από το παιχνίδι και είτε το project να εγκαταλειφθεί είτε οι δημι-
ουργοί να καταφύγουν σε άλλες μεθόδους για να το ολοκληρώ-
σουν (δεύτερο Kickstarter, αναζήτηση publisher, προσωπική χρη-
ματοδότηση κ.λπ.).
Όλα αυτά ίσως δεν είχαν τόση σημασία αν το τέχνασμα των
stretch goals δεν αποδεικνυόταν τόσο αποτελεσματικό. Είναι απο-
δεδειγμένο ότι στα projects με μεγάλη και αφοσιωμένη fanbase
αποτελούν μία πρώτης τάξεως μέθοδο τόνωσης κατά τα νεκρά
διαστήματα της καμπάνιας και διατήρησής της στην επικαιρότητα,
ενώ λειτουργούν και σαν χιονοστιβάδα, οδηγώντας τους fans να
συμπαρασύρουν ο ένας τον άλλον σε παροξυσμό για την επίτευξή
τους. Τόσο, που σε αρκετά projects οι σκληροπυρηνικοί ίδρυσαν
ως και μίνι υποομάδες μπροστάρηδων με χαρακτηριστικό τίτλο
βγαλμένο από το σύμπαν κάθε game (Mutant League αυτοαποκα-
λούνταν οι φανατικοί του Tex Murphy, Order of the Goat του
Broken Sword, Asylum Crazies αυτοί του Asylum και πάει λέγο-
ντας) και συνηθέστερη απόδειξη αφοσίωσης την ενίσχυση του
pledge τους με ένα συμβολικό ποσό, π.χ., $ 8,88. Ακόμη και όταν
τα stretch goals δεν είναι ελκυστικά, το Kickstarter έχει την ικανό-
τητα να ανοίγει το πορτοφόλι μας χάρη στα σαγηνευτικά...
REWARDS: ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΩ ΟΣΟ ΟΣΟ ΝΑ ΜΟΥ
ΚΑΝΟΥΝ ΜΙΑ ΜΕΛΑΝΙΑ
Κάποτε, με 15 δολάρια (προ-προ-προ)αγόραζε κάποιος ένα ψη-
φιακό αντίτυπο από crowdfunded game πρώτης γραμμής, ενώ οι
λιγότερο αναγνωρίσιμοι developers ενίοτε συμβιβάζονταν και με $
10.
Πλέον η βάση τείνει να γίνει το 20άρικο, με επιπλέον «ποινή» 5
δολαρίων σε όσους έρθουν στο πάρτι καθυστερημένοι. Το θέατρο
του παραλόγου όμως στήνεται στα ανώτερα κλιμάκια, όπου η ανα-
λογία «πραγματικού» κόστους/απόδοσης σταδιακά εκτροχιάζεται
και τελικά απομένει η συναισθηματική αξία της συμμετοχής στο
project (π.χ., με μία in-game εμφάνιση του backer ή με ξενάγηση
στα γραφεία της εταιρείας) που δεν κοστίζει τίποτε στον
developer. Τα μικρομεσαία tiers είθισται να χαρίζουν συλλεκτικά
digital καλούδια, ενώ οι physical rewards κυμαίνονται (μαζί με τα
μεταφορικά) κοντά στα 100-150 δολάρια, δηλαδή λίγο παραπάνω
από μία συλλεκτική έκδοση παιχνιδιού του εμπορίου. Όμως, οι επι-
λογές δεν σταματούν εκεί: υπάρχουν tiers για 300, 1.000, 5.000,
έως και 10.000 δολάρια που αναγκάζουν και τον πλέον καλόπιστο
να αναρωτηθεί σε ποιους απευθύνονται. Το πλέον σκανδαλώδες
είναι ότι το κίνητρο που παρέχεται στον κουβαρντά backer συνή-
θως αγγίζει ή και ξεπερνά τα όρια της φαιδρότητας: ποιος θα έδινε
$ 5.000 για να μιλήσει στο τηλέφωνο με τον Brian Fargo; Ή $
10.000
για να του χτυπήσει το κουδούνι ο John Romero και να του
προσφέρει το παιχνίδι πάνω σε ένα καρακιτσάτο βελούδινο μαξι-
λαράκι; Ή έστω 400 δολάρια για να τον κάνει follow στο twitter (!)
η Veronica Mars για έναν χρόνο; Και όμως, τα μεγάλα Kickstarters
συνήθως δεν έχουν πρόβλημα να ξεπουλήσουν τα εν λόγω tiers
έως το τέλος της καμπάνιας τους, κεφαλαιοποιώντας πλήρως την
αγάπη (μήπως λόξα;) ορισμένων νοσταλγών, αλλά και δίνοντας
πολεμοφόδια στις κακές γλώσσες που αποδίδουν τις εν λόγω
επενδύσεις σε συγκεκαλυμμένη ενίσχυση εκ των έσω.
I WANT TO BELIEVE
Όσο πληθαίνουν οι gaming (και μη) καμπάνιες στο Kickstarter
τόσο θα πολλαπλασιάζονται οι ατασθαλίες, τα παράπονα και οι
υποψίες σκανδάλου, ειδικά από τους σκεπτικιστές. Ο μοναδικός
τρόπος για να απαλλαγεί η πλατφόρμα από το στίγμα του καιρο-
σκοπισμού που ολοένα περισσότεροι της προσάπτουν, σαφώς εί-
ναι οι κυκλοφορίες των χρηματοδοτημένων παιχνιδιών να συνο-
δευτούν από εντυπώσεις που θα συμφωνούν ότι όλο αυτό άξιζε
τον κόπο. Ρεαλιστικά, ωστόσο, είναι σχεδόν βέβαιο πως κάποια
από τα παιχνίδια θα συναντήσουν δυσκολίες στην ολοκλήρωσή
τους ή θα αποδειχθούν κατώτερα των περιστάσεων για σημαντική
μερίδα της κοινότητάς τους και θα έρθουν αντιμέτωπα με σκληρή
κριτική (ήδη το alpha trailer του Mobius, για παράδειγμα, λοιδορή-
θηκε αρκετά από φίλους και εχθρούς). Η διαχείριση αυτών των κα-
ταστάσεων θα παίξει αποφασιστικό ρόλο στην ωρίμανση του
crowdfunding και τη πορεία του στο χρόνο, μία και οι ισορροπίες
είναι λεπτές και σχεδόν τα πάντα στηρίζονται σε αμοιβαία κατα-
νόηση και συμφωνίες κυρίων, παρά σε αυστηρά καθορισμένες νο-
μικές δεσμεύσεις. Μέσα σε όλο αυτό το ρευστό zeitgeist, οι
backers δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών, αφού η συμπεριφορά μας
καθορίζει άμεσα τόσο την επιτυχία όσο και τη μεθοδολογία του
Kickstarter. Εδώ ισχύει το γνωστό «όποιος αγαπάει, παιδεύει» και η
συνετή αντιμετώπισή μας σε καμπάνιες όπου ο συναισθηματικός
παρορμητισμός, το momentum και ο μιμητισμός περισσεύουν,
ίσως αποδειχθεί καθοριστική για την ανάδειξη του Kickstarter σε
μία νεαρή πλατφόρμα, για το χαρακτήρα και τις κατακτήσεις της
οποίας θα μπορούμε κάποτε να είμαστε περήφανοι.
PC
65
PC Master
Κάποιοι θεώρησαν την οριακή χρηματο-
δότηση του Hero-U ως μία πύρρειο νίκη.
Το ανώτατο stretch goal του Dreamfall Chapters υποσχόταν ένα συ-
μπληρωματικό 2D παιχνίδι που θα έδινε στους fans τη πολυπόθητη κα-
τακλείδα στην ιστορία της April Ryan.
Άραγε το Dead State θα ερχόταν ποτέ στη ζωή χωρίς το έξτρα παραδάκι
του Kickstarter;