R
eview
ισχύ πυρός). Αυτά τα buffs είναι μίας χρή-
σης και θα πρέπει να τα έχετε κατασκευά-
σει από πριν μέσω Engineering, διαφορε-
τικά δεν θα είναι διαθέσιμα.
ΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ
Οι στρατιώτες σας ξεκινούν (ευτυχώς
όχι μέσα στο σκάφος), αλλά λίγα μέτρα
πριν από τη ζώνη ενδιαφέροντος. Το
tactical στοιχείο είναι πολύ έντονο, κα-
θώς υπάρχουν παντού σημεία για κάλυψη,
είτε πλήρη είτε… «μισή». Το παιχνίδι θα
σας δείξει, με μία γεμάτη ή μισή ασπίδα,
πόσο καλά καλυμμένοι είστε πίσω από το
εκάστοτε αντικείμενο (βράχος, τοίχος, δέ-
ντρο, οτιδήποτε). Κάθε στρατιώτης έχει
δύο κινήσεις στο γύρο του: μπορεί να κι-
νηθεί στη μία και να πυροβολήσει στην
άλλη (αν και κάποιες ειδικές επιθέσεις
απαιτούν και τις δύο κινήσεις). Δεν υπάρ-
χουν τα time units του αρχικού XCOM, κά-
τι που απλοποιεί αρκετά τα πράγματα.
Υπάρχουν οι εξής τέσσερις αποστολές:
στις Αbductions απλά σαρώνετε την πε-
ριοχή και σκοτώνετε εξωγήινους. Στα
Terrorism Sites πρέπει να σώσετε τους
πολίτες, στο Target Extraction πρέπει να
εντοπίσετε έναν VIP και να τον συνοδεύ-
σετε με ασφάλεια στην έξοδο. Το Bomb
Disposal είναι το αγαπημένο μου: έχετε
ελάχιστους (3 συνήθως) γύρους να βρείτε
την ωρολογιακή βόμβα και να την απε-
νεργοποιήσετε. Στο χάρτη βρίσκονται διά-
σπαρτοι και κάποιοι αντιδραστήρες, τους
οποίους, εάν αφοπλίσετε, σας δίνεται μία
παράταση ενός γύρου ακόμα. Μου άρεσε
ο γρήγορος ρυθμός και το στήσιμο της
αποστολής. Λόγω της αμυντικής φύσης
του, είναι πολύ εύκολο να προχωράς πο-
λύ αργά και με συχνή χρήση του
Overwatch (κατάσταση επιφυλακής όπου
ρίχνετε σε ό,τι κινηθεί μπροστά σας) να
σαρώνεις αμυντικά το χάρτη. Όταν σε
πιέζει το χρονόμετρο, ωστόσο, πρέπει να
παίξεις επιθετικά – μία ευχάριστη ανατρο-
πή σε αυτές τις αποστολές. Σημειώστε ότι
όσο πιο ανεβασμένο είναι το επίπεδο δυ-
σκολίας, τόσο περισσότερους εχθρούς θα
βρίσκετε, ενώ τα ποσοστά ευστοχίας/
αστοχίας μεταβάλλονται κρυφά, χωρίς να
φαίνεται μερικές φορές στους αριθμούς.
Μεταξύ διοίκησης βάσης και αποστο-
λών, το παιχνίδι προχωράει και μάλιστα
με εξαιρετικό ρυθμό. Το «να παίξω λίγο
ακόμα» χαρακτηριστικό της σειράς υπάρ-
χει και βασιλεύει! Ανά περιόδους έρχονται
και μερικά τυχαία requests: μία χώρα σας
ζητάει Χ (κάποιο όπλο, πτώματα εξωγήι-
νων, πέντε πανοπλίες) και σας ανταμείβει
με Υ (χρήματα, επιστήμονες, μηχανικούς).
ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ
Το σύστημα με τις κλάσεις είναι μία
εξαιρετική προσθήκη: αρχικά κάθε νεο-
σύλλεκτος ανήκει σε μία γενικοποιημένη
κλάση, χωρίς ειδικές ικανότητες. Όταν
όμως πάρει την πρώτη του προαγωγή, το
παιχνίδι θα του αναθέσει (τυχαία) μία
κλάση από τις τέσσερις διαθέσιμες: υπάρ-
χουν οι Assault (πολεμιστές της πρώτης
γραμμής), οι Support (που αξιοποιούν κα-
λύτερα medikits, ρίχνουν βόμβες κα-
πνού), οι Snipers (βραδυκίνητοι αλλά κα-
ταστροφικοί σε μεγάλες αποστάσεις) και
οι Heavy (με ρουκετοβόλα και ειδικότητα
σε εκρήξεις). Σχεδιαστικό λάθος είναι η
τυχαία ανάθεση κλάσης – δεν είναι σωστό
να αφήνεις στην τύχη τη σύνθεση της
ομάδας. Παρ’ όλο που ήθελα έναν δεύτε-
ρο Sniper, το παιχνίδι απλά… δεν μου τον
έδινε και προτιμούσε να αναθέτει
Support. Η λύση είναι να φέρω δεκάδες
νεοσύλλεκτους και να παίζω με αυτούς
μέχρι να σταθώ τυχερός; Εκτός από αυτή
την παρασπονδία, το μόνο παράπονο εί-
ναι ότι, επειδή ακριβώς είναι εξαιρετική
ιδέα, θα ήθελα λίγο περισσότερο βάθος
στις κλάσεις, μερικά ακόμα «επίπεδα»
(
φτάνουν το τελικό level πολύ γρήγορα),
ίσως μερικά ακόμα skills.
«
Καλή ιδέα, καλή εκτέλεση… αλλά γιατί
όχι λίγο ακόμα;». Αυτή ήταν η σκέψη μου,
σχεδόν σε όλες τις επιμέρους ιδέες του
XCOM. Εξαιρετική η ποικιλομορφία των
αποστολών και σίγουρα μεγάλη βελτίωση,
αλλά τόσο δύσκολο θα ήταν να υπάρχουν
ακόμα 2-3 διαφορετικά modes; Ωραία τα
Skill Trees των κλάσεων, αλλά χάθηκε η
PC Master
90
•
XCOM ENEMY UKNOWN (1993), επίσης γνωστό ως UFO: ENEMY UKNOWN ή και XCOM:
ΕNEMY UKNOWN: Είχε κυκλοφορήσει μέχρι και σε Amiga, για να το τοποθετήσω καλύτε-
ρα χρονικά (αν και «σερνόταν», ενώ άλλαζες δισκέτες κάθε δύο λεπτά, τραγικές εποχές!).
•
ΧCOM TERROR FROM THE DEEP (1995): Ίδιο πακέτο, μεταφορά στον πυθμένα των
ωκεανών. Τελειοποιημένο και πιο ατμοσφαιρικό.
•
ΧCOM APOCALYPSE (1997): Αντί για χώρες, έχουμε πολυεθνικές, ενώ μπαίνει και η επι-
λογή του real-time.
•
ΧCOM INTERCEPTOR (1998): Εντελώς διαφορετικό, action gameplay, αφού παίζουμε
με το μαχητικό του στόλου. Διατηρεί, ωστόσο, κάποιο στοιχείο στρατηγικής.
•
XCOM ENFORCER (2001): Καθαρό third-person action.
Αυτό είναι το timeline των επίσημων κυκλοφοριών (εκτός από τα ακυρωμένα XCOM:
GENESIS και XCOM: ALLIANCE). Έχουν κυκλοφορήσει πολλά ακόμα παιχνίδια που θεω-
ρούνται πνευματικοί απόγονοι της σειράς, με πιο γνωστά τη σειρά UFO (Aftermath,
Afterlight, Aftershock), το UFO: EXTRATERRESTRIALS και το UFO: ALIEN INVASION, ενώ
τα φώτα έχει τραβήξει πάνω του το Xenonauts, το οποίο αναμένεται εντός του 2013.
TIMELINE
Οι τρεις βασικοί NPCs, που βοηθούν στην εξέλιξη του σεναρίου.
Σαρώνοντας τον πλανήτη, ψάχνουμε για περι-
στατικά και πιθανές αποστολές.
Το Support Class, εκτός από τα Medikits, ρί-
χνει και χειροβομβίδες καπνού για κάλυψη.