γες μέρες, η τιμή της μετοχής της στο χρηματιστήριο μειώθη-
κε στο μισό (από 3 δολάρια στα 1,3), κάτι που την ανάγκασε
να αναβάλει τις κυκλοφορίες της για τις αρχές του 2013.
Σε μία ύστατη προσπάθεια να μαζέψει χρήματα, η THQ, σε
συνεργασία με το Humble Bundle, έβγαλε το Humble THQ
Bundle. Το Humble Βundle είναι μία ιστοσελίδα που βγάζει
ψηφιακά πακέτα με DRM-free indie τίτλους και αφήνει τον
αγοραστή να επιλέξει το ποσό που θέλει να δώσει για να το
αποκτήσει (με ελάχιστο ποσό το 1 ευρώ), ενώ ένα μέρος των
εσόδων πηγαίνει σε φιλανθρωπίες. Στην περίπτωση του
Humble THQ Bundle, η φιλανθρωπία ήταν η ίδια η διάσωση
της εταιρείας. Το πακέτο περιελάμβανε τα Company Of
Heroes,Company Of Heroes: Opposing Fronts, Company Of
Heroes: Tales Of Valor, Draksiders 1, Metro 2033 και Red
Faction: Armageddon, ενώ εάν κάποιος πλήρωνε πάνω από
το μέσο όρο, ξεκλείδωνε και το Saints Row The Third. Πουλή-
θηκαν κοντά στα 900.000 πακέτα με έσοδα λίγο παραπάνω
από 5 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι και ο πρόεδρός της, Jason
Rubin, έκανε αγορά, δίνοντας το ποσό των 11.500 δολαρίων
(
ίσως σε μία προσπάθεια να ανεβάσει τη μέση τιμή αγοράς).
Παρά την επιτυχία του πακέτου, τον Δεκέμβριο του 2012, η
THQ ανακοινώνει την υπαγωγή της στο άρθρο 11 για χρεοκο-
πία. Ο Brian Farrell, για να καθησυχάσει τους gamers ανά τον
κόσμο, αναφέρει ότι η THQ δεν θα διαλυθεί, αλλά θα αλλάξει
ιδιοκτήτη, ο οποίος θα την αγοράσει αυτούσια, πληρώνοντας
ένα μέρος του χρέους. Τουλάχιστον αυτό ήταν το σχέδιο του
προέδρου Jason Rubin, οποίος είχε βρει και τον επενδυτή που
θα αγόραζε την THQ για 60 εκατομμύρια δολάρια (που θα πή-
γαιναν κατευθείαν στους πιστωτές της). Δυστυχώς, οι πιστω-
τές έκαναν ένσταση, θεωρώντας ότι ένας πλειστηριασμός των
περιουσιακών στοιχείων την εταιρείας θα απέδιδε περισσότε-
ρα. Έτσι, ο δικαστής έδωσε το πράσινο φως και ο πλειστηρια-
σμός που έγινε στις 22 Ιανουαρίου 2013, έδωσε τέλος στις
ελπίδες για ανασυγκρότηση της THQ υπό μία νέα διοίκηση.
THQ: resT in peace (1989-2013)
Η κληρονομιά της THQ είναι μεγάλη. Εκτός από τίτλους
που θα κυκλοφορήσουν μέσα στο 2013 (από τους νέους
ιδιοκτήτες), αναπτύσσονταν καινούργια και μάλιστα πολύ φι-
λόδοξα IP, όπως τα Evolve, 1666, Crawler και Atlas. Μπορεί
τα τελευταία χρόνια λόγω κακοδιαχείρισης και κακής οικονο-
μικής συγκυρίας να μην πήγαινε καθόλου καλά οικονομικά,
αλλά στο δημιουργικό τομέα είχε να επιδείξει εντυπωσιακή
εξέλιξη. Μία εταιρεία που ξεκίνησε και γιγαντώθηκε με τη
χρησιμοποίηση αδειών για την παραγωγή χαμηλής ποιότητας
παιχνιδιών, έφτασε από το 2010 και μετά να βασίζεται απο-
κλειστικά και μόνο στα δικά της IP που δεν υστερούσαν σε τί-
ποτε από τα αντίστοιχα blockbuster των EA, Ubisoft, Blizzard,
Sega… Αυτό από μόνο του ήταν μεγάλο επίτευγμα. Δυστυ-
χώς, οι διοικούντες της, μεθυσμένοι από τα τεράστια έσοδα
του 2007, πίστεψαν ότι η εταιρεία είχε ανέβει επίπεδο και
μπορούσε να κοντράρει ανοιχτά τους κολοσσούς του χώρου.
Το ζήτημα ήταν ότι δεν υπήρχε ξεκάθαρο όραμα, παρά μόνο
να δημιουργήσει προϊόντα που να προσπεράσουν σε πωλή-
σεις τους ανταγωνιστές της. Μοιραία, τα επιχειρηματικά σχέ-
διά της βασίστηκαν στην πεποίθηση της επιτυχίας και των με-
γάλων πωλήσεων (διότι τα προϊόντα της ήταν υψηλής ποιό-
τητας και είχαν χρηματοδοτηθεί με τεράστια ποσά), χωρίς να
υπάρχουν εναλλακτικά σχέδια και πλάνα. Η αλλαγή διοίκη-
σης που τόσο χρειαζόταν, έγινε πολύ αργά. Ο Jason Rubin
ήταν από τις σωστότερες επιλογές, αλλά τη στιγμή που ανέ-
λαβε, η κατάσταση ήταν μη αναστρέψιμη. Με τη διάλυση της
THQ, η gaming βιομηχανία έχασε μία εταιρεία που τα τελευ-
ταία χρόνια έδειχνε ότι είχε λαμπρό μέλλον τη στιγμή που
βούλιαζε οικονομικά (τι ειρωνεία…). Ας ελπίσουμε αυτή η
ιστορία να αποτελέσει παράδειγμα προς αποφυγή για κάθε
φιλόδοξη εκδότρια εταιρεία. Με την ελπίδα ότι τα πνευματι-
κά παιδιά της THQ (studios, IP) θα συνεχίσουν να μας προ-
σφέρουν συγκινήσεις στα νέα «σπίτια» τους, ας κρατήσουμε
ενός λεπτού σιγή…
PC
53
PC Master
Δυστυχώς, μία σειρά από λανθασμένες
επιλογές, η κακή διαχείριση πόρων,
αλλά και η ατυχία, είχαν ως
αποτέλεσμα τη χρεοκοπία.
Ένα gaming studio
δεν τα κατάφερε….
Rest In Peace, Vigil Games
Τα καμάρια της Vigil Games, παι-
χνίδια υψηλών production value
και τα δύο. Το δεύτερο δεν τα πήγε
τόσο καλά σε πωλήσεις, αν και κα-
τά γενική ομολογία ήταν καλύτερο
από το πρώτο.
Με τη διάλυση της THQ, όλα, εκτός
από ένα, τα ταλαντούχα studios
που διέθετε πουλήθηκαν και θα
συνεχίσουν τη λειτουργία τους υπό
την καθοδήγηση μίας νέας διοίκη-
σης. Δυστυχώς, η Vigil Games
έμεινε στα αζήτητα και μοιραία
ακολούθησε την τύχη της THQ. Tο
studio αυτό είναι ο δημιουργός
των Darksiders 1 και 2 και είναι σί-
γουρα αξιοπερίεργο γιατί δεν εν-
διαφέρθηκε κανένας για ένα τόσο
αξιόλογο studio, αλλά ταυτόχρονα
και ένα καλό game license. Ο πρώ-
ην πλέον πρόεδρος της THQ,
Jason Rubin, σε συνέντευξή του
σχετική με τη διάλυση της THQ,
αναφερόμενος στους λόγους που
δεν προσέλκυσε πιθανούς αγορα-
στές η Vigil, είπε μεταξύ άλλων:
«
Έχοντας μόλις τελειώσει ένα
προϊόν (Darksiders 2), η Vigil βρι-
σκόταν πολύ μακριά από την κυ-
κλοφορία του επόμενου παιχνιδιού
της, γι’ αυτό, παρά τις τεράστιες
προσπάθειες δεν καταφέραμε να
τραβήξουμε το ενδιαφέρον αγορα-
στών. Επιπλέον, εργάζονταν σε
ένα καινούργιο IP, κάτι που σήμαι-
νε ακόμη μεγαλύτερο ρίσκο για τον
αγοραστή.» Τελικά, τα περισσότε-
ρα άτομα που δούλευαν στη Vigil,
κατέληξαν στο νέο studio της
Crytek με έδρα το Austin του
Texas. Δυστυχώς, οι πιθανότητες
για ένα τρίτο Darksiders είναι ελά-
χιστες, όμως το game license πρό-
κειται να δημοπρατηθεί εκ νέου με
άλλα assets της THQ που δεν που-
λήθηκαν στην πρώτη μεγάλη δημο-
πρασία.