R
eview
111
PC Master
αλλά συμμετέχει εμμέσως στη λύση των
γρίφων του FEZ και του χαρίζει μία ενδια-
φέρουσα μυστική ταυτότητα.
ΕΞΙ ΕΔΡΕΣ ΕΙΧΕ Η ΖΩΗ,
ΑΝΟΙΞΑ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΠΗΚΑ
Πέρα από τις βασικές platforming κινή-
σεις (άλματα, κράτημα στα πεζούλια,
σκαρφάλωμα), η βασική λειτουργία που θα
μας χρειαστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της πε-
ριπέτειας είναι η δυνατότητα οριζόντιας
περιστροφής της οθόνης στον άξονα, την
οποία χάρισε κάποια ανώτερη δύναμη στον
Gomez. Αυτό το μικρό τέχνασμα με την αλ-
λαγή προοπτικής ανοίγει ένα σωρό δυνα-
τότητες και, σε συνδυασμό με το ιδιοφυές
level design του FEZ, οδηγεί σε ευφάντα-
στες και εξαιρετικά πρωτότυπες προκλή-
σεις, η αντιμετώπιση των οποίων είναι σκέ-
τη απόλαυση. Αντίπαλοι δεν υπάρχουν στο
FEZ, αν και ο Gomez μπορεί να πεθάνει πέ-
φτοντας από μεγάλο ύψος ή μέσα σε τοξι-
κές λίμνες, για να γίνει respawned αυτο-
στιγμεί στην προηγούμενη θέση του. Προ-
κειμένου να ανοίξουμε τις πέτρινες πύλες
του κεντρικού hub, οι οποίες είναι απαραί-
τητες για την ολοκλήρωση της ιστορίας (ο
θεός να την κάνει), θα πρέπει να διαθέτου-
με τον απαραίτητο αριθμό από κύβους που
αναγράφεται σε αυτές. Στα πρώτα επίπεδα
του παιχνιδιού μαζεύουμε κατά κύριο λόγο
μικρά κυβάκια – θραύσματα, οκτώ από τα
οποία συναρμολογούνται αυτόματα σε
έναν πλήρη κύβο μόλις τα συλλέξουμε.
Όσο προχωράμε στα ενδότερα του κόσμου
που ανοίγεται μπροστά μας, τόσο πληθαί-
νουν οι επιλογές εξερεύνησης, με τον
αριθμό των δωματίων και των εισόδων να
αυξάνεται εκθετικά, ενώ αντίστοιχες είναι
και οι απολαβές: μονοκόμματα cubes, arti-
facts, κλειδάκια, χάρτες θησαυρού, anti-
cubes μας περιμένουν να τα ανακαλύψου-
με. Παράλληλα, η διαφοροποίηση και οι
προσθήκες στα puzzle/platforming me-
chanics του FEZ αποδεικνύονται ανεξά-
ντλητες, με καινούργια κόλπα να εμφανί-
ζονται κάθε τόσο, αναγκάζοντας τον παί-
κτη να τα αφομοιώσει πλήρως, εάν θέλει
να προχωρήσει παρακάτω (αν και ο χάρτης
του παιχνιδιού είναι ανοικτός). Θα συνα-
ντήσουμε περιστρεφόμενες πλατφόρμες
που αλλάζουν την προοπτική κατά βούλη-
ση, θανατηφόρα ρήγματα ύλης, χειροκίνη-
τα ασανσέρ, βατήρες εκτίναξης, βόμβες
που θρυμματίζουν πέτρινα εμπόδια και ένα
σωρό άλλες εκπλήξεις, που καθιστούν
τους χάρτες πραγματικά λούνα-παρκ εξε-
ρεύνησης και ανακάλυψης.
ΠΑΙΡΝΩ ΤΟ ΚΑΠΕΛΑΚΙ ΜΟΥ
ΚΑΙ ΦΕΥΓΩ!
Όλη αυτή η ομοβροντία από πρωτότυ-
πες εμπνεύσεις αντανακλάται επαρκώς και
στο σχεδιασμό του περιβάλλοντος, που
εναλλάσσεται διαρκώς και μας μεταφέρει
από βιομηχανικά επίπεδα σε αστικά τοπία
και από εκεί σε νεκροταφεία, παραθαλάσ-
σιους προορισμούς, φάρους, ανεμόμυ-
λους, υπονόμους, έως και μέσα σε μυστη-
ριώδεις ναούς και σχολικές αίθουσες. Σε
τρομερά κέφια οι γραφίστες της Polytron
αξιοποίησαν στο έπακρο την απλότητα του
pixel art καμβά τους και γέμισαν τον κόσμο
με κάθε λογής μικροαντικείμενα, πλάσμα-
τα και ανθρώπους που δίνουν ζωή στο FEZ
και κάθε τόσο σπάνε τη μονοτονία της σό-
λο εξερεύνησης.
Από κοντά και το sound design, με ηλε-
κτρονικές, οκτάμπιτες μελωδίες και εφέ
που πλαισιώνουν ιδανικά τις ρετρό ευαι-
σθησίες και την υφέρπουσα μελαγχολία
του τίτλου και διαθέτουν αξιοσημείωτη
ποικιλία. Τελικά, το μοναδικό παράπονό
μου από την πολύωρη ενασχόλησή μου με
το FEZ (χρειάζεστε κάνα 7ωρο για να το τε-
λειώσετε, χώρια τα άπειρα secrets/col-
lectibles) είναι οι μικρές εκείνες αστοχίες
που διαταράσσουν το ρυθμό, όπως ο μπε-
λαλίδικος χάρτης και η διαρκής όσο και
ανεξήγητη ανάγκη για loading κατά τη με-
τάβαση από τη μία οθόνη στην άλλη. Δε-
δομένου ότι η περιέργεια και η χαρά της
εξερεύνησης θα σας παρασύρει συχνά να
μπαινοβγαίνετε από δωμάτιο σε δωμάτιο
και από υποπεριοχή σε υποπεριοχή, αυτός
ο νεκρός χρόνος αθροίζεται και τελικά κα-
ταφέρνει να αμβλύνει ελαφρώς τη διασκέ-
δαση που τόσο απλόχερα προσφέρουν τα
environmental puzzles και η τρισχαριτωμέ-
νη αισθητική του FEZ.
Ακόμα και η ίδια η φύση κυριαρχείται από γεω-
μετρικά μοτίβα, με κυρίαρχο τον κύβο.
Σωστός λαβύρινθος ο χάρτης του FEZ, απαιτεί μπόλικη υπομονή και εξοικείωση από τον παίκτη.
Η ποικιλία σε όλα τα
επιμέρους στοιχεία του
παιχνιδιού είναι τέτοια
που, αν σου ξεφύγουν
2-3
από τις δεκάδες
οθόνες του παιχνιδιού,
δεν αποκλείεται να έχεις
χάσει κάτι μοναδικό.
85
%
ΘΕΤΙΚΑ-ΑΡΝΗΤΙΚΑ
•
Καλοκουρδισμένο, ποικιλόμορφο
gameplay
•
Μπόλικο περιεχόμενο, όρεξη να
‘
χετε να κυνηγάτε secrets
•
Χαριτωμένο εικαστικό και ήχος με
ρετρό καταβολές
•
Σου πετάει διαρκώς και κάτι
καινούργιο
•
Σενάριο: Αγνοείται!
•
Δαιδαλώδης κόσμος, δύσχρηστο
map
•
Πολύ loading
n
Είδος:
Puzzle/Platform
n
Έκδοση:
Trapdoor
n
Ανάπτυξη:
Polytron Corporation
n
Διάθεση:
Steam/GOG
n
Τιμή:
€
9,99/
$ 9,99
n
Ελάχιστες απαιτήσεις:
Inter Core 2 Duo στα 2,8GHz,
2
GB RAM, κάρτα γραφικών συμβατή με OpenGL 3.0, 500ΜΒ στο σκληρό δίσκο, Windows XP SP3/Vista/7
n
Multiplayer:
Όχι
n
Επίσημο Web site:
fez
n
Επιρροές:
Super Mario και άλλα κλασικά platforms
n
Εναλλακτικές προτάσεις:
The Bridge, Closure, The Cave