Συχνά, οι τόσο πολύτιμοι δεσμοί εμπιστοσύνης μεταξύ backers
και developers διαταράσσονται από την υποψία αφερεγγυότητας
των δεύτερων. Όπως όλοι σχεδόν οι συνάδελφοί τους, έτσι και οι
δημιουργοί του Shadowrun Returns υποσχέθηκαν ένα πλήρως
DRM-free παιχνίδι στους backers. Μερικούς μήνες πριν από τη κυ-
κλοφορία του, ωστόσο, μαθαίνουμε ότι αυτό το αντίτυπο δεν θα
απολαμβάνει διαρκή υποστήριξη (π.χ., συμβατότητα με μελλοντι-
κά DLC, πέραν του πρώτου), όπως θα συμβαίνει με την αντίστοιχη
έκδοση του Steam. Μπορεί οι developers να παραμένουν τυπικά
συνεπείς στην αρχική δέσμευσή τους, αλλά η μουρμούρα της κοι-
νότητας έχει ήδη αρχίσει. Αρκετή κουβέντα γίνεται και για την
αγωνιώδη, γκραν γκινιόλ διάσωση projects που κόψαν το νήμα την
τελευταία στιγμή, όπως το Hero-U ή το Republique. Δεν έχει υπάρ-
ξει κάποια επίσημη ή ανεπίσημη κατηγορία για σκάνδαλο, αλλά
πόσοι δημιουργοί θα αρνούνταν να τονώσουν «πλαγίως» την ίδια
την καμπάνια τους προκειμένου να μη χάσουν ολόκληρο το περιε-
χόμενο του κουμπαρά; Κάποιος ίσως πει ότι αυτά αποτελούν μεμο-
νωμένες περιπτώσεις, αλλά έχουμε και πιο επίμονες παθογένειες,
όπως τη κλασική, πλέον, μάστιγα κάθε πετυχημένου Kickstarter
campaign, τα περιβόητα...
STREΤCH GOALS: ΤΡΑΒΑΤΕ ΜΕ ΚΙ ΑΣ ΚΛΑΙΩ
Είθισται να θεωρούμε την εμφάνισή τους ως δείγμα υγείας μίας
καμπάνιας, αφού υπονοούν πως αφενός ο μίνιμουμ στόχος επε-
τεύχθη, αφετέρου περισσεύει αρκετός χρόνος για να επιδιώξουν οι
δημιουργοί κάτι περισσότερο. Αρχικά, οι επιπλέον παροχές είχαν
να κάνουν κυρίως με τεχνικές προσθήκες και βελτιώσεις, όπως
port σε Mac/Linux, ηχογράφηση του soundtrack από ορχήστρα,
μεταφορά σε άλλες γλώσσες κ.ο.κ. Σταδιακά οι στόχοι-καρότα γι-
νόταν όλο και πιο φιλόδοξοι, προκειμένου να κινητοποιήσουν την
ενθουσιώδη fanbase, υποσχόμενοι πλουσιότερο περιεχόμενο,
cameos γνωστών χαρακτήρων, πρόσθετα gameplay mechanics,
επιπλέον περιοχές, ακόμη και τη δημιουργία ενός δεύτερου game
(!).
Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι, καθώς μιλάμε για ένα παιχνίδι σε
στάδιο θεωρητικής ακόμη σύλληψης, οι (θεωρητικές) προσαυξή-
σεις σε αυτό μοιάζουν άτοπες. Τι πάει να πει «20% μεγαλύτερη
διάρκεια», όταν ούτε εμείς ούτε ο δημιουργός ξέρουμε ακόμη το
αρχικό μέγεθος του παιχνιδιού για το οποίο μιλάμε; «Τρεις επιπλέ-
ον περιοχές για εξερεύνηση, σύστημα crafting και ο χαρακτήρας
σου θα έχει το δικό του κάστρο.» Καλά ακούγονται όλα αυτά, αλλά
ποιος μου λέει ότι δεν περιλαμβάνονταν ήδη στον (επίτηδες ασα-
φή;) βασικό σχεδιασμό; Μήπως επρόκειτο εξαρχής για περιττές πο-
λυτέλειες που δικαίως κόπηκαν; Ύστερα, «μεγαλώνοντας την ιστο-
ρία κατά 30%», δεν διαταράσσεται η αφηγηματική συνοχή του παι-
χνιδιού; Η ιστορία αυτή (προ stretch goals) έχει γραφτεί ή θα αρχί-
σει να γράφεται τώρα; Τελικά, τι ακριβώς ήταν αυτό που ξεκίνησα
να χρηματοδοτήσω και πώς ακριβώς κατέληξε μετά την επίτευξη
των stretch goals; Μπορώ να τα συγκρίνω για να δω αν άξιζε τον
κόπο η επιπλέον χρηματοδότηση;
Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι ότι και οι ίδιοι οι δημιουργοί συχνά
παρασύρονται από την ανάγκη (ή πανικό) να προσελκύσουν περισ-
σότερο κοινό (ή παχυλότερα pledges) πάση θυσία, ώστε προβαί-
νουν σε παρορμητικές fan service κινήσεις, στις οποίες ίσως δυ-
σκολευτούν να ανταποκριθούν αργότερα. Ο αντίκτυπος αυτού του
κοντόφθαλμου ενθουσιασμού, αλλά και της απουσίας ενός αξιόπι-
στου ελεγκτικού μηχανισμού (publisher) έχει αρχίσει να γίνεται αι-
σθητός καθώς ένα ένα τα περσινά projects μεταθέτουν την ημερο-
μηνία κυκλοφορίας τους για αργότερα, εξαιτίας κακού προγραμμα-
τισμού, λάθος εκτιμήσεων ή υπερβολικού φόρτου εργασίας (λόγω
stretch goals κυρίως). Η συντριπτική πλειονότητα των backers δεί-
χνει κατανόηση (μία πολυτέλεια που το παραδοσιακό develop-
ment σπανίως απολαμβάνει), όμως αυτό που ίσως θα πρέπει να
μας προβληματίζει, είναι ότι ο επιπλέον χρόνος σημαίνει επιπλέον
έξοδα και η λογική του crowdfunding υπονοεί ότι το budget του
τίτλου είναι δεδομένο, δεν υφίσταται προοπτική συμπληρωματι-
κής χρηματοδότησης (μία αναμφίβολα θετική παράμετρος της
ύπαρξης publisher). Με λίγα λόγια, αν ο προγραμματισμός πέσει
έξω, τότε είναι ορατός ο κίνδυνος τα λεφτά να τελειώσουν πριν
PC Master
64
Η Veronica Mars καθώς ετοιμάζεται να κάνει απόσβεση τα 400 δολάρια
του γενναιόδωρου θαυμαστή της.
Με $ 5.000 παίρνουμε cloth map, αγαλματίδιο, αποκλειστικά έγγραφα
και... ένα τηλεφώνημα από τον Brian Fargo. Money well spent.