Αντίστοιχα εξαιρετική δουλειά και προσο-
χή στη λεπτομέρεια υπάρχει και σε κτίσμα-
τα, πόλεις, κλειστούς χώρους και κυρίως
στα μπουντρούμια: Πάρα πολύ καλοφτιαγ-
μένα, προσεκτικός σχεδιασμός και τεράστια
ποικιλία. Ούτε μία φορά δεν βρέθηκα να
σκέφτομαι «μα, καλά, το έχω ξαναδεί αυτό
το μπουντρούμι». Για ένα παιχνίδι τέτοιας
έκτασης, αυτό είναι εξαιρετικός άθλος.
Έχουν γίνει απόπειρες να υπάρχουν και με-
ρικοί «γρίφοι» όπου πρέπει να ταιριάζουμε
σύμβολα: Την πρώτη φορά είχε ενδιαφέ-
ρον, αλλά δυστυχώς έχει χρησιμοποιηθεί το
ίδιο πράγμα ξανά και ξανά (βαρέθηκα να
βλέπω πέτρες με φίδια, δράκους και αλε-
πούδες που πρέπει να περιστραφούν). Κα-
λή η ιδέα των γρίφων, ήθελε περισσότερη
αγάπη από την πλευρά των σχεδιαστών, λί-
γη ποικιλία, δημιουργικότητα και φαντασία
παραπάνω, εν έτει 2011.
Μοναδικό παράπονο στον τεχνικό τομέα
είναι τα ευτράπελα στα physics που παρα-
τηρούνται μερικές φορές. Το πτώμα μίας
αρκούδας γλιστρά σε μία πλαγιά, αλλά κά-
που «βρίσκει» και ξαφνικά... πετά σε τροχιά
γύρω από τον πλανήτη. Ένα άλογο έχει
βεντούζες αντί για οπλές και μπορεί να
στέκεται αγέρωχα σε πλαγιές με 70 μοίρες
κλίση. Κάποιοι, βέβαια, λένε ότι δεν είναι
bug, αλλά αναπόσπαστη λειτουργία του
παιχνιδιού, να βλέπεις ένα πτώμα να εκ-
σφενδονίζεται 500 μέτρα μακριά από το
ρόπαλο ενός γίγαντα. Έχει ενδιαφέρον
που ο κόσμος βλέπει με χιούμορ και αγάπη
τα παραπτώματα του παιχνιδιού: Οι φρου-
ροί στις πόλεις που έχουν όλοι φάει από
ένα βέλος στο γόνατο, έχει γίνει το ανέκ-
δοτο της χρονιάς.
Ευτυχώς, τεχνικά προβλήματα δεν μου
έτυχαν: Σε 80+ ώρες παιχνιδιού, μου έχουν
τύχει μετρημένα τρία crash–to–desktops.
Πιο εκνευριστικές ήταν τρεις περιπτώσεις
με σπασμένα quests. Και το «σπαστικό» εί-
ναι ότι πρέπει να μυριστείς πως κάτι δεν
πάει καλά, να το ψάξεις στο Ιnternet και να
το εξακριβώσεις, βρίσκοντας τον τρόπο να
διορθώσεις το πρόβλημα που συνήθως εί-
ναι κάποια εντολή που πληκτρολογείς στην
developer console, κάτι που σου χαλάει
εντελώς την ατμόσφαιρα.
ΜΙΑ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ
Αυτό που με κάνει και χαμογελώ με το
Skyrim είναι η σχέση με το κοινό και η αλ-
ληλεπίδραση με τους παίκτες τόσο με τα
διάφορα mods που ήδη κυκλοφορούν όσο
και με τα βίντεο που κυκλοφορούν με επι-
τεύγματα, πειραματισμούς, παράξενα bugs
με αστεία συμπτώματα, αλλόκοτους άθλους
και οδοιπορικά. Το Skyrim μπορεί να γίνει
μία τεράστια παιδική χαρά, όπου όλοι οι
εξερευνητικοί nerds «πιέζουν» το παιχνίδι
και το σπρώχνουν στα άκρα, το τσιγκλούν
και το τραβούν, για να δουν πόσο θα τεντώ-
σει, πού υπάρχουν τρύπες, τι παράξενο θα
τους αφήσει να κάνουν. Ένας γέμισε το σπί-
τι του με χιλιάδες αντικείμενα: Μπαίνεις μέ-
σα στο σαλόνι και βλέπεις έναν ωκεανό από
αντικείμενα, όπλα, βιβλία, πανοπλίες, κα-
τσαρόλες. Άλλος εξαγρίωσε δεκάδες NPCs
και τους έκανε να τον ακολουθούν σε κύ-
κλους, όπως έκανε ο Μπένι Χιλ στο τέλος
κάθε επεισοδίου. Ένας άλλος... ψυχασθε-
νής κάθισε και έκανε υπολογισμούς ακριβεί-
ας, ώστε να ρίξει κάθετα σχεδόν στον ουρα-
νό ένα βέλος, τρία μέτρα μακριά από έναν
στάσιμο NPC, ώστε έπειτα από ένα–δύο λε-
πτά, το βέλος να πέσει ακριβώς στο κεφάλι
του ανυποψίαστου «πειραματόζωου». Άλλος
κατάφερε να βάλει το άλογό του να καβα-
λήσει έναν δράκο, άλλος γέμισε ένα δωμά-
τιο με δάχτυλα από γίγαντες, πραγματικά
δεν υπάρχει τέλος. Μπείτε στο ΥouΤube και
απολαύστε το θέαμα.
Αυτός ο πειραματισμός, όμως, έχει και τη
σκοτεινή πλευρά του, αφού υπάρχουν
«τρύπες» για exploits. Υπάρχουν κολπάκια
για να ανεβάσεις ένα skill πολύ γρήγορα και
εύκολα… και ανεβάζοντας ένα skill, ανεβαί-
νει και το γενικό επίπεδο του χαρακτήρα,
κάτι που (ειδικά στην αρχή του παιχνιδιού
που ανεβαίνουν εύκολα τα επίπεδα), μπο-
ρεί να οδηγήσει σε άδικη εκμετάλλευση
των μηχανισμών. Υπάρχουν NPCs στην αρ-
χή του παιχνιδιού που δεν σκοτώνονται και
μένουν παθητικοί, άρα μπορείς να κάνεις
συνέχεια ξόρκια πάνω τους για να ανέβει το
αντίστοιχο skill. Μπορείς να πας σε έναν σι-
δερά, να αγοράζεις υλικά, να φτιάχνεις μα-
χαίρια για να ανεβάσεις το Smithing, να πε-
ριμένεις 24 ώρες για να ανανεώσει το στοκ
του για να αγοράσεις νέα υλικά και πάλι
από την αρχή. Μπορείς να πληρώσεις κά-
ποιον trainer να σε εκπαιδεύσει και μόλις
γυρίσει πλάτη, να του κάνεις pickpocket και
να πάρεις τα λεφτά σου πίσω (ειδικά στον
pickpocket trainer, γίνεται ένας φαύλος κύ-
κλος εκμετάλλευσης). Και κάπου υπάρχει
ένας τύπος που μπορείτε να του κάνετε
συνέχεια Persuasion και, με αρκετή υπομο-
νή, να φτάσετε το Speech στο 100, πατώ-
ντας την ίδια επιλογή ξανά και ξανά.
ΓΚΡΙΝΙΑ ΚΑΙ ΜΙΖΕΡΙΑ
Δυστυχώς, το Skyrim βάζει μία τρικλοπο-
διά στον εαυτό του (μάλλον για να προλά-
βει την εφετζίδικη ημερομηνία κυκλοφο-
ρίας του 11/11/11) και πάνω που φαίνεται
να αγγίζει την τελειότητα ως τέλειο δείγμα
της κατηγορίας, τρώει τα μούτρα του σε
ένα νευραλγικής σημασίας κομμάτι του
game design: Το interface και τα περιφε-
ρειακά components (inventory, journal,
χάρτης κ.λπ.).
Ανοίγοντας το inventory, εμφανίζεται
στο πλάι μία μπάρα με τις υποκατηγορίες
(όπλα, πανοπλίες, φίλτρα, βιβλία, κ.λπ.),
PC Master
86
Πρόκειται για ένα παιχνίδι πραγματική
επένδυση. Ούτε το αρτηριοσκληρωτικό
interface, ούτε η ισοπέδωση των κλάσε-
ων, ούτε κάποιες επιμέρους προχειρό-
τητες είναι ικανές να με σταματήσουν
να αφιερώνω το μεγαλύτερο μέρος του
gaming χρόνου μου στην εξερεύνηση
του ανοικτού και επικού σύμπαντός του.
Η σχεδιαστική αρτιότητα των quests, το
βαθύ lore, η καλαισθησία των αμέτρη-
των τοποθεσιών και το «Βίκινγκ» setting,
το καθιστούν το αγαπημένο μου Elder
Scroll, φυσικά, μετά από το «αποτρό-
παια φανταστικό» Daggerfall!
Τάσος «Omen» Κεχαγιάς
MIA ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΠΟΨΗ
Από το φινάλε του παιχνιδιού! Όχι, πλάκα κά-
νω. Δεν θα σας το έκανα ποτέ αυτό!
Μερικές αποστολές, ειδικά οι Daedric, σας ταξιδεύουν σε απίστευτες καταστάσεις