63
PC Master
ΔΩΣΕ ΚΛΟΤΣΟ ΝΑ ΓΥΡΙΣΕΙ, DEVELOPMENT ΝΑ
ΑΡΧΙΝΙΣΕΙ
Οι περισσότερες από τις πλέον προβεβλημένες και επιτυχημένες
καμπάνιες του Kickstarter (βλ. Wasteland 2, Project Eternity,
Double Fine Adventure, Torment, Dreamfall Chapters κ.ά.) ξεκίνη-
σαν από ανθρώπους ή στούντιο που είχαν κατά το παρελθόν προ-
σφέρει αξιόλογα και πολυαγαπημένα παιχνίδια, αλλά η αδυσώπητη
λογιστική της σημερινής βιομηχανίας είτε τους είχε ρίξει στα αζή-
τητα είτε τους περιόρισε σε πόστα περιορισμένης ευθύνης και δη-
μιουργικής ελευθερίας. Υποκινούμενοι από θαυμασμό, ευγνωμο-
σύνη, τυφλή εμπιστοσύνη ή ακόμη και διάθεση αντίδρασης προς
το σύστημα, χιλιάδες οπαδών έδειξαν έμπρακτα τη στήριξή τους
σε αυτά τα projects, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων είχε
ως κοινό παρονομαστή τον παράγοντα της νοσταλγίας (αξία ανε-
κτίμητη). Ένα από τα οξύμωρα, αλλά και αναμενόμενα αποτελέ-
σματα αυτής της συμπεριφοράς είναι ότι η «επανάσταση κατά του
gaming κατεστημένου» ουσιαστικά περιορίζεται σε παιχνίδια που
κατά βάση υπόσχονται μία βελτιωμένη εφαρμογή έτοιμων συντα-
γών και όχι κάτι τολμηρό ή καινοτόμο. Επίσης, ολοένα περισσότε-
ροι παροπλισμένοι δημιουργοί (όπως οι Coles των Quest for Glory,
οι δημιουργοί του Tex Murphy, οι Two Guys from Andromeda, ο Al
Lowe κ.ά.) καταφέρνουν να βγουν από το χρονοντούλαπο της
ιστορίας για ένα τελευταίο (;) χειροκρότημα, προσφέροντας χαρά
στους πάλαι ποτέ οπαδούς τους (που σήμερα είναι οικονομικά
ανεξάρτητοι, άρα εν δυνάμει ανοιχτοχέρηδες), αλλά και εύλογη
αμφιβολία για το κατά πόσο παραμένουν μάχιμοι. Πέρα από τους
βετεράνους, όμως, εμφανίστηκαν και αρκετοί φερέλπιδες νέοι, κα-
θώς και στούντιο με μισοτελειωμένα, σύμφωνα με όσα γνωρίζαμε,
projects (Grim Dawn, Divinity: Original Sin, Larry Remake, Dead
State, Asylum είναι κάποια από αυτά), που σε κάνουν να αναρωτιέ-
σαι αν όντως είχαν ανάγκη αυτό το «σπρώξιμο» και τι θα συνέβαινε
στα παιχνίδια τους αν δεν υπήρχε η (εύκολη;) λύση του
Kickstarter. Μήπως το crowdfunding έχει αρχίσει να αντιμετωπίζε-
ται ως κολυμβήθρα του Σιλωάμ που δίνει την ψευδαίσθηση της
θαυματουργής θεραπείας, αλλά μακροπρόθεσμα θα αποδειχθεί
ευκαιριακή και καρκινογόνα; Στη φάση που βρισκόμαστε, το
Kickstarter μοιάζει με φάμπρικα ονείρων που εκπληρώνει ευχές,
χαρίζοντας απλόχερα δεύτερες ευκαιρίες. Όμως, καλώς ή κακώς,
αυτές οι ευκαιρίες γεννούν με τη σειρά τους υποχρεώσεις και
προσδοκίες που η πραγματοποίησή τους θα κρίνει εν πολλοίς την
αξιοπιστία των εν λόγω δημιουργών και το μέλλον του ίδιου του
Kickstarter, ειδικά στις περιπτώσεις εκείνων που εκφρασμένα επι-
θυμούν να παραμείνουν στο χώρο και δεν επέστρεψαν/εμφανίστη-
καν απλώς για μία «αρπαχτή».
ΤΟ ΓΛΥΚΟ ΠΟΥΛΕΝ ΤΗΣ ΝΙΟΤΗΣ
Εφόσον κάθε εκστρατεία μάθαινε από τα λάθη ή τις εμπνεύσεις
των προηγούμενων, ήταν αναπόφευκτο να χαθεί μέρος του αυ-
θορμητισμού και του αυτοσχεδιασμού που χαρακτήριζε τους πρω-
τοπόρους. Ωστόσο, αυτό είχε και θετικά αποτελέσματα, με τους
backers να γίνονται πιο απαιτητικοί από τους developers όσον
αφορά στην πειστικότητα των pitch videos, στον επαγγελματισμό
στην παρουσίαση του development plan τους, στη σωστή διάρ-
θρωση των reward tiers, στη διαφάνεια στη ροή πληροφοριών
κ.λπ. Σύντομα αναπτύχθηκε ένα ιδιότυπο παιχνίδι αλληλοκατανόη-
σης και «εθελοντικής εξαπάτησης» μεταξύ των δύο πλευρών που
σιωπηρά παραδέχονταν ότι ο σκοπός (δημιουργία game) αγιάζει τα
μέσα. Μερικές παραφωνίες, όμως, ξεπέρασαν τα όρια της άδολης
παραπλάνησης, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις και, το σημα-
ντικότερο, δημιουργώντας προηγούμενο, καθώς και ευκαιρίες κρι-
τικής στους «απέξω». Όταν, για παράδειγμα, ο χαμογελαστός Al
Lowe μάς παρουσίαζε το Larry 1 Remake, η συμφωνία προέβλεπε
ότι ένα άγνωστο ισραηλινό στούντιο, ονόματι Adventure Mob, θα
αναλάμβανε το τεχνικό κομμάτι του project, αλλά, μερικούς μήνες
μετά, αυτός και ο Paul Trowe αποφάσισαν να το δώσουν στην εξί-
σου άγνωστη N-Fusion Interactive. Θα μπορούσε κάποιος να πει
ότι οι project leaders έχουν κάθε δικαίωμα να παίρνουν ανάλογες
αποφάσεις, αλλά τι γίνεται με όσους υποστήριξαν το project λόγω
του artwork ή του βιογραφικού της Adventure Mob; Παρόμοιο
«
άδειασμα» είναι και αυτό της Jane Jensen στους Ρώσους συνεργά-
τες της, Signus Labs, οι οποίοι στην πορεία φαίνεται πως αντικατα-
στάθηκαν από την Phoenix Online Studios.
Pitch video
Το εισαγωγικό βιντεάκι κάθε καμπάνιας
που ως στόχο έχει να πουλήσει την ιδέα
στους εν δυνάμει backers.
Backer
Εκείνος που στηρίζει οικονομικά μία
Kickstarter campaign.
Pledge
Το ποσό που επιλέγει να δώσει ο backer
για την υποστήριξη του project.
Rewards
Οι ψηφιακές, υλικές ή άλλου είδους απολα-
βές (π.χ., πρόσβαση σε forum, αναγραφή
στα credits) που έχει ο backer, αναλόγως
του ύψους της συμμετοχής του.
Stretch Goals
Όταν επιτευχθεί ο στόχος της καμπάνιας
χωρίς να έχει εξαντληθεί ακόμη ο διαθέσι-
μος χρόνος, οριοθετούνται νέοι, υψηλότε-
ροι στόχοι-κίνητρα ώστε να συνεχιστεί η
υποστήριξή της.
Το Republique αναγκάστηκε να συμπεριλάβει το PC στις υποστηριζόμε-
νες πλατφόρμες όταν ο κίνδυνος μη χρηματοδότησης έγινε ορατός. Επι-
πολαιότητα ή επιχειρηματικά αντανακλαστικά;
Το νόμιμο είναι και ηθικό; Τα διλήμματα στον κόσμο του Shadowrun ξεκι-
νήσαν ήδη από τις επιλογές των δημιουργών του.