81
έρευνα
ριο τροφίμων παρουσιάζει αύξηση της
απασχόλησης κατά 4,5%, σε αντίθεση με το
σύνολο του λιανικού εμπορίου, το οποίο
παρουσιάζει μείωση κατά 4,5% και συνο-
λικά με την ελληνική οικονομία, η οποία
παρουσιάζει μείωση κατά 17,74%. Αναλυτι-
κότερα, το λιανεμπόριο τροφίμων το 2015
απασχολούσε 8,5 χιλιάδες περισσότερους
εργαζομένους, σε σχέση με το 2010,
ξεπερνώντας τους 193 χιλιάδες απασχο-
λούμενους. Σημειώνεται ότι η αύξηση της
απασχόλησης έρχεται ενάντια στις πιέσεις
που ασκεί η μείωση των πωλήσεων στον
κλάδο, η οποία για το ίδιο διάστημα έχει
δείξει μειώσεις της τάξης του 25%.
Συγκεκριμένα για το 2015 το λιανεμπό-
ριο τροφίμων αύξησε την απασχόλησή του
κατά 2,9% σε σχέση με το 2014, δηλαδή
κατά 5,5 χιλιάδες εργαζομένους. Η τάση
αυτή φαίνεται πως συνεχίζεται και το 2016
με το Α΄ τρίμηνο να παρουσιάζει αύξηση
κατά 0,7%, σε σχέση με το αντίστοιχο τρί-
μηνο του 2015. Συνολικά, το λιανικό
εμπόριο παρουσιάζει επίσης αυξητική
τάση το 2015 με αύξηση κατά 1,8% σε
σχέση με το 2014. Εξαιτίας της αύξησης
που παρουσιάζει την τελευταία πενταετία
το λιανεμπόριο τροφίμων και της ταυτό-
χρονης μείωσης των άλλων εμπορικών
κλάδων, πλέον η απασχόληση του λιανε-
μπορίου τροφίμων αντιπροσωπεύει
σχεδόν το 30% συνολικά του λιανικού και
χονδρικού εμπορίου, έχοντας μάλιστα
σημαντικά μεγαλύτερες πωλήσεις από το
λοιπό λιανεμπόριο. Παράλληλα, ενώ η
άμεση απασχόληση στο λιανεμπόριο τρο-
φίμων το 2010 αντιπροσώπευε το 4,37%
της ελληνικής αγοράς εργασίας, το 2015
αντιπροσωπεύει το 5,34%, ξεπερνώντας
κλάδους όπως είναι οι Κατασκευές, οι
Μεταφορές και η Υγεία.
Μ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ
ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ
Η αύξηση της απασχόλησης στο
λιανεμπόριο τροφίμων είναι αποτέλεσμα
αρκετών παραγόντων:
•
Της απελευθέρωσης των καναλιών πώλησης συγκεκριμένων προϊοντι-
κών ομάδων (π.χ. απελευθέρωση της αγοράς βρεφικού γάλακτος, καπνού
και τύπου, βιταμινών, συμπληρωμάτων διατροφής, νέα υγειονομική
διάταξη), η οποία δημιούργησε αυξημένες ανάγκες απασχόλησης προσω-
πικού στις εταιρείες του κλάδου.
•
Των ανεπτυγμένων δικτύων που προκαλούν επιπλέον νέες επενδύσεις
στην οργάνωση, μηχανογράφηση και συντήρηση του δικτύου, προκει-
μένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα των επιχειρήσεων, οι οποίες με τη
σειρά τους προκαλούν νέες ανάγκες σε υψηλών προσόντων προσωπικό.
•
Των εξαγορών και συγχωνεύσεων, που οδήγησαν τις νέες μεγαλύτερες
εταιρείες να προβούν σε προσλήψεις προσωπικού, τις οποίες δεν ήταν
εφικτό να κάνουν τα μικρότερα σχήματα. Παράλληλα, στη συντριπτική
πλειονότητα των περιπτώσεων αποχώρησης επιχειρήσεων από την
αγορά, τα καταστήματα των εταιρειών δεν έκλεισαν, αλλά συνέχισαν να
λειτουργούν υπό νέες διοικήσεις.
•
Της ανάπτυξης και εξυγίανσης των δικτύων του κλάδου των λιανικών
πωλήσεων τροφίμων τα πρώτα χρόνια της οικονομικής ύφεσης την περίοδο
2010-2014 (κυρίως νέα καταστήματα σουπερμάρκετ από τις μεγάλες και
μεσαίες αλυσίδες του κλάδου, αλλά και αναβάθμιση του δικτύου με νέες
τεχνολογίες, συστήματα και καινοτόμες διαδικασίες εξυπηρέτησης κ.λπ.).
•
Της ανάπτυξης νέων επιχειρήσεων στον κλάδο, είτε σε νέα κανάλια
πώλησης, όπως τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ, είτε σε εξειδικευμένα
κανάλια, όπως delicatessen, εξειδικευμένα καταστήματα με ελληνικά
προϊόντα, παραδοσιακά καταστήματα με τουριστικό χαρακτήρα κ.λπ.
Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΟ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ 2010-2015