51
PC Master
Το 1984 ένας αδύνατος νεαρός, με γυαλιά
πολύ μεγάλα για το πρόσωπό του,
κυκλοφορεί το πρώτο του βιβλίο. Σχεδόν
τριάντα χρόνια πριν από την εποχή του
cloud computing, του iPhone 5 και του Oculus
Rift, ο William Gibson όχι μόνο ορίζει έννοιες
όπως cyberspace και Internet, αλλά παρέχει και το
αποκαλυπτικό, αδυσώπητο όραμα της εφαρμογής
τους στο πιο βασικό επίπεδο της ανθρώπινης εμπειρίας.
Το κίνημα του cyberpunk βαφτίζεται –αν όχι γεννιέται– την
ίδια στιγμή. Μαζί με τα πρώτα βήματα των home υπολογιστών
ξεκινά και η μεθυστική πορεία ορισμένων χρηστών προς τη Νέα Σάνγκρι-Λα: την
καρδιά του Matrix, τον τελικό ορίζοντα, όπου η φυσική πραγματικότητα
συνδέεται άρρηκτα με την ψηφιακή.
του Στέφανου «Borracho» Κουτσούκου
τητά μας. Σκεφτείτε μόνο τα τελευταία δύο-τρία χρόνια πόσες ει-
δήσεις, σκάνδαλα και τρανταχτά πρωτοσέλιδα ξεκινούν από κά-
ποια δημοσίευση στο Facebook ή το Twitter, ή από υλικό στο
WikiLeaks. Αν και πλέον το μέσο δεν μας προκαλεί καμία εντύπωση
ή δέος, παραμένει το μεγαλύτερο θαύμα, η με-
γαλύτερη τεχνολογική εξέλιξη μετά τη Βιομη-
χανική Επανάσταση. Ατελείωτες πληροφορίες,
σχετικά με κάθε πιθανό θέμα ή λήμμα αναζήτη-
σης, σε κάθε σπίτι. Και αυτό είναι για τους αμύη-
τους. Όταν το ευρύ κοινό ανακάλυπτε τα χρώματα και τις χαρές
του Παγκόσμιου Ιστού, κάποιοι εκλεκτοί πιτσιρικάδες, που ο Gibson
βάφτισε cowboys, ανακάλυπταν κρυφά περάσματα, γέφυρες και
συνδέσεις. Έφτιαχναν αντικλείδια για τις παρθένες εκτάσεις του
κυβερνοχώρου. Aπό τους γραφικούς hackers της δεκαετίας του
‘80,
που προγραμμάτιζαν τα μόντεμ μίας BBS να χτυπάνε στους
ήχους του Hell’s Bells των AC/DC μέχρι το παγκόσμιο (υπερτιμημέ-
νο ή υποτιμήμενο, αυτό θα το αποφασίσετε εσείς) φαινόμενο των
Anonymous, με τις περιβόητες επιθέσεις τους σε κολοσσούς του
χώρου, ο δρόμος ήταν πολύ μακρύς.
Όταν λοιπόν έφτασε και ο πιο αδιάφορος άνθρωπος να χρησιμο-
ποιεί social media και τις παροχές του Internet δίχως να αντιλαμ-
βάνεται πως κάνει κάτι ιδιαίτερο, αυτή η γενιά, η μεγαλωμένη με
Gibson, Τron, War Games και δικαιωμένη στο Matrix, ήταν πλέον
έτοιμη. Ο Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος ήταν μόλις μία ανάσα
μακριά.
GHOST IN THE MACHINE
Παράλληλα, όλες οι τεχνολογικές πλατφόρμες σταδιακά εξελίσ-
σονται στο μοντέλο του cloud computing. Από εκεί που κάποτε
κάθε υπολογιστής ήταν ένα αυτόνομο, κλειστό σύμπαν, πλέον τα
πάντα είναι συνδεδεμένα. Τα δεδομένα δεν χρειάζεται καν να βρί-
σκονται αποθηκευμένα στους υπολογιστές των χρηστών, καθώς
αυτοί μπορούν ανά πάσα στιγμή να συνδεθούν με την υπηρεσία
που τους ενδιαφέρει και να λάβουν μόνο τα δεδομένα που επιθυ-
Η πρώτη καταγεγραμμένη απόπειρα
για τη δημιουργία εναλλακτικής
πραγματικότητας εντοπίζεται στο 1860
(
σας βλέπω steampunk, τέκνα μου,
ετοιμαστείτε για μεγάλες αποκαλύψεις),
όταν ο Baldassare Peruzzi, ιμπρεσάριος
της εποχής, ανοίγει την «Sala Delle
Prospettive» για το κοινό.
H πρόταση
της εταιρείας
Carl Zeiss
στον αγώνα
των headsets.