λες δυνατότητες της μηχανής είναι η χρή-
ση bokeh φίλτρων (δίνουν μία πιο ρεαλι-
στική μορφή στο depth of field), καθώς και
τοπολογικά σωστού screen space ambient
occlusion (δίνει βάθος στη σκηνή, δημιουρ-
γώντας ελαφριές σκιάσεις σε περιοχές
όπου το φως φτάνει με δυσκολία).
Γενικά η Frostbite 2 είναι μία πολύ δυνα-
τή μηχανή που στοχεύει στους high end
προσωπικούς υπολογιστές (και στις κονσό-
λες της επόμενης γενιάς) και έχει τις πε-
ρισσότερες δυνατότητες από τις μηχανές
του άρθρου που έχουν ήδη κάποιο παιχνίδι
στα ράφια των καταστημάτων. Η ΕΑ φαίνε-
ται να θέλει να χρησιμοποιήσει τη μηχανή
της DICE και στα άλλα στούντιο ανάπτυξης,
αρχίζοντας από τις Danger Close Games και
BioWare Victory.
n
CryengIne
Η Crytek ξεκίνησε την CryENGINE ως
tech demo για την nVidia, αλλά η εταιρεία
σύντομα άλλαξε προοπτική και δημιούργη-
σε το παιχνίδι Far Cry. Σε σχέση με τις υπό-
λοιπες μηχανές του άρθρου, η CryENGINE
είναι πιο κοντά στην Unreal Engine, καθώς
ο σχεδιασμός της τής επιτρέπει να ανα-
πτύσσει τα διάφορα επιμέρους κομμάτια
της μηχανής ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα
και τους game developers να αλλάζουν και
να πειράζουν εύκολα αυτά τα κομμάτια.
Η Crytek φροντίζει να αναπτύσσει συνε-
χώς τη μηχανή και να προσθέτει νέα στοι-
χεία, ενώ οι προγραμματιστές της εταιρείας
είναι ενεργοί στον χώρο της έρευνας – κά-
ποια από τα εφέ που βλέπουμε σε πολλά
μοντέρνα παιχνίδια, όπως το SSAO, είχαν
ως πηγή τα γραφεία της Crytek. Η εταιρεία
δίνει μεγάλο βάρος στο licensing της μηχα-
νής προς τρίτους developers και έχει προ-
σθέσει πολλά features τόσο για τα γραφικά
όσο και για τη Φυσική, τον ήχο και το
animation.
Στην τωρινή μορφή της η CryENGINE βρί-
σκεται στην έκδοση 3 που χρησιμοποιήθηκε
για πρώτη φορά πέρυσι για το Crysis 2. Από
τότε, η μηχανή έχει χρησιμοποιηθεί για τη
μεταφορά του πρώτου Crysis στις κονσόλες,
καθώς και για το multiplayer FPS, Nexuiz,
ενώ έχουν ανακοινωθεί αρκετά νέα παιχνί-
δια που χρησιμοποιούν αυτή τη μηχανή,
ανάμεσα στα οποία το Crysis 3 της ίδιας της
Crytek, καθώς και τα Homefront 2,
TimeSplitters 4 και MechWarrior Online.
Όπως και η Frostbite 2, η CryENGINE έχει
ένα μοντέρνο σύστημα rendering και φωτι-
σμού με υποστήριξη για πολλαπλές φωτει-
νές πηγές και δυναμικό έμμεσο φωτισμό, με
περιορισμένη, όμως, εμβέλεια. Ωστόσο, η
μηχανή προσφέρει στους developers μεγά-
λη ευκολία στην ανάπτυξη των παιχνιδιών,
έχοντας έναν από τους ευκολότερους
editors (Sandbox). Άλλες δυνατότητες της
μηχανής είναι το δυναμικό pathfinding, το
παραμετρικό animation κ.λπ.
n
lUmInoUs stUdIo
Η Luminous Studio είναι μία νέα μηχανή
από τη Square Enix, η οποία θα χρησιμο-
ποιηθεί για τους μελλοντικούς τίτλους της
εταιρείας. Αν και η Square Enix δεν είναι
από τις πιο φιλικές προς τους προσωπικούς
υπολογιστές εταιρεία, η Luminous Studio
αναπτύσσεται εξ ολοκλήρου με βάση το
Direct3D 11.
Η μηχανή παρουσιάστηκε τον προηγού-
μενο Αύγουστο, αλλά το μοναδικό που εί-
δαμε ήταν μία στατική σκηνή. Ωστόσο, η
Square Enix παρουσίασε στη φετινή Ε3 ένα
νέο βίντεο με τίτλο «Agni’s Philosophy», το
οποίο έδειχνε τις δυνατότητες της μηχανής
για real time γραφικά. Αν και τα γραφικά
και οι φωτισμοί ήταν όντως εντυπωσιακά,
αρκετά από τα στοιχεία του demo ήταν
στατικά και προϋπολογισμένα, κάτι λογικό,
αφού η εταιρεία σκοπεύει να χρησιμοποιή-
σει τη μηχανή ακόμη και στις τωρινές κον-
σόλες που δεν θα μπορούσαν να σηκώ-
σουν σκηνές με πιο δυναμικό φωτισμό.
n
anvIl
Η Anvil είναι μία μηχανή που αναπτύχθη-
κε από τη Ubisoft Montreal για το
Assassin’s Creed (το αρχικό όνομα της μη-
χανής ήταν Scimitar) και χρησιμοποιήθηκε
αποκλειστικά στα παιχνίδια της εταιρείας.
Εξαρχής υποστήριζε πολύπλοκο animation
στους χαρακτήρες χρησιμοποιώντας το σύ-
στημα HumanIK της Autodesk, ενώ επόμε-
νες εκδόσεις πρόσθεσαν εναλλαγή φωτι-
σμού μέρας και νύχτας, rendering μεγά-
λων αποστάσεων, τεχνολογία για
rendering δέντρων και χορταριών κ.λπ.
Στη φετινή Ε3 η Ubisoft παρουσίασε το
Assassin’s Creed 3 που χρησιμοποιεί την
τελευταία έκδοση της μηχανής, Anvil Next.
Μερικές από τις σημαντικότερες προσθή-
κες στη μηχανή είναι η δυνατότητα για
απόδοση πλήθους έως και χιλίων χαρακτή-
ρων, η εξομοίωση καιρικών συνθηκών και ο
δυναμικός κόσμος.
n
soUrCe
Σε αντίθεση με τις άλλες μηχανές του
άρθρου, η Source δεν είναι κάποια
groundbreaking μηχανή. Επίσης, δεν έχει
κάποιο αριθμό ή έκδοση, απλώς υπάρχει
και συνεχίζει να αναπτύσσεται από τη
Valve. Η πρώτη χρήση της ήταν στο Half-
Life 2, το 2004, αλλά από τότε έχουν προ-
στεθεί πολλές νέες δυνατότητες.
Το χαρακτηριστικό της Source –πέρα από
την απουσία εκδόσεων– είναι ότι, σε αντίθε-
ση με άλλες μηχανές, δίνει μεγαλύτερο βά-
ρος στο animation και στον ήχο παρά στα
γραφικά. Αν και το πρόσφατο Portal 2 είχε
εξαιρετικά γραφικά, αυτό για το οποίο το θυ-
μάται ο περισσότερος κόσμος (πέρα από το
storyline του) είναι το animation των χαρα-
κτήρων. Η δύναμη της Source όσο αφορά
στο animation και γενικά στον εμπλουτισμό
του κόσμου ήταν αρκετή ώστε να προτρέψει
τους δημιουργούς του «9» να τη χρησιμοποι-
ήσουν για τη δημιουργία animated ταινίας.
Τα παιχνίδια που περιμένουμε στο μέλ-
λον με τη μηχανή της Valve –κατά πάσα πι-
θανότητα με αρκετές εξελίξεις– είναι τα
Half-Life 3 και Portal 3.
n
UnIty
Η Unity είναι από τις πιο παράξενες περι-
πτώσεις στο χώρο της βιομηχανίας παιχνι-
διών. Ξεκίνησε το 2005 ως η μηχανή πίσω
από το indie game, GooBall, με ένα περι-
βάλλον εργασίας αποκλειστικά για το Mac
OS X, και μέσα σε λίγα χρόνια εξελίχθηκε ως
η πιο διαδεδομένη μηχανή για παιχνίδια με-
σαίου budget με εκδόσεις για σχεδόν κάθε
PC Master
66
Έμμεσος φωτισμός στην CryENGINE 3.
Η «Αγνή» της Square Enix στην Luminous Stu-
dio.
Αυτή η σκηνή με το νερό στην CryENGINE 3
είναι αρκετά ρεαλιστική ώστε να διψάσεις.
Anvil Engine 2.