πνευμονία. Η αιτία μόλυνσης θα μπορούσε να είναι από ένα όχι και τόσο καθαρό χέρι υπαλλήλου, που εξυπηρέτησε και σέρβιρε το επίμαχο ποτό, μέχρι το επιφανειακό καθάρισμα τoυ μηχανήματος με υγρά πανιά. Αν και δεν έχει πιστοποιηθεί ότι αυτές οι πηγές οφείλονται για μόλυνση των ποτών, ωστόσο πρέπει να τονιστεί για μία ακόμη φορά η σημασία της ενδελεχούς καθαριότητας. Το θέμα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με ελα- φρότητα, καθώς οι συχνοί υγειονομικοί έλεγχοι που διενεργούνται, εάν είναι θετικοί, μπορεί να οδηγήσουν σε «τσουχτερά» πρόστιμα και να πλήξουν τη φήμη της επιχείρησής σας. Δηλαδή, μια παράβλεψη σε μια έξτρα υπηρεσία μπορεί να σας κοστίσει συνολικά τη σχέση εμπιστοσύνης που έχετε δημιουργήσει με την πελατεία σας. < ‘ ‘ Στα μηχανήματα fountain drinks θα πρέπει να γίνεται διεξοδική και άκρως τυπική συντήρηση, καθώς το σιρόπι και η ζάχαρη που πολλά από αυτά τα αναψυκτικά διαθέτουν προκαλεί τη συγκέντρωση παρασίτων και εντόμων.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg5NDY=